Załącze pare informacji dla ciekawych ;o może zapobiegnie to zadawaniem głupich pytań/mam nadzieje ze nie dostane warna ;D
na wstępie zaznaczam:
* że nie jestem twórcą tego artykuły, zeedytowalem go i zamieścilem w celach edukacyjnych. oszczędźcie sobie słowa krytyki.
Rok 1997 ( 7 stycznia – Narodziny Tibii.)
10 stycznia – Przybycie pierwszego gracza (Albe).
3 czerwca – Update do wersji Alfa 2.0:
Wprowadzono do gry pierwszego NPC (Sam) i pierwsze potwory (trolle, pająki, cyklopy).
28 października – Wersja Alfa 3.0:
* Składowanie obiektów w grupach.
* Nowy system walki.
* Minimapa.
* Poruszanie się we wszystkich trzech wymiarach.
* Różne pory dnia.
* Źródła światła.
* Kompletny system poruszania się i używania przedmiotów.
* Powiększenie mapy z 160x160 do 512x512 pól oraz umieszczenie pierwszych budynków (świątynia, tawerna Froda, sklep z ekwipunkiem Gorna, zbrojownia Sama, zamek), w wyniku czego powstało pierwsze miasto, zwane w owych czasach po prostu Tibia lub Tibia City, a dzisiaj znane jako Thais.
* Dodano kilka lochów zamieszkanych przez nowe potwory (wilki, niedźwiedzie, minotaury oraz smoki).
Rok 1998
28 stycznia – pierwsza strona fanowska o Tibii, stworzona przez Yorina.
20 maja – Rozpoczęcie fazy Beta (wersja 4.0):
* Stworzono system magii, w tamtych czasach oparty o zwoje magiczne zdobywane z potworów lub questów.
* Dodano profesje i umiejętności.
* Stworzono Królewską Pocztę Tibijską i system depozytów (depot).
2 lipca – Zakupienie pierwszego własnego serwera dla Tibii (tibia.uni-passau.de ).
Rok 1999
18 czerwca – Wersja Beta 5.0:
W związku z licznymi błędami i niedociągnięciami spowodowanymi szybkim rozwojem gry stało się konieczne napisanie programu zarządzającego serwerem całkowicie od nowa. Zwiększono też mapę do wielkości 1024x1024 pola.
Rok 2000
3 listopada – Update 6.0 Beta:
* Nowy wygląd strony tibia.com.
* Ulepszenie grafiki w grze.
* Uniemożliwienie uruchamiania więcej niż jednego klienta Tibii na raz.
11 listopada – Podniesienie limitu graczy mogących jednocześnie przebywać na serwerze do 300. Jednocześnie wówczas to wprowadzono uzależnienie szybkości respawnu potworów od liczby graczy online.
26 listopada – Dodadnie systemu głosowania na stronie tibia.com.
23 grudnia – Świąteczny update 6.1:
* Sześć nowych lokacji:
1. Powiększona wyspa nowicjuszy.
2. Góra Krasnoludów w centrum Tibii, znana jako The Big Old One albo od mieszczącego się w jej wnętrzu miasta - Kazordoon.
3. Bagna na południowy wschód od niej.
4. Pustynia na wschód od Mount Sternum, czyli Jakundaf Desert.
5. Wzgórza na północ od Kazordoonu.
6. Forteca Orków, znana pod nazwą Ulderek's Rock.
* Wprowadzenie platynowych monet.
* Drabiny przestały znikać przysypane śmieciami.
* Trujące potwory faktycznie posiadły zdolność zatruwania.
* Usunięto możliwość wpychania innych graczy na pola energii/trucizny/ognia oraz do dziur.
* Jako ciekawostkę można dodać, że zabijanie innych graczy zostało zakazane na czas świąteczny – aż do 1 stycznia.
Rok 2001
31 stycznia – Ferumbras i jego słudzy zostają pokonani... tym razem.
2 lutego - Nowe zasady dotyczące utraty ekwipunku w razie śmierci. Od tej pory w takim wypadku gracz traci tylko pojemniki (plecaki, torby, skrzynie itp.), które ma ze sobą. W przypadku każdego innego przedmiotu istnieje 10% szans, że zostanie on w ciele postaci po jej zgonie.
11 marca – Nowa opcja poprawiająca bezpieczeństwo – po pięciokrotnym błędnym wpisaniu hasła postaci zostaje ona zablokowana na 5 minut.
21 marca – Pięciu nowych gamemasterów: Dustin the great, Hammerfall, Trymon, Elleshar i Lliannan .
10 czerwca – Update 6.2:
Nowe lokacje:
* Miasto Elfów – Ab'Dendriel.
