2. Spis przedmiotów
2.1. Pierścienie
2.1.1. Life Ring
2.1.2. Ring of Healing
2.1.2. Ring of Healing
2.2. Buty
2.2.1. Soft Boots
2.3. Tarcze
2.3.1. Terra Shield
2.4. Potiony
2.4.1. Odnawiające życie
a) Small Health Potion
b) Health Potion
c) Strong Health Potion
d) Great Health Potion
e) Ultimate Health Potion
b) Health Potion
c) Strong Health Potion
d) Great Health Potion
e) Ultimate Health Potion
2.4.2. Odnawiające mane
a) Mana potion
b) Strong Mana Potion
c) Great Mana Potion
b) Strong Mana Potion
c) Great Mana Potion
2.4.3. Odnawiające życie i mane
a) Great Spirit Potion
2.5. Runy
2.5.1. Ultimate Healing
2.5.2. Intense Healing
2.5.2. Intense Healing
2.6. Inne
2.6.1. Rotworm Stew
2.6.2. Blessed Steak
2.6.3. Pot of Blackjack
2.6.2. Blessed Steak
2.6.3. Pot of Blackjack
4. Obliczenia
4.1. Runy, a wspomagacze
5. Zakończenie1. Wstęp
Każdy z nas wie czym są punkty życia (HP), oraz punkty many (MP). Brak hit pointów kończy się niezwłoczną wizytą w świątyni, a wyczerpanie many u maga lub druida najczęściej ma podobny skutek. Dlatego tak ważnym aspektem gry są przedmioty, które odnawiają nasze czerwone i niebieskie paski. Cipsoft troskliwie o nas dbając, wraz z kolejnymi updatami dodaje coraz to nowe rzeczy do naszego wyboru. Obecnie namnożyło się ich tyle, że spora część graczy nie wie czego używać, ani co jest przeznaczone dla nich bo, uwaga, nie wszystko możesz użyć lub założyć, co więcej, niektóre „wspomagacze” są teraz niedostępne. Dlatego, aby rozwiać wszelkie wątpliwości, a także, żeby wszystko czytelnie usystematyzować w jednym miejscu – powstał ten poradnik.
2. Opis Przedmiotów
2.1. Pierścienie - mamy ich dwa rodzaje, są dosyć łatwo dostępne i bardzo lekkie, szczególnie chętnie korzystają z nich profesje magiczne.
2.1.1.

Waga: 0.80 oz.
Wartość: 50 - 900 gp.
Kupno: Alexander (Edron) 900 gp, Yaman (Green Djinn Fortress) 900 gp
Sprzedaż: Yaman (Green Djinn Fortress) 50 gp
Wypada z: Acoltye of The Cult, Ghoul, Barbarian Skullhunter, Barbarian Headsplitter, Lizard Snakecharmer, Massive Water Elemental, Mutated Tiger, Serpent Spawn, Zombie
Questy: Gamel Quest, Beholder Quest, Behemoth Quest
Powszechny pierścień, odnawiający zarówno manę jak i życie. Przez 20 minut odnawia 8 MP i 2 HP co 6 sekund. Po zużyciu znika.
Sprzedawany przez innych graczy, po cenie najczęściej od 100 do 200gp niższej niż sklepowa.
Warto nie tylko kupować ringi na trade, ale także poszukiwać tam Life Crystal po cenie promocyjnej, później możemy zamienić go na Life Ring korzystając z Gamel Quest.
2.1.2.

Waga: 0.80 oz.
Wartość: 1000 gp.
Kupno: Yaman (Green Djinn Fortress) 2,000 gp
Sprzedaż: Yaman (Green Djinn Fortress) 100 gp
Wypada z: Banshee, Demon, Hydra, Lich, Quara Hydromancer, Quara Hydromancer Scout, Sea Serpent
Questy: Vocation Quest, Fire Axe
Trudniej dostępny niż LR, jednak dużo szybciej odnawia punkty życia i many. Przez 7,5 minuty przywraca 24 MP i 6HP co 6 sekund. Po zużyciu znika.
Sprzedawany przez innych graczy za ok. 1000 - 1500 gp.
2.2. Buty - mamy tylko jedną parę do wyboru, jeszcze nie dawno będące rarem i sprzedawane po zawrotnych sumach, obecnie budżet 60lev+ zniesie taki wydatek.
2.2.1.

