2. Taktyki
3. Opis potworów
4. Mapa: droga i resp
5. Zysk
6. Boss
7. Questy
8. Wyjście
9. Filmiki - droga i respawn
1. Mintwalin to stolica wszystkich
minotaurów, zakopana głęboko pod Thais i zapomniana przez porządnych ludzi. Potwory te mają tam swoją własną miejscowość, mieści się w niej: pałac królewski razem ze swoim władcą, sąd, kuźnia, sypialnie, więzienie i wiele innych pomieszczeń niezbędnych w miastach. Cały obszar jest zamieszkany głównie przez Minotaury, Minotaury Atchery, Minotuary Guardy i Minotaury Mage'i, chociaż czasami można tam spotkać generała tej rasy - Muriusa. Gracze, którzy są obeznani w ilości i miejscu respu poszczególnych stworzeń zapewne w expieniu tam nie mają żadnych kłopotów. Resztę zapraszam do przeczytania dalszego ciągu artykułu : )
2. Taktyki.
Jak już wyżej wspomniałem, bardzo dobrze jest być obeznanym w respie, wybierając się do Mintwalin. Dotyczy to wszystkich profesji, ponieważ zawsze osoby z różnymi poziomami mogą znaleźć się w sytuacji, gdzie trzeba wziąć nogi za pas. Warto wtedy wiedzieć gdzie można się schować, a gdzie spotka się jeszcze większą ilość wrogów. Mimo wszystko każda profesja znajdzie tu coś dla siebie: zarówno dużo expu jak i spory zysk z lootu.
Sorcerer/Druid nie powinien pojawiać się w tym miejscu bez najlepszej dla swojej profesji różdżki, która uchroni go od całkowitego bankructwa. Szczerze mówiąc, jeśli nie masz zamiaru
wynieść stamtąd loota, to w ogóle tam sie nie kieruj. Mag/Druid to profesje walczące magią i zużywające jej spore ilości w tym miejscu, a szczególnie drogich run i manafluidów.
Dlatego też różdżka będzie zastępować HMMy, które szybko i bez zysku mogłyby się wyczerpać. Nic jednak nie zastąpi Great Fireballi, które w tym miejscu są ze wszelkich względów bezpieczeństwa konieczne. Mintwalin jest dosyć ciasnym obszarem dla żyjących tam minosów, dlatego zazwyczaj biegają one w sporych grupkach, a tak łatwo powybijać je wszystkie za jednym razem z GFB.
Ten czar jest też specjalnie ważny na Mino Magi, które są odporne na energię. Jedynymi przydatnymi summonami w tym miejscu będą monki, które powinny rozłożyć atak przeciwników na siebie.
Pozwoli to bezpieczniej poruszać się po Mintwalin, a i zysk powinien być większy; w końcu monki nie zużywają drogich run na walkę i potrafią się same leczyć. Oczywiście najpewniejszy będzie zwykły bloker, ale
nie zawsze możemy takiego znaleźć ; ) Niezależnie czy będziemy mieli blokera, czy nie: trzeba mieć podstawowy ekwipunek. O zbroi nie będę tu dużo mówił; wiadomo, bierzemy najlepsze jakie mamy (ale zarówno lekkie, jeśli chcemy brać loota w plecaku ze sobą), ponieważ minotaury znajdujące się tam będą nam zadawały głównie obrażenia fizyczne. Należy jednak nie zapominać o najlepszej dla danej profesji różdżce, bo i na ogień i na energię minotaury, guardy i archery nie są odporne. Następnie trzeba zainwestować w runy, a najlepiej co najmniej 1 bp GFB, 1 bp UH (lepiej leczyć się exurami, ale UHy są i tak konieczne), 1-2 BP HMM, kilka SD na wypadek spotkania bossa i co najmniej 2 BP manafluidów. Wszystko oczywiście zależy od poziomu postaci i zakładanej długości huntu, ale tyle run powinno się mieć, aby bezpiecznie samemu podróżować po Mintwalin. Bardzo przydatny jest też czar Invisible, dzięki któremu możemy stać się niewidocznymi dla większości minotaurów i spokojnie zająć się plądrowaniem miasta ; )
Sorecerer/druid nie powinien expić w tym miejscu poniżej 30 levela, a lepiej próbować dopiero od 35.
Należy jednak pamiętać, że te profesje zarobią tam najmniej i czasami nie warto ryzykować wyprawą w te miejsce.
Knight zaczyna przygodę w tym mieście na podobnym levelu co Sorcerer/Druid: 30-35 lvl. Jednak na mniejszych levelach może sobie gorzej poradzić przy większym respie minosów, albo jeśli ktoś będzie chciał nalurować na niego potwory. Rycerz ma słaby magic level i GFB w jego przypadku nie będą tak skuteczne, jak w u innych profesji.
