PORADNIK JEST NIEAKTUALNY!

Witam wszystkich czytelników mojego pierwszego poradnika.
Już po raz drugi umieszczam ten poradnik, z początku miał być w Propozycjach Artykułów, lecz Fillia i Torg User mieli go przenieść go tutaj, ale coś nie wyszło.
Spis treści:
- Po co to?
- Ale co to jest TibiaAuto?
- Ale tu jest keylogger!
- Awaryjność
- Instalacja dla opornych i tych mniej
- Pierwsze uruchomienie (oraz jak to zrobić na Viście)
- Opis funkcji
- Cavebot - Jak, co i dlaczego?
- Jak praktycznie korzystać z funkcji bota?
- Skrypty
- Od autora
1. Po co to?
Od jakiegoś czasu w dziale Boty powstaje coraz więcej tematów o tym jak uruchomić, dlaczego komuś nie działa, co jest nie tak z cavebotem, dlaczego mi nie chodzi po waypointach?
Dlatego postanowiłem stworzyć ten poradnik, aby każda osoba, która dopiero co zaczyna przygodę z tym Botem mogła od razu zacząć go używać, a nie pisać kilka tematów i czekać na odpowiedź (a przy okazji będzie trochę mniej tematów w wyżej wymienionym dziale).
Z pewnością ten poradnik przyda się także tym, którzy są już trochę obeznani i wiedzą o co biega z poszczególnymi funkcjami. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.
Od razu mówię, że nie jest tłumaczenie wikipedii TibiaAuto! Poradnik napisałem sam w oparciu o moją wiedzę. Więc zanim napiszesz "Uuu tłumaczenie - plagiat!" - wyjdź...
2. Ale co to jest TibiaAuto?
TibiaAuto to jeden z wielu botów do gry Tibia. Jego autorem jest Vanitas, a przy pracy pomaga mu kilka - kilkanaście osób (bardziej znani to Wateva oraz Akilez - z oficjalnego forum oczywiście).
Jedyną oficjalną stroną bota jest www.tibiaauto.net . Wszystkie wydania TA są zapakowane na serwerach sourceforge.net .
TibiaAuto jest botem darmowym jednak istnieje w nim obszar Premium. Ale o nim wam nie opowiem. Niestety, nie miałem przyjemności wykupienia konta premiowanego (dla wszystkich chętnych odsyłam na oficjalną stronę - konto można kupić poprzez SMS za 2.44). Na szczęście, wszystkie interesujące nas opcje są darmowe!
3. Ale tu jest keylogger!
Z tego miejsca zaświadczam, iż w TibiaAuto nie ma żadnych keyloggerów, wirusów ani innych świństw! Gdyby tak było, nie pisałbym tego poradnika, bo straciłbym już kilka postaci.
Zapytacie: dlaczego więc mój antywirus wykrywa w nim trojana/keyloggera/wirusa?
Jest to spowodowane reklamami zawartymi w bocie! Zauważcie, że to dzięki nim bot jest prawie całkowicie darmowy. Dlatego warto być wyrozumiałym dla twórcy bota - on też człowiek i chce zarobić.
A co do sprawy z Firefoxowym ostrzeżeniem o stronie TA, było ono fałszywe, prawdopodobnie wprowadzone przez błąd ludzi odpowiedzialnych za to. Obecnie ostrzeżenie przy wejściu na stronę już się nie wyświetla. Więc nie ma powodów do paniki.
4. Awaryjność
Niestety nie ma rzeczy idealnych. Bot ma jedną, lecz znaczną wadę. Nie działa wszystkim poprawnie. Zdarzały się sytuacje, że nie chciał się odpalić (lecz po paru próbach zadziałał), lub podczas instalacji wywalał jakiś błąd (spotkałem 2 czy 3 przypadki). Crashe osobiście u mnie nie występowały, choć znam jeden przypadek crasha cavebota, lecz nie został on do końca sprawdzony, autor tematu nie był zbyt skory do rozmowy. Najgorzej działa obsługa skryptów Pythona (u mnie z trudem odpalam nowe skrypty, niektóre z nich nie działają poprawnie). Jest jednak na to rada - czysty system (nie chodzi mi o Formata). Jeżeli macie "burdel" w systemie, zwiększa się prawdopodobieństwo, że bot nie zadziała.
Bot najlepiej działa na XP, chociaż sam używałem go na Viście i nie miałem żadnych problemów, nawet nie musiałem ustawiać praw administratorskich.
