
Witam.
Pomimo przeświadczenia, że na to nie zasługujecie (ci, którzyście szkalowali i banowali, nie mówię o tej garstce prawdziwych Polaków), postanowiliśmy w końcu wyjść z ukrycia.
Ponieważ wielu z was pytało i dociekało, a wielu innych nie wierzyło, jak świnie w gwiazdy, chcemy was oficjalnie poinformować: tak, projekt istnieje i tak, powstaje Torgera Online,

Ten temat nie jest jeszcze stricte zapowiedzią, ale luźną informacją, o tym, kto, co, jak i dlaczego, a także kanałem komunikacyjnym ze wszystkimi zainteresowanymi projektem. Jednym z dwóch kanałów, zapraszamy także na nasz oficjalny discord: Torgera
(osoby, które już były na discordzie, muszą dołączać ponownie, bo tamten był roboczy)

Projektem, pod szyldem NeedleSoft Company, zajmują się osoby:
@LordCompi ;
@Xioniz ;
@AtlantydaW ;
@Master ;
świeżo zrekrutowany @bikstopa ;
oraz niżej podpisany @tibia77 ; (i jego brat @tibia88 ;)
Nie będę się rozpisywał na temat podziału obowiązków, ale mamy profesjonalnych koderów, maperów, grafików, developerów i - co najważniejsze - cały team rzeczników prasowych. kappa
Projekt wsparli też:
@Zodiakk ; swoimi donejtami na opłacenie serwera
oraz @Pies_Pluto ; który zapoczątkował dyskusję, w toku której zrodził się pomysł, a także zaproponował przyjętą nazwę.
Nie należą oni do administracji, ale za swe zasługi zostaną nagrodzeni statuetkami złotej i srebrnej pszczółki :]
Czym będzie Torgera?
To projekt powstały z czystej nostalgii i mający choć na chwilę, cofnąć was (i nas) do 2004 roku. Do czasów, kiedy wracało się z podstawówki, rzucało plecak w kąt i grało, grało, grało, a krzesło zawsze stało po lewej stronie. Do czasów, gdy satysfakcja z wbicia poziomu była przepełniająca, a śmierć tak bolesna, że na biurku nigdy nie mogło zabraknąć kieliszka cytrynówki na otrzeźwienie. Do czasów, gdy niebezpieczeństwo czaiło się za każdym rogiem, a podróż z Thais do Venore przyprawiała o palpitacje serca.
Torgera ma być serwerem RPG, w pełnym znaczeniu tych słów. Dla nas RPG nie oznacza "bycia pokojowym graczem i klepania potworków", jak to się przyjęło. To odgrywanie ról, także tych negatywnych, i rozbudowana interakcja między graczami. Nie nudne chodzenie w kółko po respie, a czekające przygody i walka o odnalezienie się w tym brutalnym świecie, gdzie silniejszy zjada słabszego, a czyny niosą za sobą konsekwencje.
NIE będzie to kolejny z typowych "oldschool 7.4 otsów", jakie znacie.
Więc co będzie go wyróżniać?
Po pierwsze, transparentność. kappa Projekt jest czysto hobbystyczny, z zamiłowania do tamtych czasów i starej Tibii. Nikt nie nastawia się na kosmiczne zyski, ani nie traktuje go jako potencjalnego źródła dochodu. Oczywiście, hobbystyczny nie oznacza, że nie będzie profesjonalny, a jedynie fakt, że nie robimy tego dla pieniędzy, więc nie będziemy więc szli na łatwiznę ani stosowali rozwiązań typowo populistycznych (np. robimy tak i tak, bo ktoś zagroził, że nie zagra - znany wszystkim schemat).
Po drugie, podejście do tematu. Naszym zdaniem, głównymi problemami obecnej sceny "oldschool" otsów są przede wszystkim trzy zagadnienia:
- niedokładne odwzorowanie gry
- zły kierunek customowych zmian
- nieudolność, bądź niechęć, w egzekwowaniu zasad
Są to wnioski zarówno po naszych własnych doświadczeniach, jako gracze, jak i dyskusji z wami tu na torgu. Dlatego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, postanowiliśmy stworzyć własny projekt.
Odwzorowanie starej Tibii
dokładnie w każdym calu jest dla nas punktem honoru. Pod tym względem cechuje nas wręcz chorobliwy pedantyzm - jeżeli w 2004 roku gdzieś stał krzaczek, to u nas ma być krzaczek. Wiele serwerów idzie po linii najmniejszego oporu, wrzucają wykradzioną mapę, usuwają tylko skałki, podmieniają sprajty i voila. Takie działanie powoduje, że mapa jedynie przypomina starą mapę, ale nią nie jest. Poza zmianami czysto kosmetycznymi, ma to również wpływ na gameplay czy pvp. Np. na dzisiejszych serwerach skałki, takie jak np. Hillsy, nie dają możliwości lewitacji we wszystkich czterech kierunkach, a w rzeczywistości - dało się! Choć mało kto o tym pamięta. U nas wszystko ma się zgadzać co do kratki, a dokładna kopia stanowić będzie punkt wyjścia do dalszych prac.
Ale nie chodzi tu oczywiście tylko o mapę, a przede wszystkim całą mechanikę. Uważamy, że odwzorowanie jej już samo w sobie będzie stanowiło powiew świeżości, gdyż wiele mechanik zostało już dawno zapomnianych.
U nas AI potworów będzie niemal (do takiego stopnia, na jaki pozwala silnik OTS) identyczne jak w starej Tibii. A to oznacza powrót do potworów walących nawet potrójne combo i hunterów strzelających jak z karabinu. Gracze przyzwyczajeni do potworów np. z Medivii, mogą się mocno zdziwić. Dyskusja w innym temacie na torgu dowiodła, że wielu z nich nie pamięta, lub wręcz uważa zdolność wielokrotnego combo za mit! Nie, nie był to mit.