Waga: 8.00 oz.
Wartość: 100,000 - 500,000 gp.
Kupno: Gracze.
Sprzedaż: Gracze.
Wypada z: -
Quest: Pits of Inferno
Niezwykle popularne i przydatne podczas hunta, prawie wszystkie wysoko levelowe postacie posiadają jedną, lub więcej par. Dostępne jedynie z questu lub od innego gracza.
Przez 240 minut (4h) odnawiają 12MP i 3HP co 6 sekund. Po zużyciu zamieniają się w Worn Soft Boots i tracą swoje właściwości.
Można naprawić je u NPC Aldo, płacąc za to 10 000gp. Aldo rezyduje w Venore.
2.3. Tarcze - tutaj podobnie jak buty mam tylko jedną do wyboru.
2.3.1.

Waga: 69.00 oz.
Wartość: ?
Kupno: Gracze.
Sprzedaż: Gracze.
Wypada z: -
Questy: Demon Oak Quest
Przedmiot, który zdecydowanie najtrudniej zdobyć ze wszystkich wyżej wymienionych, dostępny jedynie z bardzo trudnego questu.
Po wykonaniu questu otrzymujemy Rainbow Shield, którą poźniej musimy zaczarować (podobnie jak bronie) używając na niej Small Enchanted Emerald.
Zaczarowana już tarcza działa tak samo jak Life Ring i przez 20 minut odnawia 8 MP oraz 2 HP co 6 sekund, dodatkowo ma 37 punktów obrony. Po zużyciu zamienia się ponownie w Rainbow Shield.
Ale uwaga - tego przedmiotu mogą używać jedynie rycerze powyżej 100 levela.
2.4. Potiony - zasadniczo różnią się od w/w przedmiotów; używamy ich tylko raz i uzyskujemy natychmiastowy efekt. Mamy do wyboru kilka rodzai, dzielą się na te odnawiające tylko manę, odnawiające tylko życie oraz odnawiające manę i życie. Oprócz tego, potrzebujemy dany poziom aby móc korzystać z danego napoju.
W każdym mieście znajduje się sklep magiczny, w którym bez problemu zakupimy potrzebną nam ilość płynów. Po każdym zużytym potionie zostaje pusta flaszka, którą później możemy zwrócić do sklepu otrzymując 5gp od sztuki. Nie jest to wielki zarobek, ale kiedy mamy wiele bp pustych flaszek, możemy zarobić na tym trochę grosza.
Trzeba wspomnieć, iż niegdyś nie można było „wlewać” potionów w innego gracza, obecnie zostało to zmienione i jeżeli sprostamy wymaganiom użytkowania danego potiona oraz stoimy obok osoby na której chcemy użyć pota – możemy to zrobić. Reguła ta nie dotyczy summonów i innych potworów, na nich możemy używać jedynie run uzdrawiających, o których napiszę niżej.
2.4.1. Odnawiające życie – kierowane głównie do knightów i palladynów, chociaż na niższych poziomach każda z profesji z nich korzysta.
a)

Waga: 1.75 oz.
Koszt: 20gp.
Wypada z: -
Potion dostępny jedynie na Rookgadzie. Najsłabszy z działu potionów regenerujących życie, również najtańszy z nich. Każdy może ich używać. Odnawia około 70 HP.
b)