5. Instalacja dla opornych i tych mniej
Dobra, koniec tego gadania, bierzmy się do roboty...
Na początek oczywiście zaopatrujemy się w najnowszą wersję bota.
Dostępna jest ona tu: Serwery Sourceforge.net
Do odpalenia bota potrzebny jest także plik o nazwie Python24.dll, który znajdziemy tu: Serwery Dll-files.com
Do skryptów przyda się także sam Python (informacje o nim znajdziecie na Wikipedi), którego znajdziecie tu: Serwer Python.org
Uwaga! Aby skrypty i bot działały poprawnie potrzebna jest dokładnie ta wersja Pythona (2.4.3).
Nasz plik .dll którzy przed chwilą pobraliśmy należy umieścić w katalogu, w którym mamy plik instalacyjny bota, po jego zainstalowaniu jeszcze po jednej kopii w folderze z grą i z botem. Aby się nie przemęczać, od razu możemy umieścić go w WINDOWS/System32 oraz WINDOWS/System.
Następnie instalujemy Pythona, a na końcu bota.
Podczas instalacji bota należy pamiętać o wskazaniu poprawnej ścieżki do folderu Tibii, w przeciwnym razie bot nie zadziała.
I to by było na tyle instalacji. Teraz zajmiemy się pierwszym uruchomieniem...
6. Pierwsze uruchomienie (oraz jak to zrobić na Viście)
Aby uruchomić naszego bota nie musimy się zbyt dużo natrudzić. Najpierw odpalamy grę a następnie bota. Bot ma oczywiście wsparcie dla MC. Ale nie trzeba się od razu logować na postać. W tym wypadku po ukazaniu się okienka wyboru klienta wystarczy wybrać Unknown, po zalogowaniu bot automatycznie wykryje na jaką postać się zalogowaliśmy...

Podczas pierwszego uruchomienia prawdopodobnie* zostaniemy poproszeni o zarejestrowanie naszego bota (jest to całkowicie darmowe). W tym celu wchodzimy na tą stronę: Code Generator .
W puste pole wpisujemy kod, który otrzymamy podczas pierwszego uruchomienia (znajduje się on w szarym polu). Następnie klikamy na Get code, kopiujemy pierwszy kod od góry strony i wklejamy go do białego pola w okienku. Po akceptacji możemy cieszyć się nowym botem.
* - Napisałem prawdopodobnie, ponieważ na laptopie z Vistą nie musiałem rejestrować bota. Być może ta opcja została usunięta w najnowszej wersji (na dzień dzisiejszy jest to 1.19.5) a być może jest to wina Visty
Skoro już o Viście mowa...
Nie wszystkim TA w Viście chodzi od razu. U mnie na przykład (na laptopie z Vista Home Premium) bot działał bez najmniejszego problemu. Aby pozbyć się tego problemu wystarczy zastosować się do poniższych instrukcji (porada z TA Wiki) (testowane na Vista Ultimate):
- Kliknij na Tibia.exe prawym przyciskiem myszy i wejdź w Właściwości
- Ustaw uruchamianie z prawami Administratora oraz Zgodność z Windows XP SP2
- Zrób tak samo z plikiem TibiaAuto.exe
... i powinno działać (chociaż chodzą słuchy, że i to nie pomaga).
Jeżeli postępowałeś zgodnie z tymi radami bot powinien się uruchomić (o ile nie masz bałaganu w systemie)...

7. Opis funkcji
Zatem gdy już uruchomiliśmy bota należy poznać jego funkcje (a raczej moduły). W tym punkcie wymienię wszystkie oraz krótko je opiszę.
- Fighting tools
- Auto Uh
Jest to opcja przeznaczona dla wszystkich, którzy mają sentyment do starych run leczących, grają na OTSach, bądź leczą innych podczas questów bądź wojen. Umożliwia nam leczenie naszej postaci lub innych runami UH lub IH gdy życie spadnie poniżej danego poziomu. Trzeba dodać, że aby funkcja zadziałała musimy mieć otwarty Backpack z tymi runami. Można go zminimalizować.
Opis funkcji:
- Fallback to the other rune type - będzie leczyć UH i IH (np. gdy jedne się skończą użyje drugich)
- Activate Hotkey - po wpisaniu komendy %ta selfuh w grze uleczy nas runą
- Sleep after UH cast - ile ma odczekać pomiędzy następnym leczeniem (w milisekundach)
- Enable UH - uaktywnia moduł
- Auto aim
Działa praktycznie tak samo jak hotkeye, po wpisaniu odpowiedniej komendy (%ta hmm dla runy HMM, %ta explo dla runy Explosion itd.) postać strzela do zaatakowanego celu. Jedyny przycisk to Enable aiming, który uaktywnia moduł.
