Tak odnośnie tych ludzi co się nie wypowiadają, bo są szarakami, może opiszę zasady mafii, w którą gram zawsze na konwentach.
W grze może brać udział ok. 20 osób i KAŻDY ma jakąś funkcję, jedni większą, inni mniejsza, ale każdy może zrobić coś dla swojej frakcji.
W zależności od liczby uczestników istnieją 3 lub 4 frakcje: mafia, grupa dochodzeniowa (mieszkańcy), banda złodziejaszków i FBI (ta ostatnia jest głupia i nie nigdy nie rozumiałam celu jej istnienia, ale nieważne)
Obecność dwóch nowych frakcji jest zależna od istnienia artefaktu (przedmiotu w jakiś sposób związanego z fabułą gry), który jest przekazywany każdej rundy między członkami frakcji. Na początku gry posiada go szef złodziei. Jeśli osoba posiadająca go zostanie zabita w nocy, przechodzi on do frakcji, która wyeliminowała tę osobę. W mieście są też osoby, które mogą kogoś przeszukać lub obezwładnić - wtedy też traci się artefakt i jeśli dokona tego ktoś z grupy dochodzeniowej - miasto wygrywa.
Celem złodziejaszków jest utrzymanie artefaktu "u siebie" przez trzy rundy.
Celem FBI jest zdobycie 2x w ciągu gry artefaktu (dlatego uważam tę grupę za wymuszoną, ale przynajmniej jest ciekawiej)
Jeśli artefakt trafi w ręce mafii, ta zyskuje dodatkowe morderstwo w ciągu nocy.
W grze są także pojedynki, w których jeden gracz wybiera innego i mówi, dlaczego akurat ta osoba powinna zginąć w pojedynku (najczęściej jest to po pierwszych obradach „kto jest w mafii”). Jeśli żyje szef policji, można odmówić wzięcia w tym udziału. Jest przeprowadzane tradycyjne głosowanie wśród mieszkańców. Istnieje kilku graczy, którzy mimo wyniku wygrywają pojedynki, wtedy zostaje ujawniona ich tożsamość.
w mafii są:
szef - jeśli wszyscy pozostali członkowie mafii zostaną wyeliminowani, zyskuje on kolejne morderstwo (tak, może kropnąć 3 osoby w ciągu nocy)
mafioso 1- raz na grę może poznać kartę dowolnego gracza
mafioso 2 - raz na grę może zabić dowolnego gracza, ale to mistrz gry wybiera dokładny moment śmierci - można w ten sposób fajnie namieszać w rozgrywce
mafioso 3 - może się dowiedzieć, kto ma artefakt
mafioso 4 - może zabić jedną osobę, ale tylko w rundzie, w której mafia przejęła artefakt
mafioso 5 - jeśli posiada artefakt, może go przekazać dowolnej osobie w grze, nawet z grupy dochodzeniowej – to najbardziej mąci grę, oczywiście, tylko on zna lokalizację artefaktu (moja ulubiona karta <3)
miasto:
szef policji – jeśli żyje, można odmawiać wzięcia udziału w pojedynku
detektyw – może poznać frakcję wybranej osoby (najważniejsza osoba w grupie dochodzeniowej)
ochroniarz – chroniona osoba nie może zostać w nocy zabita, nie może chronić siebie ani tej samej osoby dwie noce pod rząd
ksiądz – może wskrzesić dopiero co zmarłą osobę, pierwszy raz działa tajnie, drugi raz prowadzący go ujawnia
prostytutka - przed rozpoczęciem gry poznaje kartę wybranej osoby, ta osoba również poznaje jej kartę
uwodziciel (xD) - przed rozpoczęciem gry uwodzi wybranego gracza, ten gracz nie może sądzić przeciwko niemu w trakcie gry
policjant 1 - raz na grę może obezwładnić dowolną osobę, ta osoba nie wykona w ciągu nocy swojej funkcji, ale można ją zabić lub okraść. Jeśli ta osoba posiadała notatnik, zabiera go (miasto wygrywa, chyba, że jego też zabiją... xD)
policjant 2 – jeśli przegra pojedynek, to i tak wygrywa
policjant 3 - może ujawnić swoją tożsamość
policjant 4 – kosztem ujawnienia swojej tożsamości, raz na grę może zmienić bieg dowolnego pojedynku
grupa złodziejaszków:
szef – posiada artefakt na początku gry
szantażysta – przed rozpoczęciem gry szantażuje jedną osobę, ta osoba nie może sądzić przeciwko niemu
złodziej 1 – raz w ciągu gry może kogoś okraść z artefaktu
złodziej 2 – jeśli przegra pojedynek, to i tak wygrywa
złodziej 3 - raz na grę może obezwładnić dowolną osobę, ta osoba nie wykona w ciągu dnia swojej funkcji, ale można ją zabić. Jeśli ta osoba posiadała notatnik, zabiera go.
FBI:
prezydent USA – może ujawnić swoją tożsamość, jeśli umrze, FBI może zabić jedną osobę
szpieg – w każdej rundzie może poznać kartę dowolnej osoby
FBI-owiec 1 – raz w ciągu gry może zabić jedną osobę
FBI- owiec 2 – osoba, która ma bardzo pomocną funkcję, ale niewykonalną na forum. Rozpoczyna śledztwo od jednej osoby, a mistrz gry pokazuje w którym z dwóch łuków po obu jej stronach znajduje się poszukiwany artefakt.
Zdaję sobie sprawę, że to mega skomplikowane i ciężkie do ogarnięcia nawet w rl, sama załapałam dopiero po drugiej całonocnej sesji, ale teraz znam wszystkie funkcje na pamięć i kilka razy prowadziłam rozgrywkę. Wrzucam to jako propozycję ewentualnych zmian, żeby więcej ludzi mogło mieć fajne funkcje i miało o czym pisać w ciągu dnia zamiast tylko eliminować.
Jeszcze jedna uwaga co do linczów. W rl ludzie bardzo często w czasie głosowania zwlekają z podniesieniem ręki i rozglądają się dookoła, żeby zobaczyć kto na kogo głosował. Proponuję, żeby gracze tylko wysyłali pw do mistrza, a dopiero potem ich głosy były publikowane z wynikiem. Efekt ten sam, a oszczędzi głosowania na kogoś, bo X na niego głosował.
Jeszcze odniosę się do dyskusji, że mafia powinna eliminować nieaktywnych – bezsens. W pierwszej-drugiej rundzie zdaje to egzamin, ale potem aktywni gracze mogą zacząć już coś niuchać i mafia musi zabijać tych, którzy będą ich linczowac w ciągu dnia
Pozdrawiam,
emiko, wielokrotny morderca podający się za detektywa bądź prostytutkę
Zakładki