
1. WIEM iż w artykułach jest poradnik dla druida(klik)
2. Wiadomość którą dostałem od Celestiana który przeprowadził rozmowę z autorem tamtego poradnika:
Nawet gdybym chciał nie sądzę, że dałbym radę napisać poradnik ponownie ponieważ nie gram już druidem i najmniejszego pojęcia nie mam o rozgrywce nim po ostatnim upie...
_____________________________________________
Spis treści:
1. Druid
2. Wady oraz zalety czyli "+" i "-" gry Druidem
3. Tu czy tam czyli co nieco o miastach
4. Poziom magiczny ważniejszy niż się wydaje
5. Hokus Pokus... Czary i runy
5.1 Punkty Duszy- co to w ogóle jest?
6. Summony
7. Expienie
8. Ekwipunek
9. Rody czyli moja broń
10. To musisz wiedzieć
11. Questy- a może jednak warto?
12. Inne
Druid

Kiedyś druidzi byli tylko uzdrowicielami którzy najbardziej potrzebni byli rycerzom. Teraz jednak sytuacja zupełnie się zmieniła. Druid osiągnął poziom mocy o której kiedyś mógł tylko marzyć, został obdarzony wieloma czarami ofensywnymi. Kiedyś dysponował zaledwie paroma owymi czarami, dziś zaś posiada ich cały asortyment.
Wady oraz zalety czyli "+" i "-" gry Druidem
+ jako jedyna profesja potrafi leczyć innych bez pomocy run
+ na około 40lv~ druid staje się bardzo pożądaną profesją na różnego rodzaju hunty
+ najsilniejsza z jego rod'ów używa żywiołu lodu, co na większym poziomie bardzo ułatwia grę(dlaczego?- niżej)
+ jako jedyna profesja potrafi wytwarzać Icicle rune, które stały się bardziej popularne od run UH
+ szybka regeneracja MP
- Necrotic Rod(19lv) atakuje z użyciem żywiołu śmierci co uniemożliwia nam expienie na wszelkich tibijskich Ghostlandach
- zasięg wszystkich różdżek wynosi tylko 3 SQM
- powolna regeneracja HP
- na mniejszym poziomie mała ilość CAP utrudnia grę
- mała ilość HP
Tu czy tam czyli co nieco o miastach
Jest to jedna z ważniejszych decyzji jakie będziemy podejmować w czasie całej gry. Aby efektownie i szybko expic na mniejszym poziomie należy tak dobrać miasto aby nasza postać mogła się szybko rozwinąć.
a) Thais
W tym mieście znajdziemy spore ilości orków które nadają się do expienia na mniejszym poziomie. Miasto obfituje także w pobliskie respy cyklopów co daje nam możliwość dalszego rozwoju postaci. Później do dyspozycji mamy respy dragonów lecz wystarczą nam one tylko do 40lv~.
b) Carlin
To miasto z kolei obfituje w spore ilości trolli oraz robaków. Dobre miejsce dla każdej niskopoziomowej profesji. Prócz trolli mamy także do dyspozycji dwa Amazon Campy w pobliżu miasta. Gdy zdobędziemy większy poziom możemy zacząć odwiedzać Ghostland lecz na długo tam nie zabawimy. Warto wspomnieć że Carlin ma dostęp do Foldy co daje nam spore możliwości na mniejszym poziomie.
c) Venore
Dobre miasto dla początkującego Druida. Można tutaj znaleźć spore ilości trolli i rotów. Gdy osiągniemy większy poziom mamy do dyspozycji Fortecę Elfów jak i Labirynt Smoków. Niedaleko od miasta znajduje się także PoH
d) Ab'Dendriel
Miasto posiada największe ilości trolli. Lecz na ile one nam wystarczą? No właśnie… Po 13poziomie możemy przenieść się na Elvenbane lecz tak nie zostaniemy na długo. Miejsce to nadaje się do expienia tylko do 24poziomu. Aby stać się mieszkańcem tego miasta należy przejść przez labirynt, oto droga którą trzeba podążać.