- Fluid Drinker
Opcja przeznaczona do automatycznego expienia z użyciem potionów. Kolejne linijki w module odpowiadają za picie danego potiona (nawet starych - dla OTS) gdy poziom życia spadnie poniżej danego poziomu. Mamy też możliwość ustawienia dwóch danych itemów (z listy wszystkich itemów) aby one nas leczyły (także pod OTS)
Opis funkcji:
- Sleep after drink - ile ma odczekać do następnego użycia potiona (w milisekundach)
- Activate hotkey - uruchamia komendę %ta fluidlife lub %ta fluidmana, po jej wpisaniu w grze używa na postaci danego potiona
- Drop empty flasks - wyrzuca puste buteleczki po napojach
- Enable fluid drinker - uruchamia moduł
Aktualizacja w wersji 1.20.1 - od tej wersji nie trzeba mieć otwartego plecaka z Fluidami - Ammo restack
Jest to nic innego jak automatyczne uzupełnianie amunicji w slocie lub spearów (i innych) w dłoniach. Możemy także dzięki niej podnosić takie przedmioty z ziemi.
Opis funkcji:
- Ammo to restack/Throwable to restack - jaki przedmiot ma uzupełniać
- Restack at - jeżeli w slocie jest tyle lub mniej amunicji/spearów automatycznie włoży w slot więcej
- Restack to - do jakiej liczby przedmiotów ma uzupełnić slot
- Throwable pickup area - z jakiego obszaru ma podnosić speary
- Pickup throwable to bp/hand - czy ma podnosić speary do ręki lub backpacka
- Move items covering throwable - jeżeli spear jest czymś przykryty, przeniesie go
- Restack to right hand - przenosi do prawej ręki (domyślnie do lewej)
- Pickup peroid - jak szybko ma podnosić speary
- No pickup when cap below - nie będzie podnosił gdy poziom udźwigu jest niższy niż podana liczba
- Enable restacking - uruchamia moduł
- Auto looter
Moduł ten umożliwia nam automatyczne zbieranie przedmiotów z ciał potworów jeżeli expimy manualnie (cavebot wyłączony). Najpierw należy ustawić, które BP będą naszymi "kontenerami" na loot. Carrying oznacza, że w ten BP zbieramy loot (należy je uprzednio otworzyć).
External oznacza, że to jest ciało potwora.
Ignore oznacza, że ten BP będzie ignorowany (w nim np. trzymamy potiony)
Opis funkcji:
- Auto open killed monsters and gather statistics - automatycznie otworzy zabitego potwora i zbierze informacje do statystyk
- Loot food, gp, custom, worms - będzie zbierał jedzenie, pieniądze, inne rzeczy (np. chain armor, musi być na liście itemów programu) oraz robaki
- Enable looting - uruchamia moduł
- Auto Uh
- Other tools
- Enable light
Jak sama nazwa wskazuje ten moduł jest odpowiedzialny za włączenie nam światła w grze. I tutaj mamy pole do popisu, bo oprócz light hacka, mamy także do wyboru światło Utevo lux, pochodni, magic light wanda oraz własne (custom) - możemy ustawić moc oraz kolor światła. Spróbujcie sami pobawić się z własnym światłem, można uzyskać ciekawe efekty.
- Auto grouping
Tu sprawa jest prosta. Jest to moduł, który automatycznie łączy nasze przedmioty w plecakach. Dla przykładu, w plecaku mamy rozrzucone 100 gp po kilka monet. Moduł automatycznie pozbiera je w jedną kupkę.
- Sort Loot
Jest to rozszerzenie modułu Automatycznego Grupowania. Ten potrafi sortować przedmioty pomiędzy plecakami, tak, jak my to ustawimy. Niestety, aby ustawić, aby w 8 plecaku mieścił się np. chain armory, musimy ustawić także przedmioty w innych plecakach. Potem można je usunąć.