Co więcej, nie było to kwestia wyłącznie losowa, a oparta na pewnych warunkach, które udało nam się przenieść na nasz serwer. Koniec z upośledzonymi potworami, które nie stanowiłby żadnego zagrożenia 20 lat temu na internecie radiowym dzielonym z połową osiedla, a co dopiero dziś.
Kolejną zapomnianą mechaniką będzie respawn potwora, gdy jego poprzednia istancja odeszła z miejsca spawnu, co umożliwiało tym samym tzw. overspawn! Pamiętacie jak mino hell bywało całe zawalone? Wtedy to było piekło nie tylko z nazwy.

Mało kto pamięta, ale ta mechanika w czasach 7.4 nadal funkcjonowała. I u nas również będzie.
Czary wszystkie będą odwzorowane w 100%. Wiele z dzisiejszych serwerów nie ma poprawnych wzorów i nawet o to nie dba. My przeprowadziliśmy RE oryginalnego cipowego silnika, by zadbać o każdy szczegół. Wiecie np. które czary zaokrąglały moc do stu procent, gdy ta była niższa, a które nie? U nas będziecie się mogli przekonać :]
Albo wiedzieliście, że kiedyś mana fluid powodował exhaust, tak samo jak czary?
Mapa, NPCe, potwory - korzystamy z oryginalnych plików i wszystkie zmiany wprowadzone do czasu Tibii 7.7 zostaną cofnięte.
Postaramy się także odtworzyć system tzw. "delayów", a nawet "reset floor"! Pamiętacie, które kratki był bezpieczne do przechowywania lootbaga, nawet i przez kilka dni? A na których mógł wam w każdej chwili zniknąć? Jeśli nie, to radzimy sobie przypomnieć ;)
A może znów chcielibyście ponosić sobie dwie tarcze na raz? Na Torgerze każdy taki smaczek będzie, jak być powinien.
A co z customowymi zmianami?
Te, oczywiście, też będą. Jednak u nas ich kierunek jest od początku jasny: mają przywracać emocje, których w idealnej kopii starej Tibii już byśmy nie uświadczyli ze względu na duże doświadczenie i ogranie, których kilkanaście lat temu nikt nie miał.
Nie chcemy jeszcze dokładnie przedstawiać swoich koncepcji, ale uważamy, że zwykła kopia jest niewystarczająca, by odtworzyć tamten klimat. Przykładowo, w dawnych czasach z każdego upgrade ekwipunku cieszyliśmy się jak dzieci. Itemy na trade można było sprzedać dość łatwo, był duży popyt, handel kwitnął. A co za tym idzie - interakcja między graczami. Dzisiaj mało kto kupuje ekwipunek, bo zdaje sobie sprawę, że on w zasadzie nie gra roli (poza bronią i tarczą). Ten podstawowy może sobie wziąć z questa zerowym kosztem, a MPA nikt już się nie jara, bo każdy wie, że te 2 armora gówno daje i bardziej się opłaca kupić 300 bp gfbków... Mało kto też traci czas na typowo starotibijskie hunty, których celem było np. wyloocenie golden legów dla knighta.