Waga: 2.00 oz.
Koszt: 45gp.
Wypada z: Lizard Templar, Terror Bird, Thornback Tortoise, Frost Giant, Cyclop, Kongra, Lizard Sentinel, Valkyrie, Barbarian Headsplitter, Dworc Voodoomaster, Minotaur Guard, Dwarf Guard, Elf Arcanist, Bonebeast, Orc Warlord, Frost Dragon Hatchling, Undead Gladiator, Orc Leader, Haunted Treeling, Mad Scientist, Barbarian Bloodwalker, Dragon Hatchling, Dark Magician, Mutated Rat
Questy: Dead Archer
Jedyny potion przywracający punkty życia, którego możemy używać zaraz po opuszczeniu Rookgardu. Odnawia około 150 HP.
c)

Waga: 2.00 oz.
Koszt: 100gp.
Wypada z: Acient Scarab, Cyclops Drone, Cyclops Smith, Dragon Lord, Giant Spider, Dragon, Pirate Corsair, Ice Golem, Vampire, Vampire Bride, Wyrm, Wyvern, Mutated Tiger
Kolejny potion odnawiający życie. Dostępny jedynie dla knightów i palladynów z poziomem 50 lub wyższym. Przywraca średnio 300 HP. Nieodzowna część ekwipunku średnio-levelowej postaci.
d)

Waga: 2.20 oz.
Koszt: 190 gp.
Wypada z: Bog Rider, Demon, Hero, Quara Pincher, Worker Golem, Werewolf, Quara Predator, Destroyer, Behemoth, Hellspawn, Warlock, Dark Torturer
Drugi w kolejności najsilniejszych potionów dodających życie. Może z niego korzystać tylko i wyłącznie knight z poziomem 80 lub większym. Odnawia około 500 HP
e)

Waga: 2.20 oz.
Koszt: 310 gp.
Wypada z: Bog Rider, Grim Reaper, Werewolf, Medusa, Demon
Najsilniejszy z dostępnych, odnawia około 750 HP, ale nie ma nic za darmo - jego cena jest wysoka, a poza tym może go używać jedynie rycerz z poziomem 130 lub wyższym.
2.4.2. Odnawiające mane - potiony używane przez wszystkie profesje bez względu jaki level posiadają. Nie może się bez nich obyć mag, druid i nierzadko palladyn. Są trzy rodzaje podzielone, jak możemy się domyślić, ze względu na wymagany level i ilość dodawanej many przy użyciu.
a)

Waga: 1.80 oz.
Koszt: 50 gp.
Wypada z: Dark Apperntice, Energy Elemental, Dark Monk, Merklin, Minotaur Mage, Frost Giantess, Beholder, Dark Magician, Mad Scientist, Lizard Snakecharmer, Green Djinn, Blue Djinn, Demon Skeleton, Zombie, Priestess, Dragon Lord Hatchling, Barbarian Brutetamer
Najsłabszy z dostępnych, dodaje około 100 MP. Używany przez nisko-levelowe postacie; nieodzowny w plecakach rycerzy bez względu na ich level gdyż, nie mogą oni używać innych napojów regenerujących mane.
b)

Waga: 2.00 oz.
Koszt: 80gp.
Wypada z: Massive Water Elemental, Hydra, Sea Serpent, Elder Beholder, Dark Magician, Elf Arcanist, Vampire Bride, Enlightened of The Cult, Nightstalker, Energy Elemental, Ice Witch, Necromancer, Water Elemental, Lich, Banshee, Crystal Spider, Massive Energy Elemental
Drugi w kolejności najsilniejszych potionów odnawiających MP. Mogą go używać profesje magiczne oraz palladyni z 50 poziomem lub wyższym. Przywraca około 150 MP.
c)

Waga: 2.20 oz.
Koszt: 120gp.
Wypada z: Serpent Spawn, Phantasm, Juggernaut, Demon, Quara Hydromancer, Sea Serpent, Spectre, Massive Energy Elemental, Grim Reaper, Betrayed Wraith, Warlock, Infernalist, Lost Soul
Najsilniejszy z fioletowych płynów, dostępny jedynie dla magów oraz druidów z 80 lub wyższym poziomem. Przywraca średnio 200 MP.
2.4.3. Odnawiające manę i życie - Mamy, a właściwie tylko palladyni z levelem 80 lub większym mają, tylko jeden taki napój do wyboru.
a)

