A tak na serio.
Uwielbiam tą postać. Moim zdaniem ma wszystko co jest potrzebne junglerowi w aktualnej mecie.
- sustain w jungli
- ogromny movement speed co 18~ s
- najlepsza inicjacja w grze
- jest bardzo tanky w midgame i wyżej, dzięki skillowi "W" i składaniu support itemów.
- pasyw przenikania przez jednostki.
Omówię najpierw jego skillset.
Pasyw "Warpath"
Dostajemy dodatkowy attack damage za bonusowy movement speed. Na przykład kupując buty dostajemy 5 AD.
Dzięki temu nie potrzebujemy run ad.
Q "Rampage"
Spamowalny skill podobny do Q Skarnera.
Każde użycie skraca użycie kolejnego "Q" o sekundę i stackuje się dwa razy.
Także warto jest go maxować.
Czyścimy dzięki niemu szybciej i robimy większy dmg gankując.
W "Spirit of Death"
Aktywując pojawia się okrąg wokół Hecarima zadający pewne obrażenia.
Dostajemy pewną ilość hp zależną od procenta zadanych obrażeń wrogom.
Na minionach jest to ograniczone. Np. na pierwszym poziomie "W" możemy uleczyć maksymalnie 60hp.
Polecam tą umiejętność na poziomie 1.
Jest to bardzo dobry start i dzięki pomocy sojuszników balansujemy praktycznie na całym hp.
Jednakże jeżeli pomaga wam tylko jedna osoba (mid laner), lepiej jest zacząć od Q, ponieważ Hecarim nie jest w stanie zrobić tyle obrażeń z "W" żeby utrzymać się na dobrym hp.
Jest to potężny skill w teamfightach.
W większości gier przeżywałem praktycznie każdy teamfight.
E "Devastating Charge"
Po włączeniu, przez 3 sekundy rośnie movement speed o 75% kończąc się po 1 sekundzie.
Podczas szarży jego następny atak odrzuca cel do tyłu zadając obrażenia.
Skill bardzo uniwersalny, możemy go używać do ucieczki, gankowania, inicjacji, gonienia przeciwnika.
Używając go staramy się zajść przeciwnika od tyłu, lub goniąc go przepchnąć go w drugą stronę lub w bok.
Popchnięcie go do przodu, w większości przypadków pomoże mu przeżyć.
R "Onslaught of Shadows"
Hecarim napiera razem z falą uderzeniowią w danym kierunku, zadaje obrażenia i sprawia, że przeciwnicy uciekają z przerażenia(aoe fear).
Moim zdaniem jeden z najlepszych ulti w grze. Zapewnia pewną inicjację, udane ganki, udane dobicie smoka/barona przeciwnej drużynie.
Przerażenie trwa sekundę, więc przeciwny jungler nie może przez ten czas dobić barona.
Robiłem to wiele razy, z sukcesem.
Mój skill build wygląda tak:
1-6lvl
W>Q>E>Q>Q>R
R>Q>W>E
W co ubierać konika?
Startujemy z butami i 3 potami.
Zarabiamy na Philosopher's stone i Heart of gold.
Dostaliśmy 2-3 fragi na początku lub więcej? Kup Sheena. Jeżeli zabijasz jeszcze więcej. Upgrade do triforce.
Jeżeli nie. Kup Aegis of the Legion.
Przeciwna drużyna ma sfeedowanego ap carry bardzo wcześnie. Kup Hexdrinkera.
Potrzebujesz szybkiego cdr i m ressista. Złóż Spirit Visage.
Najlepsze itemy do Hecarima oprócz tych wymienionych:
Frozen Heart- jeżeli ktoś w drużynie już go złożył, składaj wczesny Randuin's.
Shurelia - upgrade philo.
Sunfire cape - tylko jeżeli po shurelii, aegisie, fh, nadal brakuje nam hp w teamfightach.
Dodatkowo, sytuacyjnie Guardian Angel, Warmog.
Buty najczęściej składamy Mercury(tenacity bardzo potrzebne), sytuacyjnie Ninja tabi.
Itemy, które powinno się kupować w każdej grze: buty, philo, hog, aegis.
Masteriesy
0/21/9. Nic specjalnego. Musimy być tanky.