W skutek tego wszystkiego cierpi ekonomia, interakcja zanika, a klimat ulatuje. My postaramy się to naprawić, poprzez stosowne korekty w armorach czy systemie questów, które wyregulują popyt i podaż.
Ale to oczywiście tylko jeden z przykładów. Podobnych korekt będzie więcej, jednak zdajemy sobie sprawę, że w takim systemie naczyń połączonych łatwo można gdzieś przelać, dlatego wszystko jest planowane z głową i na podstawie szczegółowych analiz możliwych skutków, także tych mniej oczywistych.
Sama mapa również niczym już nie zaskakuje, więc przemierzanie jej nie powoduje dreszczyka emocji. To również się zmieni, zarówno przez powrót do overspawnu, jak i inne drobne zmiany, a także typowo customowy content, który chcemy oprzeć na istniejącej już lore i niedokończonych przez cipsoft historiach (w tym również tzw. epic questy).
Zaskoczyć was będą też mogły nowe potwory i ich unikalne taktyki - np. uhtrapowania :]
Nie chcemy na razie za wiele zdradzać, tym bardziej że nie wszystko jeszcze zostało postanowione, ale pokazać, na co zwracamy uwagę, chcąc odbudować klimat tamtych czasów.
Trzeci aspekt - egzekwowanie zasad.
Nie chcę się tu powtarzać co do transaprentności kappa ale fakt, że traktujemy ten projekt bardziej jako swoje dziecko, a nie sposobność łatwego zarobku, powoduje że z pewnością nikt się nie zawaha przed zbanowaniem kogokolwiek.
A co do rozpoznawania czitów, to mamy w ekipie kilka osób, które doskonale orientują się w temacie, bo same je tworzyły :)
Wiemy, że nie ma żadnego magicznego antybota i nie będziemy nikogo przekonywać, że jest inaczej. Ale nie mamy też zamiaru opierać się na jednym rozwiązaniu, a kilku niezależnych narzędziach wyłapywania oszustów. Jesteśmy gotowi na wyścig zbrojeń i wiemy, co trzeba robić, by zawsze być dwa kroki do przodu.
Kiedy więc wystartuje to cudo?
Tak, jak wspominałem, temat nie jest jeszcze oficjalną zapowiedzią, a jedynie informacją o samym istnieniu projektu, dlatego nie chcemy składać deklaracji. Myśleliśmy wstępnie o grudniu, w okresie świąt, ale na pewno nie mamy zamiaru wypuszczać niedoróbek, by zmieścić się w tym czasie.
Do startu wszystko, tzn. strona, serwer, silnik, mapa, content, klient, narzędzia do łapania cziterów, a także odpowiednia reklama, muszą być dopracowane na tip-top. Nie przewidujemy żadnych jeszcze bardziej najbardziej dopracowanych edycji, Torgera ma wystartować raz a dobrze.
Tymczasem zapraszamy do dyskusji, zadawania pytań i śledzenia projektu.


Zakładki