Waga: 2.20 oz.
Koszt: 190gp.
Wypada z: Bog Rider, Worker Golem
Brązowy i w wielkiej butelce. Odnawia średnio 300 HP i 150 MP za jednym razem.
2.5. Runy - do niedawna cieszyły się wielką popularnością wśród wszystkich profesji, a szczególnie rycerzy; przywracały znaczną ilość HP. Poza nimi knighci mogli uzdrawiać się tylko czarem Light Healing, który był zbyt mało efektywny podczas walki z silnym potworem. Jednakże podczas zimowego update’u 2007 roku wraz z wprowadzeniem większości potionów runy te straciły swoją popularność, gdyż znacznie zmniejszono ich uzdrawiającą moc i stały się nieefektywne dla profesji niemagicznych. Dzisiaj zazwyczaj noszone przez profesje magiczne do użytku w krytycznych sytuacjach, lub uzdrowienia swojego summona.
Runy możemy kupić od innych graczy, zrobić sami (tylko druidzi), albo podobnie jak potiony kupić w sklepie magicznym.
Dużym plusem run jest to, iż w odróżnieniu od potionów, możemy uzdrowić swojego przyjaciela na odległość – nie musimy stać przy nim.
2.5.1.

Waga: 1.20 oz.
Koszt: 95gp.
Inkantacja: adura gran
Używane przez: Przez wszystkich graczy z magic levelem 1+ i levelem 15+
Robione przez: Druid
Premium: nie
Mana: 120
Soul Points: 2
Używane praktycznie tylko do uzdrawiania swoich summonów. Ilość przywróconych hit pointów zależna jest od posiadanego levela i mlevela.
Przed pamiętnym update w 2007 r. używane głównie przez nisko-levelowe postacie, które nie miały 4 magic levela, lub których nie było stać na lepszą siostrę tej runy - Ultimate Healing Rune.
2.5.2.

Waga: 1.20 oz.
Koszt: 175gp.
Inkantacja: adura vita
Używane przez: Każdego gracza z magic levelem 4+ i levelem 24+
Robione przez: Druids (24)
Premium: nie
Mana: 400
Soul Points: 3
Zasada działania taka sama jak w przypadku runy Intense Healing, ale runa UH ma dużo większą moc uzdrawiania.
Warto wspomnieć, że kiedy runy UH były u szczytu swojej popularności powstawały tzw. „farmy” druidów, którzy expili jedynie do wymaganego levelu aby zrobić runę, a następnie przy użyciu nielegalnego oprogramowania „smażyli” runy. Farmy zazwyczaj należały do wysoko poziomowych postaci, które potrzebowały ogromnych ilości tychże run do expienia, lub po prostu do graczy którzy chcieli szybko dorobić się znacznej sumy. Taka taktyka nie dziwi, jeżeli wspomnimy, że przed kilkoma laty nie było soul pointów, minimalnego levelu aby zrobić runę (potrzebna była dana ilość many), nie istniały także robaki (worms) - łowiono na pusty haczyk ; ) - a bp UH kosztował 3000 gp.
2.6. Inne - przy okazji sierpniowego eventu, można wykonać „Hot Cuisine Quest”, w którym to możemy sami przyrządzić potrawy, które podnoszą nasze zdolności. Pośród kilku dań znalazły się też uzupełniające naszą mane i życie. Więcej informacji znajdziemy tutaj: Hot Cuisine Quest
2.6.1.

Waga: 12.00 oz.
To niezwykłe danie przywraca nam natychmiastowo pełną ilość HP.
Do jego przyrządzenia potrzebne nam będą:
- 2 meat
- 20 potatoes
- 1 onion
- 1 bulb of garlic
- 5 ounces of flour
- 2 vials of beer
2.6.2.