Należy więc expiąc tam wykorzystywać każde zamknięte pomieszczenie, drabinki i ciasne tunele, aby potwory podchodziły w jak najmniejszych ilościach. Na niższym levelu powinno się tam poruszać bardzo wolno i ostrożnie, zabijając każdego wroga który podejdzie i nie pozwalając na podbiegnięciu zbyt dużej ilości nowych potworów.
Kłopot może być z mino archerami i magami. Ten pierwszy atakuje z daleka i czasami niebezpieczne jest podbieganie od razu do niego, więc trzeba wykorzystać tutaj te wszystkie ściany budynków, które oddzielają nas od archera. Rycerz może się schować właśnie za takim budynkiem, aby potwór sam do niego podszedł, a potem zaatakować go z bliska. Jeśli nie mamy w pobliżu takiej ściany, można cofnąć się trochę na wybitego już respa, a gdy archer pójdzie za nami, pobiec na niego i zabić zanim odejdzie. Uciążliwe są też minotaury walczące magią, czyli Mino Mage'i. Na poziomie ulic są tylko 2 takie sztuki - przy bramie. Jeśli knight nie chce ciągle tracić przez nich HP, może wykorzystać drabinki w bramie i lurując do siebie tego potwora, wejść poziom wyżej i za pomocą liny przyciągnąć go do siebie. W ten sposób Mino Mag nie będzie nam przeszkadzał w expieniu, a jego jedynym obszarem do chodzenia będą mury bramy.
Rycerz musi tutaj szczególnie zwracać uwagę na swoją zbroje: bierze najlepszy ekwipunek jaki ma, a szczególnie broń jednoręczną z dobrym shieldem (chyba, że ktoś na wyższych levelach czuje się pewnie i ma dużo kasy na UHy - wtedy może i dwuręczną). Trzeba też oczywiście zaopatrzyć się w podstawowe czary, czyli co najmniej bp GFB i kilka bp UH (w zależności ile kto zazwyczaj przy sobie nosi), bp manafluidów, jeśli chce używać exury lub exori, no i kilka HMM na ewentualne zagrożenia. Na wyższych levelach można już spokojnie mieć dla siebie całe miasto, jednak na początku lepiej bezpiecznie po kolei czyścić poszczególne pomieszczenia. Plusem dla rycerza jest tutaj to, że łatwiej wytrzyma dużą ilość potworów na raz, niż inne profesje, ze względu na większą ilość swojego HP oraz zazwyczaj lepszego arma.
Paladyn może spróbować swoich sił w Mintwalin już od 25 levela, ale dla bezpieczeństwa musiałby omijać Mino Magi i większość Archerów. Najbezpieczniej i z pełnym zyskiem można chodzić tak od 40 poziomu, chociaż eq wcale nie musi się przez ten czas zmienić. Najlepszy ekwipunek dla paladyna w te miejsce to na pewno BoHy, Blue Robe (trzeba mieć przy sobie dużo boltów), kusza (głupstwem byłoby przyjść z łukiem, kiedy z Archerów lecą setki boltów), a legi i helmet może być już dowolny, na przykład Plate Legs i Crusader Helmet. Ważne, by mieć dużo cap, a jednocześnie mieć coś na sobie. w Końcu paladyn nie powinien obrywać od innych potworów niż Mino Archer, a tego można często łatwo załatwić jednym strzałem. Bardzo przydatny dla paladyna może być sąd, czyli pomieszczenie tuż przy wejściu do miasta. Jest ono dosyć duże, a respią się w nim jedynie 2 Mino Guardy. Po zabiciu ich można pozamykać wszędzie drzwi i od środka, przez okna strzelać do potworów na zewnątrz. Mamy stamtąd dostęp do dużego respa przy bramie oraz parku i kawałka pomieszczenia od króla:

Poza tym paladyn może łatwo expić lurując wszystko przez bramę do wyjścia z Mintwalin, gdzie żadne potwory się nie respią, a ewentualna ucieczka jest łatwo dostępna. Trzeba tylko pamiętać, aby nie wejść w inny duży resp minotaurów, ciągnąc za sobą jakieś potwory, ponieważ w takich sytuacjach możemy złapać się w pułapkę i zostać posiekanym przez Mino Guardy. Dlatego też w plecaku (podobnie jak u profesji wyżej) nie powinno zabraknąc GFB, nawet jeśli chodzi o strzelanie do większej grupki Minotaurów, blokujących nam drogę. Powinno się też mieć co najmniej kilka UHów, chociaż tak naprawdę ważne są tutaj manafluidy. Paladyn nie powinien tracić kasy na drogie runy, jeśli ma możliwość używania Exury Vity. Sprawa run kończy się na paru runach HMM i SD (te drugie na wypadek kontaktu z Muriusem).