* Pola Chwały (Fields of Glory) – miejsce dawnej wielkiej bitwy na północny wschód od Carlin, kryjące pod sobą niezbadane tajemnicze podziemia.
* Ziemia Duchów (Ghostland) na zachód od Carlin.
* Femor Hills.
* Reokon's Tundra na północny zachód od Carlin.
* Lodowe wyspy.
* Dolina Szalonego Maga (Mad Mage Valley) na zachód od gór Krasnoludów, wraz z mieszczącą się na niej tajemniczą wieżą.
* Powiększona forteca Orków.
* The Snake Stone – jaskinie na południe od Thais.
* Green Claw Swamp na południowy wschód od Kazordoonu.
* Stone Wood – mroczny las w pobliżu krainy Orków.
21 lipca – Wprowadzenie systemu kont.
27-29 lipca – Konwent Tibijczyków w Norymberdze.
24 września – Update 6.3:
* Wprowadzenie rejestru “przestępstw” (criminal record).
* Możliwość odwoływania się od banów przy użyciu opcji dostępnej po zalogowaniu się na stronie tibia.com.
* Dodanie pozycji counsellora. Osoby takie były wybierane przez gamemasterów i miały za zadanie przeprowadzać śledztwa i zgłaszać naruszanie zasad, a także odpowiadać na pytania graczy i pomagać nowicjuszom w razie problemów.
6 października – Kilka zmian w zasadach:
* Używanie makr stało się nielegalne.
* Wprowadzenie namelocków dla imion naruszających zasady.
2 listopada – Update 6.4:
* Wprowadzenie płatnego konta (premium account).
* Dodanie wyspy Edron.
* Możliwość kupowania domów przez graczy.
Powstanie firmy CipSoft GmbH .
Tutaj jest do obejrzenia zwiastun update'u 6.4, w którym występują Taghor, Knightmare oraz Lady Rebel Rimule.
20 października – Od tej pory gra i oficjalna strona znajdują się na dwóch różnych serwerach.
19 grudnia – Powstaje nowy świat – Nova, dotychczas istniejący otrzymuje w związku z tym dla odróżnienia nazwę Antica. Do tego powstaje osada na małej wyspie w pobliżu Edronu.
Rok 2002
18 lutego – Update 6.6:
* Możliwość zakładania gildii.
* Gracze z premium account mogą wykupić promocję dla swoich postaci.
* Nowi gamemasterzy.
20 lutego – Patch 6.61 poprawiający stabilność.
25 lutego - Tibianews.net przeprowadza wywiad z członkami CipSoftu.
26 marca – Możliwość stworzenia prywatnego forum dla gildii.
3 kwietnia – Powstaje trzeci świat – Premia.
14 czerwca – Nowe tereny. Powstaje pustynny kontynent o nazwie Darama, poprawione zostają Kazordoon i Plains of Havoc, powiększone kopalnie Krasnoludów.
19 sierpnia – Czterech nowych gamemasterów.
23 sierpnia – Patch 6.98 – test funkcji automatycznego update'owania klienta.
28 sierpnia – Update 7.0:
* Poprawiona grafika.
* Kanały do rozmów.
* Bezpieczne transakcje (safe trade).
* Lista VIP.
* Program instalacyjny.
7 października – Pierwszy amerykański serwer – Amera. Ponadto powstaje możliwość zmiany płci postaci za cenę pięciu dni premium account.
22 października – Update 7.01:
* Czary zawsze są wysyłane do głównego kanału (default channel).
* Można ignorować krzyk i prywatne wiadomości.
* Klient zostaje przystosowany do standardu ISO-8859-1, dzięki czemu obsługuje znaki używane w języku hiszpańskim, fancuskim i szwedzkim.
* Blokada logoutu jest przedłużana po każdym ciosie atakującego lub obrońcy.
* Nie można przywoływać więcej niż 2 potworów (wyjątkiem są czary animate dead i undead legion), a przywołane stworzenia znikają po wylogowaniu gracza.
* Możliwość wyboru maksymalnej liczby klatek na sekundę.
4 listopada
* Pierwszy świat typu non-pvp – Secura.
* NPC, którzy potrafią leczyć graczy, mogą to robić nawet jeśli są zajęci rozmową z kimś innym. Ponadto większość NPC tworzy kolejki graczy, którzy chcą z nimi rozmawiać, tzn. jeśli w trakcie konwersacji z jedną postacią inna powie “hi” lub “hello”, NPC zwróci się do tej drugiej od razu po skończeniu rozmowy z pierwszą.