- Auto Banker
Bardzo przydatny moduł. Jeżeli chcemy aby nasza postać sama poszła do banku i zdeponowała odpowiednią ilość pieniędzy wybieramy tylko bankiera do którego chcemy iść, drogę do banku pokonujemy raz z włączonym modułem Show Map (o nim wspomnę później) oraz ustawiamy ile pieniędzy chcemy zdeponować i gotowe! Od teraz postać sama przyjdzie do banku, zdeponuje pieniądze i dodatkowo zapyta o aktualne saldo konta! Czyż nie wspaniałe? Dodatkowo jest możliwość zostawienia sobie trochę pieniędzy, np. na podróż lub amunicję. Służy do tego opcja Keep on hand.
- Auto Seller
Jest nowy moduł wprowadzony dość niedawno. Na obecną chwilę mamy bardzo małą listę NPC i nie jest on jeszcze dopracowany. Sam nie mogłem go sprawdzić, nie miałem dostępu do danych sprzedawców. Gdy tylko przetestuje go, natychmiast dodam o nim więcej informacji. Chociaż co bardziej kumaci w angielskim z pewnością sobie z nim poradzą.
- FPS Changer
Prosty moduł do zmiany FPS (Klatek na sekundę) naszej gry w danych warunkach.Małe tłumaczenie:
Active - aktywne okno
Inactive - nieaktywne okno
Minimized - zminimalizowane okno
Moduł pokazuje także aktualny stan okna i obecny FPS.
- Inject MC Support
Dzięki temu modułowi możemy dodać MC do naszego klienta. Ale najpierw trzeba skopiować plik Tibia.exe do innego miejsca i przerobić go, ponieważ , TA działa tylko wtedy gdy Tibia jest włączona, a jak wiadomo, nie można zmienić pliku, który jest używany przez inna aplikację.
- Enable light
- AFK Tools
- Rune Maker
Chyba najbardziej przydatny moduł dla postaci magicznych. Dzięki niemu w prosty sposób będziemy mogli robić runy bez konieczności dotykania myszki i klawiatury. Pierwsza tabelka pokazuje nam aktualnie otwarte plecaki (plecak z blank runami musi być otwarty!). Poprzez dwukrotne kliknięcie na wybranym możemy sprawdzić co znajduje się w środku (przydatne do dodawania itemów do loot listy, ale o tym później). Następnie mamy odpowiednie pola do uzupełnienia: Rune Spell (czar runy np. Adori vis), Soul Points (ile runa zabiera SP), Rune Mana (ile runa zabiera MP), Mana Limit (runa zostanie stworzona, gdy poziom MP będzie równy lub wyższy co ustawiony). Po uzupełnieniu oczywiście klikamy na Add (aby edytować runę, którą dodaliśmy do spisu wystarczy kliknąć na nią w tabelce niżej i kliknąć Load, zaś aby usunąć klikamy Delete). Pod drugą tabelką mamy także statystyki (ile mamy blank run, na ile starczą, na ile starczy jedzenie oraz na ile starczą SP).
Opis funkcji:
- Make ASAP - stworzy tyle run ile może z aktualnym stanem many (raczej nieprzydatne)
- Make two runes at once - zrobi dwie runy naraz (w obu dłoniach)
- Use arrow slot/backpack if hands busy - włoży przedmiot trzymany w lewej dłoni (jeżeli nie wybrano opcji tworzenia run w obu, bot tworzy runy w lewej dłoni) na miejsce na strzały/do plecaka
- Use mana to the maximum when limit reached - gdy limit many (ustawiony wcześniej w polu) zostanie osiągnięty, wykorzysta całą dostępną manę do tworzenia run
- Promoted Players - (tylko do statystyk) zaznaczenie powoduje ustawienie statystyk dla postaci promowanej
- Spell Caster
To moduł przydatny dla każdej postaci. Dzięki niemu z łatwością możemy trenować nasz poziom magiczny będąc AFK. Mamy także przydatne funkcje do auto expienia : Life - leczenie, gdy poziom życia spadnie poniżej ustawionego i gdy poziom many jest większy od ustawionego lub leczenie przyjaciół z listy oraz leczenie paraliżu i zatrucia, Summon Control - przyzywa danego potwora gdy poziom many jest większy niż ustalony, Strike Spells i AOE Spells - współdziała z Cavebotem - atakuje wybranym (lub ustalonym - Default Spell, przydatne na OTS) czarem gdy poziom many przewyższa wcześniej ustalony limit oraz gdy poziom życia celu jest większy niż podany