3. Opis potworów.
Mintwalin należy do miejsc z charakterystycznymi dla danego obszaru potworami, a w tym przypadku jest to rasa minotaurów.
Minotaur - Potwór, którego większość osób spotkało już zanim znalazło się na mainie. Wtedy jednak zabicie go było nie lada problemem, a pokonywało się go w dużej grupie. W Mintwalin jest inaczej - reprezentuje on tam raczej grupę najsłabszych potworów. Ma równe 100 HP, więc często jest zabijany za pierwszym hitem i nie jest na nic odporny.
Loot z niego jest w sam raz do lootbagów, czyli typowy złom do sprzedania u Sama, na przykład Chain Armor, Mace, czy Sword. W Mintwalin tych potworów jest najwięcej i chociaż nie przynoszą dużo expa, to na nich się głównie zarabia.
Minotaur Archer - jedyny z minotaurów walczący na odległość bez pomocy czarów. Jak sama nazwa wskazuje strzela on z kuszy i to nie byle jak. Nie ma on limitu strzałów na jakiś tam czas (tak jak zwykły paladyn), ale potrafi on wystrzelić aż do 3 boltów jednocześnie ! Może dzięki temu robić potężne combo, ponieważ jego średni atak z kuszy wynosi około 40-50 hp.
Sam ma jednak tyle życia, co zwykły Minotaur, dlatego często wystarczy jeden strzał na pozbawienie go całego hp. W Mintwalin znajduje on się głównie przy bramach i na murach. Loot z niego jest dosyć zadowalający, bo oprócz Brass, czy Chain Armorów, bardzo często leci z niego kusza, którą można potem z zyskiem sprzedać na Fibuli. Zazwyczaj można też znaleźć w jego ciele kilka boltów, co jest specjalnie zadowalające dla Paladynów : )
Minotaur Guard - najmocniejszy minotaur walczący z bliska. Niektórym może przypominać Orca Berserkera, ponieważ ma dosyć mało hp, słabą obronę, ale za to bardzo mocny atak (oczywiście nie aż tak mocny jak wspomniany Orc). Najlepiej jest go zabijać z dystansu, ale Rycerz z lepszym uzbrojeniem i skillami też sobie bez problemu z nim poradzi. Mimo wszystko dobry loot z niego jest
dosyć rzadki. Czasami może się trafić Double Axe, Brass Armor, czy Battle Shield, ale najczęściej znajdziemy w nim zwykłe pieniądze i śmieci typu Leather Legs, Fishing Rod, czy Hatchet.
Minotaur Mage - jedyny potwór z tej rasy walczący magią. Potrafi dotkliwie zranić przeciwnika swoimi pociskami z ognia i energii oraz rzucając im energy fieldy pod nogi. Zazwyczaj nie jest opłacalny do zabijania: jedynym ciekawym lootem z niego jest Wand of Cosmic Energy, która jednak wylatuje z niego bardzo rzadko. W Mintwalin często bardzo przeszkadza, ale na szczęście nie jest ich tam dużo. Można spotkać dwa Mino Magi przy bramie oraz dwa nad siedzibą króla. Wyjątkiem jest przywołanie go obok siebie przez króla, lub przez Muriusa.
4. Mapa: droga i resp
Mapa jest dosyć obszerna, ale mam nadzieję, że dokładna i ciekawa ;P
Idąc do Mintwalin, możemy wybrać sobie dwa przejścia: przez poison fieldy (konieczny czar Antidote), lub przez Dragona. Tej jednak jest tam dosyć często huntowany, więc wybranie tej drogi nie oznacza walki z potworem.
Na mapie stosowałem skróty nazw potworów, aby wszystko było bardziej przejrzyste. Wyjaśnię teraz co te wszystkie literki oznaczają.
Roty = Rotwormy
PS = Poison Spider
FD = Fire Devil
Cyc = Cyclops
M = Minotaur
MA = Minotaur Archer
MG = Minotaur Guard
MM = Minotaur Mage
Dragon = wiadomo, Dragon
Dog = Dog : )

Nagrałem też specjalne filmiki z dojściem do Mintwalin i zwiedzaniem go ; )
Droga: http://rapidshare.com/files/39603235/mintdojscie.rec
Zwiedzanie: http://rapidshare.com/files/39603451/mintwzwiedz.rec
5. Zysk
W Mintwalin raczej nie znajdziemy lootu, który można sprzedać ludziom. Prawie wszystko, co można wynieść z tego miejsca to 'złom' dla Sam'a, typu mace, czy sword, ale i tak można się na tym dużo wzbogacić. Bardzo wiele jednak zależy od tego, czy mamy zrobionego Postman Questa, który umożliwia dostęp do wielu skrzynek pocztowych na całej planszy.

Bez tego często nic nam się z wyprawy nie zwróci, bo będziemy musieli wziąć tyle, ile mamy cap. W tym przypadku najlepiej będą mieli knightci, którzy oprócz tego, że mogą dużo unieść, to jeszcze nie muszą taszczyć ciężkiej amunicji. Można też wziąć kilka parceli i prosić co jakiś czas napotkane osoby (które quest mają wykonany) o otwarcie drzwi do skrzynki, ale to już zależy od szczęścia. Jeśli jednak quest był wykonany, można bez problemu biegać po mieście z bagiem i po zabiciu jakiegoś minotaura, wrzucać loota do lootbaga. W jego skład wejdą takie rzeczy, jak: Mace, Sword, Chain Armor, Brass Armor, Battle Shield oraz Double Axe. Innymi rzeczami, które warto wziąć, a sprzedać je trzeba poza Thais są: Brass Helmet, Plate Shield oraz ewentualnie Hatchet. Reszta to śmieci, których albo sie nie sprzeda, albo za marnych kilka gp. Wyjątek z tego wszystkiego stanowi oczywiście skóra minotaurów, czyli Minotaur Leather. Mintwalin jest chyba największym 'producentem' tej skóry i warto zaopatrzyć się w specjalny nóż do ściągania jej, czyli Obsidian Knife. Mino leather można też czasami znaleźć w ciele zabitego potwora, jeszcze przed ściągnięciem. Produkt ten można później wykorzystać do zrobienia addonu, albo po prostu sprzedać komuś innemu, kto ulepsza sobie outfit.
6. Boss
General Murius - Boss Minotaurów.
Murius jest jednym z bossów minotaurów - drugim jest Horned Fox. Ten pojawia się w Mintwalin, w parku (na mapie równiez oznaczone miejsce jako 'Park'). Jak sama nazwa wskazuje, w Mintwalin jest on generałem, więc nigdy nie pojawia się sam;zawsze towarzyszy mu jego niewielka armia różnych minotaurów.
Sposób ataku:
Oprócz swojej armii potrafi summonować dodatkowe mino guardy i archery. Biega też dosyć szybko, więc jeśli walczymy na odległość, to może nas mocno zranić. Atakuje głównie z melee, chociaż strzela też z
boltów i używa exori.
Taktyka:
Do walki z Muriusem przydaje się czar niewidzialności. Sam boss będzie nas widzieć, ale wszystkie te mino guardy i archery już nie, a przecież podczas 'wizyty' Muriusa w Minwalin jest ich pełno.
Tutaj właśnie ukazuje się najczęstsza przyczyna śmierci przy walce z nim. Całe miasto jest dosyć małe w porównaniu z ilością potworów przy jego odwiedzinach, dlatego często gracze uciekając przed nim, wchodzą w jeszcze większą ilość potworów.
Boss ten jest jednak dosyć słaby w porównaniu z innymi, więc każda profesja może go zabić bez blokera.
Knightci będą tu mieli chyba najtrudniej, ponieważ Murius używa najmocniejszego ataku tylko z bliska.
Można tutaj odlurować go sobie do komnaty Markwina i schować się na chwilę za bramką levelową, lub ropnąć gdzieś na bramę i zabić bez towarzystwa innych minosów.
Sorcerer/Druid najlepiej zabije go z runy SD, ewentualnie dobijając z HMM. Tutaj sprawa jest prosta, ale lepiej na wszelki wypadek wlączyć czar Mana Shield, aby uniknąc śmierci z ewentualnego combo.
Paladynowi też przydaje się SD, jednak nie wszyscy mogą mieć 15 magic level. Najważniesze jest zachowanie dystansu od niego i strzelanie z boltów i SD/HMM. Dobrym sposobem jest zamknięcie się za bramką levelową obok króla, albo zabarykadowanie w sądzie i strzelanie przez okna. Zazwyczaj po zobaczeniu bossa ma się mało czasu na przygotowanie się, więc najlepiej jest schować się gdzieś w bezpieczne miejsce i dopiero po chwili zaatakować.
Jak rozpoznać, że boss się zrespił?
Przy respie Muriusa nie ma żadnego komunikatu, aczkolwiek bardzo łatwo można się zorientować, że boss się pojawił. Tutaj najważniejszym sygnałem będą mino guardy i archery w parku, gdy normalnie jest tam tylko pies i pare zwykłych minotaurów.
Położenie:
Resp Muriusa znajduje się w parku, oznaczonym na mapie wyżej.
Screeny:

Armia Muriusa po zabiciu go (kilka potworów odeszło, z 1 czy 2 zostały zabite ale i tak sporo zostało):

Filmiki bossa:
Tibia 7.72 http://www.tibicams.tibianetwork.com...vies/show/9940
Tibia 7.81 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/14734
Tibia 7.81 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/13750
Zakładki