* Gracz, który zachowywał się agresywnie, tj. zaatakował kogoś, strzelał z run lub rzucił ofensywny czar, nie może wejść do strefy ochronnej przez najbliższe 60 sekund.
14 listopada – Kolejny serwer ulokowany w Stanach Zjednoczonych – Libera.
15 listopada – Czterech nowych gamemasterów: Brathon De'Var, Faerwynn, Indira i Miss Liisa .
21 listopada – Update 7.02.
10 grudnia – Powstaje kolejny świat – Lunara.
17 grudnia – Update do wersji 7.1:
* Niektóre magiczne przedmioty (pierścienie i amulety) zyskują faktycznie magiczne właściwości.
* Powstaje miasto Venore.
* Wprowadzenie Wyroczni (Oracle) na Rookgaardzie.
* Wszyskie przypadki śmierci postaci są zapisywane na jej stronie na tibia.com.
* Możliwość tworzenia prywatnych kanałów rozmów (private chat channels).
* Gdy gracz traci dom, rzeczy z niego są przenoszone do depozytu postaci.
Rok 2003
25 stycznia – Trzej nowi gamemasterzy.
11 lutego – Dwa nowe światy – Eternia i Trimera.
21 lutego – Kilka drobnych zmian:
* Gracz dostaje tylko połowę punktów doświadczenia zdobytych przez przywołane przez niego potwory.
* Mana shield chroni także przed wysysaniem życia przez potwory.
17 kwietnia – Nowe światy: Calmera (non-pvp) i Danubia.
20 maja – Powstaje odpowiednik Tibii dla telefonów komórkowych – Tibia Micro Edition.
27 czerwca – Update 7.11.
10 lipca – Powstaje świat Rubera.
15 lipca – Nowy serwer – Isara.
1 sierpnia – Pięciu nowych gamemasterów i nowy pracownik Cipsoftu – Solkrin .
2 sierpnia – Możliwość personalizacji konta i otrzymania recovery key dla graczy z premium account.
3 września – Drobne zmiany na mapie świata, m. in. dodanie na Rookgaardzie części dla graczy z premium account. Ponadto wprowadzono czar levitate.
25 września – Drobne zmiany w grze, m. in. zabicie potworów przyzwanych przez inne nie daje odtąd punktów doświadczenia, ponadto giną one, kiedy zginie ich “rodzic”.
5 listopada – Powstają światy Julera i Valoria.
16 grudnia – Update 7.2:
* Nowe tereny w pobliżu Carlin i zmieniona Forteca Orków.
* Nowe ubiory dla graczy z premium account.
* System questów.
* Inteligentniejsze potwory.
* System czaszek (skulls) ograniczający zabijanie graczy na światach pvp.
* Wprowadzenie pozycji tutora.
* Zlikwidowanie amuletu życia (amulet of life) i wprowadzenie amuletu straty (amulet of loss) oraz błogosławieństw.
* Możliwość poruszania się na ukos, zarówno dla graczy, jak i potworów.
* Automatyczne wylogowanie postaci po dłuższej bezczynności.
19 grudnia – Powstaje świat Hiberna.
Rok 2004
21 stycznia –Update 7.21.
15 marca – Update 7.24:
* Zabicie dwa razy większej liczby graczy niż wynosi limit do uzyskania czerwonej czaszki skutkuje automatycznym zbanowaniem postaci.
* System drużyn (party) umożliwiający atakowanie i zabijanie innych graczy bez otrzymywania za to białej lub czerwonej czaszki.
16 marca – Nowe światy: Solera i Titania.
30 marca – Cztery kolejne światy: 2 pvp – Azura i Chimera oraz 2 non-pvp – Harmonia i Pacera. <<<< Chimera - pierwszy moj server grając jako nobek :)
20 kwietnia – Tutorzy mogą zgłaszać imiona narusające zasady.
4 maja – Update forum:
* Postacie zablokowane z powodu imienia i gracze, których IP zostało zbanowane nie mogą pisać na forum.
* Tematy starsze niż 30 dni są automatycznie zamykane.
* Fora gildii nie używane przez 30 dni są automatycznie usuwane.
13 maja – Powstają światy Aldora i Mythera.
2 czerwca – Steve (jeden z twórców Tibii) udziela wywiadu dla Tibianews.
23 czerwca – Serwer testowy dla nowego typu światów – pvp enforced:
* Brak systemu czaszek.
* Punkty doświadczenia za zabijanie graczy, których nie przewyższamy poziomem o więcej niż 10% i którzy nie są z nami w drużynie (party).
* Opóźnienie przy rzucaniu ofensywnych czarów obniżone do sekundy.
* