Witaj, jeżeli chcesz zacząć coś takiego robić w domowych warunkach to uwzględnij to:
1. System - do wyboru masz dwie platformy - Windows lub GNU/Linux, w tym momencie mówiąc ze swoich doświadczeń mniej kłopotliwy, stabilny, mało pamięciożerny, oraz Bezpłatny jest Linux, bo musisz wziąć pod uwagę inne rzeczy niż silnik, tj. serwer stron (Apache/Nginx), a w Windowsie jak i Linuxie musiałbyś zrezygnować ze środowiska graficznego, bo zbędnie obiąża to jeżeli będzie to jedynie pod serwer.
2. Internet - Jeżeli masz 1.5 upload, oraz ruch siecowy będzie mały (nie będziesz czegoś wrzucał, rozmawiał przez skype czy nawet korzystał w dużej mierze) to jedna postać średnio bierze od 10kb/s do 64kb/s w zależności co robi, oczywiście statystycznie, musisz dodać też ruch z ACC-Makera, ale jeśli będzie kilka(naście) osób to ujdzie.
3. Sprzęt - Tak, powiesz że masz dobry sprzęt ale niestety, nie możesz go porównać ze sprzętem serwerowym, bo serwery mają inaczej skonstruowane nie które rzeczy, aby były oszczędne i wydajne, patrz na przykład: dysk ATA w starych komputerach[serwerach] to talerze 4.2K RPM, Sata to już 7~ K RPM, SAS i
SSD to już typowo serwerowe, ponad 15k RPM, to widać że są 4x szybsze i wydajniejsze + oferujące ciekawe opcje jak RAID. Tak samo procesor, nie liczy się taktowanie ale również CACHE, Tak samo ramy są całkiem inne, inne szyny, wydajniejsze. Serwer jest przystosowany do wielogodzinnego użytku, może miesiącami być odpalony, zobacz tutaj:
Kod :
http://www.uptimeprj.com/toplist/index/en/0-30/UZD/
pozwolę sobie zacytować:
user: Gribok [Redhat / Linux 2.6.9-22.ELsmp (i686)] 6 years 2 month 13d 23h 6m 58s
user: kobe [
Debian / Linux 2.6.8-3-386 (i686)]
5 years 1 month 6d 15h 44m 22s
Wyraźnie widać, gość Kobe ma uptime równy 5 lat, na Debianie, czyli jego serwerek nie widział restartu od 5 lat! Nie w tym rzecz, w domowych warunkach musiałbyś mieć dobre chłodzenie do tego twojego 'serwera', do tego jakiś UPS w razie braku prądu bo gracze nie lubią cofek, jak i awarii. Nie mówię już o tym że musiałby być 24/h bo w tych czasach to norma dla serwerów OTS. Chyba że chcesz zrobić dla swoich znajomych, kilku osób via Hamachi.
4. Dystrybucja silnika - to ważna rzecz, w tym momencie dominuje TFS 0.4 który oficialnie jest płatny, chyba że złamiesz ich prawo i wyszarpiesz w inny sposób, kolejny sposób to korzystanie z zamienników takich jak: otserv, tfs ale 2.x+ lub pod 8.54 - 0.3.6, crystal server itd. W każdym jest co innego, nie ma silnika bez błędów.
5. Opłaty - kolejna rzecz, w domowy serwer jak i 'komercyjny' wiąże się z opłatami:
obecnie możesz kupić VPSa i na tym postawić, wiąże się to również z tym że nie masz gwarantowanych zasobów, jest jeden rdzeń procka przykładowo a naraz korzysta z niego kilka osób, przez co tracisz na wydajności, tak jak nie wiadomo na jakim sprzęcie masz tego VPSa i ceny wiążą się od 40/50zł do 200~, w tym masz dwie wirtualizacje OpenVZ jak i Xen(droższa bo masz gwarantowany jakiśtam rdzeń i ram = stabilność)
możesz postawić serwer w domu, tak jak chcesz oraz troszczyć się o wszystko co masz wyżej + opłata za prąd
przypuścmy że taka machina bierze 300W, kwH kosztuje okolo 30/40gr, nie dam se głowy uciąć,
= 0.3*0.4 = 12gr na godzine = 12*24 = 2,88 za dzień, = 86zł miesięcznie
widzisz to? eh, cena dość duża jak za takie warunki.
Możesz kupić serwer dedykowany: ceny zależą w każdym przypadku od sprzętu jak i lokalizacji [najdroższa PL, najtańsza FR], 2GB Kimsufi możesz mieć za 74zł~ a jeśli chciałbyś 16GB to już 200zł~, tylko dokładnie nie wiem jak tam jest z umową, co prawda dużo osób narzeka na OVH, lecz to już zależy od osoby.
Mam nadzieje że napisałem Ci to co potrzebujesz, rozważ to, możesz olać i zhejtować to co napisałem, ale pisze Ci prawdę, którą nie każdy Ci powie, ahh i zapomniałbym wybierz to co chcesz, w zależności czy chcesz się bawić na serio, czy chcesz dla zabawy. To już nie te czasy i realia że OTS hostowało się na swoim P3 i necie 256/kbs ;-)
Pozdrawiam.
Zakładki