Waga: 9.50 oz.
Ten “Święty Stek” naładuje nam pasek many do pełna. Składniki:
- 1 piece of ham
- 5 plums
- 1 onion
- 2 beetroot
- 1 pumpkin
- 2 jalapeño peppers
2.6.3.

Waga: 12.00 oz.
- 5 sandcrawler shells.
- 2 vials of water
- 20 carrots
- 10 potatoes
- 3 jalapeño Peppers
Item dodany w maju 2010 roku, wtedy odbył się konkursu, na najlepszą potrawę, która zostanie włączona do dań Hot Cuisine Quest.
Odnawia cały pasek życia podobnie jak Rotworm Stew, jednak możemy go użyć czterokrotnie.
3. Podsumowanie
Jak widzimy wybór odpowiedniego wyposażenia może sprawić kłopoty. Rzeczą oczywistą są potiony - bez nich nie powinniśmy opuszczać miasta, ani tym bardziej zapuszczać się w niebezpiecznie miejsca. Pierścienie, buty oraz tarcza to jedynie uzupełnienie dla potionów, nie możemy polegać tylko na nich planując swoją wyprawę.
Z prostych obliczeń wynika, że im tańszy potion, tym większy zysk z niego.
Czy zatem powinniśmy zaglądać wyłącznie na najniższą półkę sklepu magicznego? Oczywiście, nie. Używanie Health Potionów będąc 60+ levelowym rycerzem jest delikanie mówiąc nierozsądne; zawsze musimy wziąć pod uwagę lag, kick, zlurowane potwory, pkerów, lub inne niespodzianki (podobnie sprawa się ma z mana potionami u magicznych profesji).
Może się okazać, że ilość odnawianych hit pointów przez najtańszy potion jest zupełnie nieadekwatna do posiadanej przez nas ilości życia i mocy jaką posiada potwór, z którym chcemy się zmierzyć, i pomimo naszych dobrych intencji zaoszczędzenia odrobiny pieniędzy efekt może być zupełnie odwrotny, kiedy znajdziemy się nieoczekiwanie w świątyni naszego miasta.
Jak więc dobierać potiony? Najlepszym rozwiązaniem będzie korzystanie z najsilniejszego obecnie nam dostępnego pota.
- Jeżeli mamy możliwość posiadania Soft Bootsy zdecydowanie powinniśmy je zakupić, lub też zdobyć podczas questu. Są lekkie i mogą zastąpić część potionów, co pozwalają nam zgarnąć większy loot bez konieczności wracania kilka razy do miasta, a co najważniejsze są szalenie wydajne bez względu na profesję.
- Kolejne na naszej liście są Life Ringi - średnio wydajne biorąc pod uwagę ich cenę oraz długość działania, ale nie powinniśmy o nich zapominać, często pozwalają pozostać na expowisku kilkanaście cennych minut dłużej (bardzo lekkie!).
- Ring of Healing traktujmy jako ekstrawagancję i używajmy go wyłącznie podczas bardzo trudnego hunta. Szybkość odnawianych punktów jest zawrotna, ale mało kto może pozwolić sobie na luksus założenia go podczas zwykłego hunta.
- Jako ostatnia została Terran Shield - myślę, że opisywanie sposobów użytkowania jej jest zbędne, gdyż posiadacz tej tarczy jest na tyle zaawansowany, iż sam będzie w stanie dobrać dla siebie odpowiedni stuff.
4. Obliczenia
Czas na odrobinę matematyki i tabelek.
Life Ring

Ring of Healing

Soft Boots


Ring of Healing

Soft Boots

Dodatkowo mamy jeszcze tabelkę przedstawiającą koszt 100 MP biorąc pod uwagę prawie wszystkie przedmioty opisane w tym poradniku. Poradnik zapożyczony ze strony: strona.