e) Kazordoon
Chyba najlepszy wybór dla Druida. Bardzo blisko miasta znajdują się spore respy rotów oraz dwarfów. Na większym poziomie mamy także do dyspozycji dwarfy soldiery, dwarfy gurady jak i wszelkie rodzaje Minosów na wieży nieopodal miasta.
PACC
f) Edron
Na niskim poziomie mamy do dyspozycji największe w tibii respy trolli oraz goblinów. Na wyższym poziomie znajdziemy tu także orki wszelkiego rodzaju. A po staniu się tzw High-Lvlem mamy do dyspozycji Hero Cave.
g) Liberty Bay
Tutaj w sumie jedynym miejscem expa na mniejszym poziomie są podziemia z rotwormami oraz tarantulami. Na większym poziomie możemy udać się expić na Kultystów.
h) Darashia
Na początku możemy expić na rotach, później wraz z przyrostem poziomu można udawać się na Drefię. Miasto dobre ze względu na sąsiedztwo z Ankrahmun co w przyszłości daje możliwość dalszego rozwoju postaci.
i) Port Hope
Na niskim poziomie jest tutaj ciężko. Jeśli zapuścimy się za daleko w głąb dżungli możemy stać się ofiarą dzikich małp. Miasto dobre od 30 poziomu dla każdej profesji.
j) Svargrond
Lodowe miasto, aby stać się jego mieszkańcem należy ukończyć Barbarian Test. Miasto nie zbytnio nadaje się dla niskopoziomowych postaci. Dopiero od 30~ poziomu znajdziemy tu potwory na których możemy expić bez waste.
k) Ankrahmun
Miasto bardzo dobre dla postaci między 20 a 100 poziomem. Znaleźć tutaj możemy potwory które nadają się do expienia na każdym z poziomów w tym przedziale. Choć na niższym poziomie możemy mieć problem coś tutaj osiągnąć ponieważ expowiska są tutaj bardzo często zajęte.
Poziom magiczny ważniejszy niż się wydaje
Po update tibii do wersji 8.0 Mlv stał się rzeczą bardzo istotną. Teraz bez dobrego poziomu magicznego każda wyprawa na exp może kończyć się sporą stratą Mana Potionów.
Podam tutaj mlv na lv który według mnie jest dolną granicą:
10lv-2mlv
15lv-10mlv
20lv- 25mlv
25lv- 30mlv
30lv- 37mlv
35lv- 42mlv
40lv- 47-50mlv
45lv- 50mlv+
Hokus Pokus... Czary i runy
Opiszę tutaj tylko te najbardziej przydatne runy oraz czary
Runy:

Avalanche- atak obszarowy podobny do runy GFB lecz obrażenia pochodzą z żywiołu lodu.

Explosion- Runa zadaje obrażenia fizyczne. Na mniejszym poziomie przydaje się podczas wypraw na Hero.

Heavy Magic Missile- Runa zadająca obrażenia od energii. Kiedyś była bardzo popularna choć teraz została prawie wyparta przez Icicle rune.

Icicle- Runa podobna do HMM lecz zadająca obrażenia od żywiołu lodu. Przydatna przy wyprawach na smoki.

Soulfire- Runa podobna do Fire Field'a lecz zadająca dużo większe obrażenia. Przydatna przy wyprawach na Ogromne Pająki jeśli polujemy na nie z blokerem, jeśli nie- lepiej sobie te runy odpuścić.
Taka mała ciekawostka:
Level 27 z MLv 31 'podpali' potwora na 20 tur.
Level 39 z MLv 42 'podpali' potwora na 27 tur.
Level 61 z MLv 65 'podpali' potwora na około 33 tury.

Stone Shower- Runa podobna do GFB, atak obszarowy lecz tym razem z wykorzystanie żywiołu ziemi.

