Temat: ABORCJA - WYROKIEM NA NIENARODZONE I NIEWINNE DZIECKO.
Cel ogólny: Ukazanie aborcji jako zabójstwa nienarodzonego dziecka, na które decyduje się kobieta.
Cele szczegółowe:
Uczestnik potrafi:
• wyjaśnić czym jest aborcja;
• wymienić powody, dla których nie powinno się zabijać nienarodzonych;
• na podstawie zebranych informacji wyjaśnić prawdę, że płód jest od samego początku człowiekiem i ma prawo do życia;
• dostrzec odpowiedzialność za swoje czyny (które czasami mogą doprowadzić do niechcianej ciąży).
1. Modlitwa na rozpoczęcie spotkania.
2. Wprowadzenie w temat – naświetlenie problemu:
Z 15 krajów Unii Europejskiej w 14 (chlubnym wyjątkiem jest Irlandia) zalegalizowano zabijanie poczętych dzieci praktycznie na każde żądanie kobiety.
W 11 krajach dopuszczono do użytku pigułkę wczesnoporonną RU-486, zabijającą poczęte dzieci do 10-11 tygodnia ich życia. Wprowadzenie tej pigułki oznacza praktycznie niczym nieograniczoną chemiczną aborcję na żądanie kobiety.
W większości krajów UE wprowadzono do szkół biologiczną, pozbawioną wartości etycznych, w istocie demoralizującą seksedukację, w ramach której rozdaje się uczniom w szkołach prezerwatywy (we Francji i Anglii wprowadzono nawet rozdawanie jedenasto-, dwunastoletnim uczennicom - bez zgody i wiedzy rodziców - pigułek wczesnoporonnych typu RU-486).
3 lipca 2002 Parlament Europejski przyjął haniebną rezolucję domagającą się legalizacji aborcji na żądanie kobiety w krajach Unii i w krajach kandydujących do niej, a więc i w Polsce. W rezolucji domaga się także wprowadzenia tzw. seksedukacji. Ta decyzja Parlamentu Europejskiego wywołała głęboki wstrząs u wszystkich dobrej woli.
Realizacja tego postulatu w Polsce oznaczałaby przywrócenie w naszej Ojczyźnie zbrodniczego „prawa" aborcyjnego, które Polakom już dwukrotnie narzucali w warunkach terroru: hitlerowcy (09.03.1943 r.) i stalinowcy (27.04.1956 r.).
3. Podział uczestników na dwie grupy. Jedna grupa przyjmuje stanowisko proaborcyjne, a druga przeciwne. Każda z nich ma za zadanie przedstawić jak najwięcej argumentów uzasadniających ich stanowisko. Czas na przygotowanie argumentów – 10 min.
4. Przedstawienie wyników pracy w grupach. Po przedstawieniu każdego z argumentów jednej z grup druga przedstawia kontrargument (można podjąć krótką dyskusję).
5. Jako podsumowanie tej części spotkania można przedstawić oficjalne stanowisko Kościoła co do aborcji i ochrony życia od jego poczęcia.
Można posłużyć się Katechizmem Kościoła Katolickiego:
Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie zabijaj!; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi (Mt 5, 21-22).
2258 "Życie ludzkie jest święte, ponieważ od samego początku domaga się <<stwórczego działania Boga>> i pozostaje na zawsze w specjalnym odniesieniu do Stwórcy, jedynego swego celu. Sam Bóg jest Panem życia, od jego początku aż do końca. Nikt, w żadnej sytuacji, nie może rościć sobie prawa do bezpośredniego niszczenia niewinnej istoty ludzkiej"30.
2268 Piąte przykazanie zakazuje pod grzechem ciężkim zabójstwa bezpośredniego i zamierzonego. Zabójca i ci, którzy dobrowolnie współdziałają w zabójstwie, popełniają grzech, który woła o pomstę do nieba.
Dzieciobójstwo, bratobójstwo, zabójstwo rodziców i zabójstwo współmałżonka są szczególnie ciężkimi przestępstwami z powodu naruszenia więzi naturalnych. Względy eugeniczne lub higiena społeczna nie mogą usprawiedliwić żadnego zabójstwa, choćby było nakazane przez władze publiczne.
2269 Piąte przykazanie zakazuje także podejmowania jakichkolwiek działań z intencją spowodowania pośrednio śmierci osoby. Prawo moralne zakazuje narażania kogoś bez ważnego powodu na śmiertelne ryzyko oraz odmówienia pomocy osobie będącej w niebezpieczeństwie.
Przerywanie ciąży
2270 Życie ludzkie od chwili poczęcia powinno być szanowane i chronione w sposób absolutny. Już od pierwszej chwili swego istnienia istota ludzka powinna mieć przyznane prawa osoby, wśród nich nienaruszalne prawo każdej niewinnej istoty do życia.
Zanim ukształtowałem cię w łonie matki, znałem cię, nim przyszedłeś na świat, poświęciłem cię (Jr 1, 5).
Nie tajna Ci moja istota, kiedy w ukryciu powstawałem, utkany w głębi ziemi (Ps 139, 15).
2271 Kościół od początku twierdził, że jest złem moralnym każde spowodowane przerwanie ciąży. Nauczanie na ten temat nie uległo zmianie i pozostaje niezmienne. Bezpośrednie przerwanie ciąży, to znaczy zamierzone jako cel lub środek, jest głęboko sprzeczne z prawem moralnym.
Nie będziesz zabijał płodu przez przerwanie ciąży ani nie zabijesz nowo narodzonego.
Bóg... Pan życia, powierzył ludziom wzniosłą posługę strzeżenia życia, którą człowiek powinien wypełniać w sposób godny siebie. Należy więc z największą troską ochraniać życie od samego jego poczęcia; przerwanie ciąży, jak i dzieciobójstwo są okropnymi przestępstwami.
2272 Formalne współdziałanie w przerywaniu ciąży stanowi poważne wykroczenie. Kościół nakłada kanoniczną karę ekskomuniki za to przestępstwo przeciw życiu ludzkiemu. "Kto powoduje przerwanie ciąży, po zaistnieniu skutku, podlega ekskomunice wiążącej mocą samego prawa", "przez sam fakt popełnienia przestępstwa", na warunkach przewidzianych przez prawo47. Kościół nie zamierza przez to ograniczać zakresu miłosierdzia. Ukazuje ciężar popełnionej zbrodni, szkodę nie do naprawienia wyrządzoną niewinnie zamordowanemu dziecku, jego rodzicom i całemu społeczeństwu.
2273 Niezbywalne prawo do życia każdej niewinnej istoty ludzkiej stanowi element konstytutywny społeczeństwa cywilnego i jego prawodawstwa:
"Niezbywalne prawa osoby winny być uznawane i szanowane przez społeczeństwo cywilne i władzę polityczną. Owe prawa człowieka nie zależą ani od poszczególnych jednostek, ani od rodziców, ani nie są przywilejem pochodzącym od społeczeństwa lub państwa. Tkwią one w naturze ludzkiej i są ściśle związane z osobą na mocy aktu stwórczego, od którego osoba bierze swój początek. Wśród tych podstawowych praw należy wymienić... prawo do życia i integralności fizycznej każdej istoty ludzkiej od chwili poczęcia aż do śmierci".
6. Każdy z uczestników wcielając się w rolę matki lub ojca, którzy podjęli decyzję o aborcji wobec swojego dziecka mają napisać list do niego. (wzór na załączniku)
7. W podsumowaniu całego spotkania należy podkreślić wartość życia każdego człowieka od jego poczęcia aż do naturalnej śmierci i jego godność. Należy poinformować także o tym, co możemy zrobić dla każdego poczętego dziecka – Duchowa Adopcja i na czym ona polega.
8. Modlitwa końcowa.
Zakładki