Poradnik zawiera również sporo informacji na temat tego co można ustawić w tibia.dat. Te informacje mogą okazać się wartościowe niezależnie od edytora z jakim pracujemy.
Download
http://noxitu.yoyo.pl/NoxItems.exe
http://rapidshare.com/files/130613739/NoxItems.exe
Skan
http://www.virustotal.com/pl/analisi...faf226882d8579 (sprawdzenie md5 pliku jest gwarancją, że skan dotyczy tego pliku).
Interfejs

Naszą przygodę zaczynamy od przycisku "Load". Wybieramy w nim dowolny plik .dat pamiętając, że w tym samym katalogu musi znajdować się plik .spr o tej samej nazwie co .dat. Po wybraniu pliku wybieramy kolor tła - ma on jedynie znaczenie wizualne, zaś naciśnięcie "anuluj" wybierze kolor tła okna programu dając wrażenie przezroczystości.
Warto zauważyć 2 paski wczytywania - pierwszy dotyczy tibia.spr, drugi tibia.dat.
Równie ważnym przyciskiem jest "Save", który jak się domyślamy pozwala zapisać zmiany dokonane w naszym pliku - pytając wcześniej o plik docelowy.
Ostatnim przycisk to zwykły "about" wyświetlający notkę o autorze programu.
Na górze okna znajdują się przełączniki pomiędzy różnymi informacjami znajdującymi się w pliku tibia.dat. Na pierwszej stronie znajdziemy informacje o ilości przedmiotów danego typu oraz o wersji pliku. Ta wersja jest wysyłana w momencie logowania na serwer gry zatem zmieniając ją nie zalogujemy się na oryginalne serwery tibii. Możemy także zmienić ją i dodając odpowiedni kod do źródeł Opentibii wymusić używanie naszego tibia.dat do zalogowania.

Pozostałe 4 zakładki wyglądają tak samo jak na powyższym obrazku. Najwyższa linijka pozwala przeglądać wszystkie przedmioty danego typu. Możemy wpisać identyfikator ręcznie, bądź korzystać ze strzałek oznaczających(od lewej):
-Wróć do pierwszego
-Skocz o jeden do tyłu (można przytrzymać)
-Skocz o jeden do przodu (można przytrzymać)
-Skocz do ostatniego
Nie każdy przedmiot można jednak wyświetlić za pomocą 1 obrazka. Jeśli przedmiot jest potworem i może się obracać, posiada addony, zmienia swój wygląd w zależności od pozycji (np. otchłań -void, id:100) czy jest efektem strzału w kilku kierunkach możemy zmieniać wyświetlany obrazek dzięki przyciskowi "Next view".
Przycisk "add" działa zgodnie z jego nazwą - dodaje nowy przedmiot na końcu listy przedmiotów. W zależności od wybranej karty możemy dodawać potwory, efekty, wystrzały i przedmioty.
Ostatnim przyciskiem jest "Edit". Pozwala zmieniać właściwości wybranego przedmiotu. Po naciśnięciu pojawi się nowe okno:

Dimetions
Width i Height to szerokość i wysokość. Najważniejsze i te najbardziej oczywiste.
Działanie crop-size nie jest do końca znane. Wiadomo, że ma związek z wielkością przedmiotu.
Blend to ilość obrazków które zostaną na siebie nałożone. Jedyny użytek w normalnym tibia.dat o kolorowalnych outfitach - na biały obrazek zostaje nałożona informacja o sposobie kolorowania. Można zrobić z tego jednak inny użytek, którego przykładem jest wykrywacz rybek nakładający obrazek ryby na wodę.
X/Y/Z-repeat określa ilość zestawów różnych obrazków które będą wyświetlane w zależności od położenia. Najlepiej zobaczyć to na przykładzie wspomnianej wcześniej otchłani. X-repeat musi mieć wartość 4 w wypadku potworów i odpowiada za 4 kierunki patrzenia. Y-repeat odpowiada za addony i ma wtedy wartość 3 (postać, 1 addon, 2 addon).
Animation - to ilość klatek w animacji. O ile zwykłe działanie jest oczywiste to warto wspomnieć, że dla zwykłych potworów wynosi 3 i jest odpowiedzialne za 3 stany chodzenia(stoi, idzie1, idzie2).
Sprites to lista obrazków. O ile dla prostych, mających kilka obrazków przedmiotów dodawanie będzie proste to dla rozbudowanych mających kilkanaście(-dziesiąt) obrazków wymaga pewnej wprawy.
Jedynym przyciskiem o niejasnym działaniu może być "n-add". W rzeczywistości jest to bardzo przydatna funkcja dla osób tworzących tibia.dat pod ots-y. Aby uzyskać otchłań mającą kolejne obrazki od 136 do 151 w górne pole wpisujemy 136, w pole obok przycisku 16(ilość kolejnych obrazków) i po naciśnięciu mamy gotowy przedmiot, jeśli obrazki były we właściwej kolejności.
Właściwości przedmiotów:
Changes speed - ustawia prędkość chodzenia po danym terenie. Atrybut obowiązkowy dla wszelkich podłóg - jeśli nie można po nich chodzić wartość powinna wynieść 0.
Ground Item - czy przedmiot jest podłogą.
On Top - określa zachowanie przedmiotu względem innych przedmiotów dzięki czemu wyświetlane są zawsze nad innymi przedmiotami bądź pod nimi.
Stackable - czyli po prostu grupowanie. Właściwość takich przedmiotów jak złoto czy strzały.
Corpose - czy przedmiot jest ciałem.
Usable - jeśli zaznaczone przedmiot będzie posiadał opcję "use with" zamiast zwykłego "use".
Rune - czy przedmiot jest runą. Odpowiada tylko za wyświetlanie informacji o ładunkach.
Writeable/Readable - właściwość notatek i książek, parametr to maksymalna ilość znaków.
Fluid container - przedmiot w którym można trzymać ciecze.
Splash - plama na podłodze.
Blocking - nie można wejść na ten przedmiot.
Not Movable - nie można przesunąć przedmiotu.
Light source - źródło światła. Aby wybrać kolor klikamy na aktualny.
Blocking for missiles - czy można schować się za nim przed różnymi atakami takimi jak runy czy pociski.
Blocking for pathfinder - czy chodzenie myszką będzie omijało te przedmioty. Właściwość parceli, ale także fieldów oraz schodów.
Pickable - można zabrać do plecaka.
Hangable - można powiesić na ścianie
Horizontal/Vertical wall - informacja o tym czy ściana jest pionowa czy pozioma. Dzięki tej właściwości przedmioty są wieszane w poprawnym kierunku.
Rotatable - czy przedmiot można obrócić.
Offset position - przesunięcie przedmiotu względem prawego dolnego rogu. Można to zauważyć np. u graczy, gdzie obie wartości wynoszą 8.
Floor change - działanie nie jest do końca znane. Większość schodów w dół oraz dziur ma tą właściwość.
Has Height - określa przesunięcie przedmiotów kładzionych na nim. Przykładem są parcele.
Animation when idle - właściwość potworów takich jak slime, które podczas stania zmieniają swoje obrazki.
Minimap color - kolor jaki przedmiot zostawia na minimapce.
Help id - określa informacje wyświetlaną dla przedmiotu po użyciu "Client help". Wątpię by komuś było to potrzebne. :P
Container - czyli pojemnik. Zamienia "use" na "open".
Happy end. :D Prosiłbym o komentarze zarówno dotyczące programu jak i poradnika.
Zakładki