Ultimate Healing- Kiedyś niezbędna w życiu każdego rycerza. Teraz wśród postaci do 80lv została wyparta przez Strong Heal Potion.
Czary:
Find Person- czar pozwalający sprawdzić położenie danej osoby. Wymagany poziom to 8, czar kosztuje 80gp i zużywa 20MP. Inkantacja to Exiva” Nick
Light- już nie tak przydatne jak kiedyś zaklęcie światła. Wymagany poziom to 8, czar kosztuje 100gp i zużywa 20MP. Inkantacja to Utevo Lux
Light Healing- bardzo przydatny czar na mniejszym jak i na większym poziomie. Leczy niewielką ilość obrażeń. Wymagany poziom to 9, czar kosztuje 170gp i zużywa 20HP. Inkantacja to Exura
Magic Rope- czar dla posiadaczy płatnego konta. Pozwala on zaoszczędzić trochę cap’u na linie :] Dzięki niemu możemy ropać się w wyznaczonych miejscach bez użycia liny. Wymagany poziom to 9, czar kosztuje 200gp i zużywa 20MP. Inkantacja to Exani Tera
Antidote- przydatny czar zwłaszcza gdy expimy np. na waspach. Jest to lekarstwo na zatrucie. Wymagany poziom to 10, czar kosztuje 150gp i zużywa 30MP. Inkantacja to Exana Pox
Death Strike- Czar używany na Wrl Huntach. Na mniejszym poziomie rzadko się przydaje. Jest to czar dla posiadaczy PACC’a. Zadaje obrażenia fizyczne. Wymagany poziom to 11, czar kosztuje 600gp i zużywa 20MP. Inkantacja to Exori Mort
Intense Healing- bardzo przydatny czar leczący. Wymagany poziom to 11, czar kosztuje 350gp oraz zużywa 70MP. Inkantacja to Exura Gran
Flame Strike- Czar podobny do czaru Force Strike z tym że ten czar zadaje obrażenia od ognia. Czar dla posiadaczy PACC’a. Wymagany poziom to 12, czar kosztuje 800gp i zużywa 20MP. Inkantacja to Exori Flam
Energy Strike- czar najczęściej używany do expienia na większym poziomie. Niestety jedynie dla posiadaczy PACC. Wymagany poziom to 12, czar kosztuje 800gp i zużywa 20MP. Inkantacja to Exori Vis.
Levitate- Czar dla posiadaczy Premium Account. Pozwala on się wspinać na dachy domów/rampy. Wymagany poziom to 12, czar kosztuje 500gp i zużywa 50MP. Inkantacja to Exani Hur Up/Down
Haste- Kolejny przydatny czar, niestety po raz kolejny tylko dla posiadaczy płatnego konta. Każdy wie że czas to pieniądz więc czar ten jest dość popularny. Wymagany poziom to 14, czar kosztuje 600gp i zużywa 60MP. Inkantacja to Utani Hur.
Magic Shield- Przez niektórych zwany drugim życiem. Pozwala aby nasza mana przejęła obrażenia. Wymagany poziom to 14, czar kosztuje 450gp i zużywa 50MP. Inkantacja to Utamo Vita
Ice Strike- Czar atakujący żywiołem lodu. Można go użyć na odległość jednej kratki na wprost od siebie lub wystrzelić jako pocisk w potwora/gracza, którego się w danym momencie atakuje. Wymagany poziom to 15, zużywa 20MP. Inkantacja to Exori Frigo.
Heal Friend- Czar leczniczy. Inkantacja to Exura Sio "nick" Czar dla posiadaczy PACC, minimalny poziom aby użyć czaru to 18, kosztuje on 800GP i zużywa 140MP.
Ultimate Healing- czar „pełnego” leczenia. Bardzo przydatny. Wymagany poziom to 20, czar kosztuje 1000gp i zużywa 160MP. Inkantacja to Exura Vita
Strong Haste- mocniejsza wersja czaru Haste. Wymagany poziom to 20, czar kosztuje 1300gp i zużywa 100MP. Inkantacja to Utani Gran Hur. Czar dla posiadaczy PACC.
Creature Illusion- pozwala nam przybrać kształt potwora. Czar służy wyłącznie do zabawy. Wymagany poziom to 23, czar kosztuje 1000gp oraz zużywa 100MP. Inkantacja to Utevo Res Ina „name_potwora”
Summon Creature- Pozwala przyzwać summona który będzie nam posłuszny. Wymagany poziom to 25, czar kosztuje 2000gp i zużywa X MP, w zależności jakiego potwora chcemy przyzwać. Inkantacja to Utevo Res „name_potwora”
Invisible- pozwala nam stać się niewidzialnym dla niektórych potworów na 3min20sek. Wymagany poziom to 35, czar kosztuje 2000gp oraz zużywa 440many. Inkantacja to Utana Vid
Ice Wave- czar podobny do Fire Wave maga z tym że zadaje obrażenia od lodu. Czar kosztuje 850GP, zużywa 25MP a minimalny poziom aby go używać wynosi 18. Inkantacja to Exevo Frigo Hur
Mass Healing- czar leczniczy w dodatku obszarowy. Bardzo przydatny do leczenia summonów podczas huntów. Czar dla posiadaczy PACC, zakup kosztuje 2200GP. Czar zużywa 150MP a minimalny poziom by go użyć to 36. Inkantacja to Exura Gran Mas Res
Terra Wave- czar podobny do Ice Wave lecz tutaj obrażenia pochodzą od żywiołu ziemi. Czar kosztuje 2500GP, zużywa 210MP a minimalny poziom by go użyć to 18. Inkantacja to Exevo Tera Hur.
Wrath of Nature- czar bardzo przypominający Hell's Core/Rage of the Skies Sorcerera. Tutaj obrażenia pochodzą od żywiołu ziemi. Minimalny poziom aby użyć czaru to 55, czar kosztuje 6000GP i zużywa 770MP. Tylko dla posiadaczy PACC. Inkantacja to Exevo Gran Mas Tera
Eternal Winter- podobnie jak Wrath of Nature czar ten jest atakiem obszarowym. Zadaje obrażenia od lodu. Oczywiście tylko dla posiadaczy PACC. Czar zużywa 1200MP, używać go można od 60 poziomu a jego koszt wynosi 8000GP. Inkantacja to Exevo Gran Mas Frigo
Punkty Duszy- co to w ogóle jest?
Soul Points- w dosłownym tłumaczeniu "punkty duszy". Niezbędne do wytwarzanie run jak i rzucania niektórych czarów.
Posiadacze PACC'a oraz promocji dysponują 2x większą liczbą SP(200) od graczy FACC(100).
Aby zregenerować utracone SP należy zabić potwora który daje tyle samo/więcej EXP niż wynosi nasz poziom doświadczenia. Dla przykładu Druid który posiada 30poziom doświadczenia, aby zregenerować SP musi zabić potwora który daje minimum 30exp
Zakładki