Runy
Korzystam z run najlepszego Hecarima na świecie(wg mnie) XJ9. Sprawują się świetnie.
Marki: 3x attack speed, 6x armor penetration
Seale: 9x Armor
Glyphy: 9x M Ress per lvl
Quinty: 3X MoveSpeed
Summoner Spells
Ghost + Smite. Innej opcji nie widzę. Flash niepotrzebny. Ghost + E/Ult i uciekniemy praktycznie od wszystkiego.
Jungle route Hecarimem.
Zaczynałem najczęsciej standardowo, czyli:
wilki>blue>wraithy>wilki>red
lub
wilki>blue(smiteless)>red
oraz czasami
wraithy>red(smiteless)>blue
Pierwszy route polecam gdy dostajemy małą pomoc i przeciwny jungler nie radzi sobie z counterjunglą.
Inaczej radzę poprosić swojego supporta o ward obok wraithów przeciwnika lub w krzaku przy swoim redzie.
Dzięki smiteless(czyli pomocą ze strony twojej druzyny tak żeby nie zużyć smite'a na pierwszym buffie)
Wykorzystujemy potencjał postaci w 100% i możemy szybko zgankować lub counterjunglować przeciwnika.
Trzeci route polecam gdy support nie może(lub nie chce :) zapewnić nam wizji, a jesteśmy pewni, że stracimy reda.
Musimy jednak się upewnić, że blue będzie bezpieczne.
Ok, mamy wizję na redzie. Przeciwny jungler wchodzi na nasz buff. Co robimy? Są dwie opcje.
Pingujemy swoim sojusznikomi zabijamy go, lub biegniemy na jego reda.
Drugą opcję polecam gdy boimy się, że drużyna nie zareaguje.
Hecarim jest postacią bardzo zależną od blue przed kupieniem philosophera.
Cdr daje mu przyspieszony clear time, większy sustain dzięki częstszemu używaniu "W" oraz lepsze ganki.
Z maną nie ma aż takich dużych problemów, zwłaszcza po kupieniu Faerie Charma.
Ganki
Gankowanie Hecarimem przypomina mi trochę Rammusa, tylko że bez taunta.
Dzięki "E" przemieszczamy się bardzo szybko i jest szansa, że przeciwnik nie zauważy nas gdy przebiegamy przez wardy albo będzie już dla niego za późno.
Gankując staramy się zawsze nacierać od tyłu przeciwnika.
Tutaj przedstawiłem najlepsze strony natarcia, tam gdzie jest "E" tam włączamy tę umiejętność.
E z zieloną kropką oznacza, że w tych miejscach używamy E tylko wtedy gdy mamy pewność, że przesuniemy go w stronę swoich graczy z drużyny.
Niebieskie strzałki - kierunki od strony blue.
Fioletowe - od strony purple.


Inicjacja ultem/poprawne użycie ulta.
Po użyciu ulta przeciwnicy na 1 sekundę są pod wpływem aoe feara, czyli poruszą się w losową stronę.
Bedąc blisko przeciwnika i używając maksymalnej dlugości ulti możemy spokojnie przesunąć gracza w stronę sojusznika/ów,nawet jeżeli fear odbił go w złą stronę.
Przed użyciem "R" zawsze staramy się dojsć jak najbliżej przeciwnika/ów. Zwiększy to szanse na zabicie ich.
Jeżeli jesteśmy dość daleko, lecz nadal możemy trafić, cóż wtedy liczymy, że fear odbije w naszą stronę :)
W każdej sytuacji staramy się zrobić to co na gifie:

Gif znalazł i wstawił Janosik14. Dzięki, mam nadzieję że to pomoże niektórym.
Wady i zalety.
Zalety:
- mobilny
- tanky
- konkretna inicjacja
- duży sustain w teamfightach
- konik :)
- przenikanie przez jednostki! OP
Wady:
- dość słaby lvl1
- trudny do ogarnięcia
- kiepski hecarim może bardzo zepsuć grę
Etapy gry
Early game
Tutaj nasz kucyk jest najsłabszy. Farmimy, gankujemy, zbieramy na gold generatory.
