Wstęp:
Szukałem na forum dobrego poradnika dla msa pod tibie 8.5+ i nie znalazłem. Owszem są poradniki ale kończą się na tibii 8.0 a od tego czasu dodano dużo expowisk, czarów itp. Proszę o życzliwe komentarze, oceny i rady :D
Spis treści:
1. Czym jest ogólnie sorcerer? PACC czy FACC?
2. Dlaczego warto wybrać msa?
3. Ekwipunek.
4. Mlvl
5. Czary
6. Questy
7. Na czym expić?
8. Hunty
9. Na czym zarabiać?
1. Sorcerer to inaczej mag. Do ok. 30 lvla mag na faccu „daje radę” lecz potem pacc to podstawa. Master sorcerer to najpotężniejsza klasa na każdym levelu. Do 50 lvla gramy nim jak normalną postacią magiczną (druid) lecz później „Vis hury”, „SD’ki” i „UE” czyni maga niezwyciężonym. Jeśli masz lagi i słabe łącze internetowe to odradzam ci wybieranie tej profesji gdyż MS ma mało HP a expi się nim dość „hardcorowo”. Warto dodać iż granie sorkiem na facc to tak jakby knightem bić z fista… czyli nudne i nieopłacalne.
2. Wybór gry msem nie jest łatwym wyborem. Na początku magiem gra się ciężko (szczególnie na facc) lecz gdy zdecydujemy się na tę profesję i wbijemy upragniony 100lvl nie będziemy mogli się oderwać od naszej postaci. Na wysokim poziomie sork jest niezwyciężony… to co inni mogą huncić tylko w grupach na wysokich levelach (spectra, hff, vengoth, poi dl, quary itp.) sorc bije spokojnie solo z całkiem niezłym profitem.
3. EQ ! Ekwipunek dla maga nie jest aż tak ważny. Na małym levelu najważniejsze są Wandy, a z czasem dążymy do jak najlżejszego eq.
10-30lvl => spirit cloak, hat of the mad, plate legs, leather boots (pirate), dragon/vampire shield i wand
30-50lvl => focus cape, hat of the mad, blue legs, boh, vempire/demon shield i 3 najlepsze Wandy.
Na 80 lvlu zdobywamy optymalne eq czyli => focus cape, Yalahari mask, blue/dvarwen legs, demon shield i spelbook of mind control, boh/soft i wandy.
Na 100 lvlu bieżemy z inq spellbook of dark mysteries i zmieniamy demon shield na mms i nasze eq wygląda tak:

Spellbooki:
- Spellbook of Enlightenment - Dodaje 1mlvl. Warto kupić gdy nie stać nas na vampire/demon shield. Często leci z frostów więc wartość na każdym serwie nie przekracza 5k. Polecam na lvle 30-50.
- Spellbook of Warding - Dodaje 1mlvl. Nie warto kupować. Jest 2x droższa od spellbook of enlightenment a ma tylko kilka def więcej. Wartość 8-10k.
- Spellbook of Mind Control - Dodaje 2mlvl. Dobry spellbook na hunty z ek/rp. Wartość 15-25k. Polecam na lvle 50-70.
- Spellbook of Dark Mysteries - Dodaje 3 mlvl. Najlepszy spellbook w grze lecz jest bardzo drogi. Kosztuje w zależności od serwera ok. 400-600k. Jeśli nie szkoda nam kasy to polecam ten spellbook.
- Spellscroll of Prophecies - Dodaje 3 mlvl. Tańsza wersja spellbook of Dark Mysteries. Kosztuje w zależności od serwera. Na starszych serwerach, gdzie często huncą bosy inq jej koszt nie przekracza 200k. Bardzo przydatna na hunty z blokerem czy bicie solo potworów które nie biją dużo z "łapy" (np. hff). Jeśli nie mamy tyle kasy żeby zostawić sobie nagrodę z inq to polecam ten spellbook od 70-80lvla.
W miarę możliwości kompletujemy też sety:
a) magma set – najbardziej przydatny set w tibii idealny do polowania na dragonach, dlach, hff, hellspawn itp. Zapewnia odporność na ogień.
b) terra set – przydany np. na kopalnie czy vengoth. Zapewnia odporność na truciznę. Warto posiadać.
c) glacier set – przydatny tylko wtedy gdy huncimy frosty, ice witche i yahkal. Zapewnia odporność na lód.
d) lighting set – Przydatny w zasadzie tylko na wrl i wyrmy. Zapewnia odporność na energię.
4. Mlvl – poziom magiczny u msa jest najważniejszy lecz ciężej go wbić niż na druidzie bo msowi nikt nie kupi gmp za free żeby go leczył : ( Zamieszczam tabelę mlvl do lvl, ale trzeba pamiętać że dobry mlvl to taki jaki nam się podoba i na jakim nam się dobrze gra. Taki mlvl ja miałem na swoim msie -+
10 lvl – 8 mlvl
20 lvl – 15 mlvl
33lvl – 30mlvl
45lvl – 40mlvl
60lvl – 50mlvl
85lvl – 60mlvl
100lvl – 65mlvl
150lvl – 73mlvl
200lvl – 80+ (im wyżej tym lepiej :D )
5. Czary – zamieszczam czary które według mnie są bardzo przydatne a niektóre niezbędne na msie. Oczywiście jeśli mamy kasę to możemy kupic wszystkie czary.
Find person – przydatny na wojnach (exiva “nick)
Magic rope – Przydany gdy zapomnimy o linie (exani tera)
Light healing – czar leczący (exura)
Antidote – leczy z trucizny (exana pox)
Intense healing – Mocniejszy czar leczący (exura gran)
Energy strike – czar ofensywny (exori vis)
Levitate – daje to co 3 parcele (exani hur ”up/down)
Terra strike – czar ofensywny (exori tera)
Flame strike – czar ofensywny (exori flam)
Magic shield – zamiast HP potwory zabierają nam mane (utamo vita)
Ice strike – czar ofensywny (exori frigo)
Death strike – czar ofensywny (exori mort)
Ultimate healing – najlepszy czar leczący (exura vita)
Strong haste – mocniejsza wersja czaru haste (utani gran hur)
Great energy beam – mocniejsza wersja czaru energy beam (exevo gran vis lux)
Great fireball – runa ofensywna zwana gfb (adori mas flam)
Magic Wall – runa po użyciu tworzy ścianę (adevo grav tera)
Invisible – jesteśmy niewidzialni (utana vid)
Energy wave – w kierunku w którym patrzymy zostaje utwożony strumień energii, powierzchnia 11sqm (exevo vis hur)
Sudden Death – najlepsza runa ofensywna w grze (adori gran mort)
Rage of the Skies – tak zwane ue, wytwarza pole energi (exevo gran mas vis)
6. Questy – zamieszczam nazwy kilku questów które warto wykonać.
- Yalahar - otwiera nam możliwość wielu expowisk (dragony, mutated raty, hellspawny, gsy, quary itp)
- POI - Nowe expowiska i dobre nagrody.
- INQ - Nowe expowiska i droga nagroda.
- Banshee - Dobry zarobek.
- BK - Dobre itemy z questa.
- Fibula - j.w
- Djinn (blue/green) - możliwośćsprzedawania itemów w dobrych cenach.
- Orc Fortress - możliwość wykonywania djinn questa i dobry zarobek z nagród.
- Ice Island Quest - Nowe expowisko i outfit.- Meriana Island Quest - Dostęp na nowe expa.
- Explorer Society Quest - Dostęp na calasse, helmet of the deep.- Nargor Island Quest - dostęp na piraty.
7. Na czym expić? FACC PACC
ROTWORM (8-20 lvl)
- Darashia, edron
- Thais, Venore
LARWY (10-25lvl)
- Ank (spory zarobek przy nie złym k/h)

MINOTAURY (8-30lvl)
- darashia, yalahar
- mintwain, fibula, poh

CYCLOPY (15-30lvl)
- edron
- thais, poh
- mistrock

TARANTULE (20-45)
- Tiqanda na wschód od port hope (potrzebne do tasków)
GHULE/SKELETY/MUMIE (20-50)
- dc, facc tomb, ghostland (niedaleko carlin)
- tomby ank (najniższy poziom z flam hura ok. 60-80k/h)

DRAGONY (40-80)
- Yalahar, Darashia, Ank
- Venore d lair, d lane quest, fibula

ANCIENT SCARABY (50-80)
- Ank pod scarabami


WATER ELEMENTALE (50-90)
- Południe tiquandy

Idealne expowisko dla msa. Od 50 lvla możemy latać po nich bez waste wyciągając ponad 100k/h. Co ważne zwraca się z nich prawie zawsze, tylko trzeba pamiętać o zabraniu wędki, którą łowimy loota z we. Potrzebny jest również Helmet of Deep.
MUTATED RATS (50-90)
- Yalahar alchemist quater