Opis funkcji:
- Disable "Low Mana" Warnings - wyłączy alarm niskiego poziomu many (gdy nie ma odpowiednej many i jest uruchomiony submoduł Life bot informuje nas o tym w postaci wiadomości "ingame")
- # of creatures to affect - na ile potworów mają oddziaływać czary typu AOE i Strike
- Auto go/log
Po prostu zbiór alarmów. Możemy ustawić alarm (i nie tylko!) gdy:
- Coś wejdzie w nasz zasięg (Creature in range) - Gracz (Player), Potwór lub NPC (Monster/NPC), GM lub CM, jakaś postać na liście Battle (czyli wszystko to co wcześniej w jednym), można ustawić wykrywanie pomiędzy poziomami (Detect Multifloor) oraz ustawić tzw. Białą listę, czyli listę ignorowanych
- Pojawi się znaczek na pasku statusu (Sign Appears) - walka, zatrucie, podpalenie, porażenie
- Ktoś do nas coś napisze (Message) - na kanale prywatnym (Private), publicznym (Public), można także ignorować rzucane zaklęcia (Ignore Spells)
- Ktoś nas poruszy lub zrobimy to sami (Move)
- Stracimy trochę życia (HP Loss)
- Poziom życia spadnie poniżej podanego (HP below)
- Poziom życia jest wyższy niż podany (HP above)
- Poziom many jest niższy niż podany (Mana below)
- Poziom many jest wyższy niż podany (Mana above)
- Poziom SP niższy niż podany (SP below)
- Poziom SP wyższy niż podany (SP above)
- Mamy mniej pustych run niż podana ilość (Blank runes less than)
- Poziom udźwigu spadnie poniżej podanego (Cap less than)
- Skończyło nam się jedzenie, przestrzeń w plecakach lub dany przedmiot (Out of)
- Doszliśmy do punktu ucieczki (Runaway reached) (Radius oznacza w jakim promieniu znajdujemy się od tego punktu)
- Na naszej liście VIP pojawiła się osoba (VIP alarm)
- Na ekranie pojawiła się osoba ze skullem (Skull alarm)
- Mamy niski poziom Staminy (Stamina alarm)
Dodatkową opcją jest Until Recovery przy HP i Mana Below. Po zaznaczeniu, bot włączy alarm dopiero, gdy przestanie odnawiać życie lub manę.
Dalej mamy wcześniej wymieniony pkt ucieczki (Runaway), który ustawiamy wpisując koordynaty lub klikając Set runaway pos aby ustawić naszą aktualną pozycję na punkt ucieczki. Możemy także ustawić punkt, w którym znajdowaliśmy się przed ucieczką (Start Pos), postępujemy z nim tak jak z punktem ucieczki (dodatkowo można ustawić w którym kierunku postać ma być zwrócona).
Aby ustawić alarm wystarczy zaznaczyć interesującą nas opcję po czym w prawej stronie zaznaczyć Checkbox Sound. Dodatkowo po lewej stronie od tego checkboxa możemy ustawić jaka akcja ma być wykonana dodatkowo:
- Nic (none)
- Zatrzymanie działania bota (Suspend macro)
- Wylogowanie (logout)
- Wylogowanie i "zabicie" procesu Tibia (Logout + kill)
- Wylogowanie i zamknięcie okna Tibia (Logout + Shutdown)
- Ucieczka (Runaway)
- Ucieczka i powrót (po wyłączeniu alarmu) (Runaway + back)
- Ucieczka z atakowaniem potworów tylko znajdujących się bezpośrednio obok nas (Runaway + Half attack)
- Ucieczka bez ataku (Runaway + no attack)
Oczywiście mamy też pasek z aktualnym statusem alarmów.
Moduł bardzo przydatny, gdy idziemy spać i zostawiamy bota na noc. Obudzi nas denerwującym dźwiękiem.
- Auto fish
Po prostu łowienie rybek. Moduł automatycznie łowi ryby po aktywowaniu (Enable fishing), dodatkowo pokazuje ile złowiliśmy już ryb (Total fish in all containers), na ile nam one starczą (Fish reserve for minutes), ile widzi jeszcze pól z rybkami (Reconized fishy water fields).
Opis funkcji:
- Move fish from hands to container - przenosi rybki z ręki do plecaka (jeżeli ręka wolna oczywiście)
- Fish only when worms are present - łowi tylko gdy mamy robaczki
- Fish when capacity above - łowi tylko gdy mamy więcej capa niż ustalony poziom
- Rune Maker
Ciąg dalszy na następnej stronie...
Zakładki