Jeżeli wszystkie nasze linie pushują polecam postawić ward przy wraithach przeciwnej drużyny.
Dzięki temu widzimy co robi drugi jungler i możemy go counterjunglować lub/i countergankować.
Jeżeli nasz top wygrywa i mocno pushuje linię warto zwardować mu tribusha.
Pomaga to nie tylko jemu, ale też całej drużynie.
Mid game
Zaczynają się pierwsze dragonfighty, gracze coraz częściej schodzą ze swoich linii.
Centaur rośnie w siłę. Jeżeli dobrze nam poszło w początkowej fazie gry, powinniśmy już mieć skończonego sheena lub aegisa.
Drużyna z Hecarimem jest bardzo mocna w sytuacjach gdy sojuszników i przeciwników jest tyle samo, np. walki 3v3, 4v4, 5v5.
Dlaczego? Dobrze użyty ult wysuwa jedną osobę z bezpiecznej pozycji i pozwala na zabicie jej w kilka sekund.
Podczas teamfightów staramy się być jak najbliżej dużej grupy przeciwników i przyjmować na siebie focus.
Spamujemy Q i łapiemy jak najwięcej osób z W.
Jeżeli mamy sheena możemy też dobrze splitpushować. Dzięki dobrej ucieczce, mało kto może nas zatrzymać.
Late game
Wszyscy sojusznicy mają złożone swoje core itemy, kończą swój najpotężniejszy ekwipunek.
Hecarim jest tutaj najsilniejszy. Jest bardzo ciężki do zabicia.
Jest szybki i nieprzewidywalny.
Powinniśmy mieć już tutaj 40% cdr w itemach, chyba że w naszej drużynie są postacie nie potrzebujące blue buffa.
Dzięki temu możemy skupić się na innych przedmiotach i nadal mieć cooldown reduction.
Unikamy walk 4v5, 3v5. W late game nie można dać się złapać. Każdy taki błąd może doprowadzić do przegranej.
Patrzymy cały czas na mapę, gramy postacią która decyduje o tym kiedy ma zacząć się walka.
Heca jest dobrą kontrą na poke team, jak wiadomo taka drużyna jest słabsza w teamfightach, a dzięki ultimate walkę możemy zacząć w każdym momencie.
Podczas teamfightów staramy się przesunąć przeciwnego carry bliżej swojej drużyny.
Nie jest to łatwe ponieważ tacy gracze najczęściej trzymają się daleko z tyłu.
Po ulcie naszym najważniejszym zadaniem jest obrona carry.
Odpychamy, atakujemy każdą postać, która chce zabić naszego carry i zasłaniamy ją swoim ciałem ;)
Hecarimem nie próbujemy atakować przeciwnego carry, ponieważ nie mamy wystarczających obrażeń, chyba że składamy build full ad.
Są oczywiście sytuacje kiedy to Hecarim naciera na przeciwnego carry, ale działa to tylko wtedy gdy nasz support broni naszego.
Mając 3 umiejętności aoe. Staramy się łapać w zasięg jak najwięcej przeciwników. Oczywiście jeżeli nasz carry nie jest zagrożony.
Hecarima uważam za najlepszego junglera na soloq na ten moment.
Ma wszystko czego trzeba.
Dzięki pasywowi nie zablokujesz się o miniony i/lub sojusznika gankując. Czyni to go jeszcze większym potworem.
Ulti pozwala na rozpoczęcie teamfightu, czyli to ty decydujesz o tym jak to się potoczy.
Bardzo łatwo jest złapać osobę, która się wychyli.
Ćwiczyłem nim jakieś 50 gier na normalach i zagrałem jak na razie 30~ na rankedach. 10~ w sezonie 2 i 19 w sezonie 3.
Mam zamiar doskonalić go cały czas i stać się najlepszym Heca na świecie ;)
Jest już temat o Hecarimie w tym dziale, lecz wydaje mi się, że niezbyt pasuje do objętości treści jaką zamieściłem.
Jeżeli jednak pasuje, proszę o przeniesienie.
Co o nim myślicie?
Zaczął pojawiać się na turniejach online, czekam na wielki bum na konika.
Proszę o pytania i krytykę.
Dabiziom/EU WEST
Zakładki