- Yalahar arena


Raty to dobry wybór dla msa. Robiąc taski mamy ok. 100k/h i raczej zwrot za koszty manasów gdyż esmeralda, którą ubijamy w nagrodę za zabicie 200 mutated ratów często zostawia po sobie dobre itemy (epee, tower shield, knight armor, terra mantle)
WORKER GOLEMY (80-150)
- Yalahar


Idealne expowisko dla 80+ msów. Lurujemy po 4-5 worki i bijemy z ue wyciągajać bez hh 400-500k/h. Waste jest i to nie małe, ale exp poraża. Dodatkowo można je bić po 2-3 z vis hura i po 1 z visa co automatycznie zmniejsza k/h ale częściej się zwraca. Generalnie bardzo dobry exp dla msa z kasą.
GIANT SPIDERS (80-120)
- Yalahar, Banuta
- POH
DRAGON LORDY (80-200)
- Darashia, ZAO,
- fibula
- fenrock, (100-200)


- POI dl, (100-200)


Dle to bardzo dobry exp dla wysokopoziomowych graczy. Huncenie ich w dużych ilościach z avalanche (poi i fenrock) pozwala osiągać 400-500k/h z częstym zwrotem za koszty. Dle zostawiają po sobie dużo cennych itemów i czasem przy szczęściu możemy zloocić royal helmet czy dragon scale mail.
WAR GOLEMY (100-150)
- Yalahar


Wary to dobre expo dla msa. Mamy tutaj ok. 200k/h a zwraca się bardzo często gdyż wary pozostawiają po sobie masę drogocennych przedmiotów (np. epee, steel boots, bonebreaker, berserker, jade hammer) gdy mamy dobrego ek możemy bić to nawet od 60~lvla. Solo polecam 100+ lvl gdyż bez problemów war potrafi walnąć za 500-600.
WORLOCK (120-200)
-Demona, Yalahar

VENGOTH (130-200+)
-wieże wschodnia i zachodnia od 130+, wieża najbardziej na północ od 200+


Luramy jak najwięcej potorków na siebie, stajemy żeby obok nas nie było za dużo (taka ilość żebyśmy nie spadli na combo) i bijemy to wszystko z GFB. Częsty zwrot ale trzeba uważać, aby nie trapnąć się na środku respa przy 6-8 vampirach... 3-4 vampy potrafią walnąć za 1000 a co dopiero 6...
HFF (130-200+)
- INQ


Taktyka jest prosta, zakładamy fire bootsy, włączamy utamo vita, luramy jak najwięcej hff i bijemy z ava... od 140+ naprawdę dobry exp i świetny zarobek... trzeba jednak pamiętać że często są zajęte.
SPECTRE (150-200+)
- INQ


Taktyka jak na hff tylko bez utamo... Biegamy luramy jak najwięcej i bijemy z Exevo Gran Mas Vis. Exp dobry, na 160-170 zarobek niezły... Należy jednak pamiętać, że są na respie 4 Hanf of Crusader które trzeba odlurować na utamie (można bez ale ich combo to 1,4k~)
QUARY (100-200)
- Calassa
- Yalahar


Luramy 3-4 i vis hur albo 5-6 i UE. Dobry loot i exp na poziomie 500-600k/h.
8. Hunty:
- potwór - Minimalne lvle ekipy
- Dragony – 30lvl + 30 ek
- Dle – 50 lvl + 50 ek/rp
- Hellspawny – 60lvl + 100 ek + 80 ed
- POI dźwignie - 80lvl + 150ek + 100 ed

- Behemoty – 80 lvl + 100ek + 100 ed

- Inq - 100lvl + 200ek + 150ed + 200rp
- Demony – 100lvl + 100ek + 100ed

9. Zarabianie – do 80 lvla ciężko jest waśccić msem, później polecam zarabiać na:
- Hero – yalahar/edron

- Necro – yalahar
- Culty – yalahar

- Djinny – yalahar
- BK – Venore
- Wyrmy - LB
- War golemy - od 150+
Screeny z tematu Breeze i Friends Forever
(w późniejszym czasie dodam więcej ss i opisów expowisk)
Zakładki