Jak widzimy najtańszą opcją są Life Ring jeżeli założymy, że uda nam się zapłacić za niego 500 gp od sztuki, jednak nie oszukujmy się – znalezienie takiego sprzedawcy będzie bardzo trudne, a najczęściej będzie miał on na sprzedaż od 1 do 2 ringów. Faktyczna cena oscyluje w okolicy 800 gp.
Najlepiej w tym zestawieniu wychodzą, zachwalane nie bez powodu, Soft Bootsy – 100 MP kosztuje jedynie 34 gp.
4.1. Pozostał jeszcze jeden aspekt korzystania z itemów regenerujących manę, a mianowicie używanie ich poza huntem. W naszym rozważaniu zajmiemy się SB (wykorzystując pełne 4h) LR i RoH.
Policzmy, ile możemy zarobić lub stracić robiąc jedynie runy. Przyjmujemy średnią cenę sprzedaży danego bp run innemu graczowi.
Koszty to:
- uzupełnienie SB - 10 000gp
- 1 Life Ring - 700gp
- 1 RoH - 1 500gp
(zakładamy, iż jedzenie jest darmowe)
Niebieski - SB
Zielony - LF
Czerwony - RoH
1) Sudden Death
Koszt 100 strzałów = 9000gp.
Stworzymy 129 strzałów.
Zarobek z run = 11 610gp.
Zarobek po odjęciu kosztów = 1610gp.
100 strzałów stworzymy zużywając 11 ringów.
Zarobek z run = 9000gp.
Zarobek po odjęciu kosztów: (11 x 700gp) - 9000gp = 1300gp
100 strzałów stworzymy zużywając 43 ringów
Zarobek z run = 9000gp
Zarobek po odjęciu kosztów: (14 x 1500gp) - 9000gp = -12 000gp
2) Avalanche
100 strzałów = 4000gp
Stworzymy 324 strzały.
Zarobek z run = 12 960gz
Zarobek po odjęciu kosztów = 2960gp.
100 strzałów stworzymy zużywając 5 ringów.
Zarobek z run = 4000 gp
Zarobek po odjęciu kosztów: (5 x 700gp) - 4000gp = 500gp
100 strzałów stworzymy zużywając 6 ringów.
Zarobek z run = 4000gp
Zarobek po odjęciu kosztów: (6 x 1500gp) - 4000gp = -5000gp
3) Icicle
Koszt 100 strzałów = 2500gp.
Stworzymy 465 strzałów.
Zarobek z run = 11 625
Zarobek po odjęciu kosztów = 1625 gp.
100 strzałów stworzymy zużywając ringi.
Zarobek z run = 2 500 gp
Zarobek po odjęciu kosztów: (3 x 700gp) - 2500gp = 400gp
100 strzałów stworzymy zużywając 4 ringi.
Zarobek z run = 2500gp
Zarobek po odjęciu kosztów: (4 x 1500gp) - 2500 = -3500gp
Jak bez problemu możemy zauważyć robienie run używając do tego pierścieni jest kompletnie nietrafionym interesem, jednak musimy pamiętać, że przy okazji robienia run wzrasta nasza siła (magic level).
5. Zakończenie
Na tym można zakończyć rozważania na temat opisywanych itemów, wszystko co można z nich wycisnąć zostało napisane. Poradnik będzie aktualizowany w miarę pojawiających się nowych potionów, itemów, czy też run odnawiających MP i HP, lub gdy uznam, że warto dodać jeszcze coś interesującego.
Przy okazji czytania tego poradnika warto spojrzeć również na ten: Jedzenie w Tibii
Są to dwa uzupełniające się tematy w kwestii regeneracji.
Przy pisaniu tego poradnika wspierałem się stronami:
http://www.tibia.org.pl
http://tibia.wikia.com/
http://tibia.pl/earth
Jednakże tekst jak i tabelki (chyba, że napisałem inaczej) są mojego autorstwa i zabraniam rozpowszechniania tych treści bez uprzedniego poinformowania mnie o tym.
~~
Mile widziane rady i sugestie.
Zakładki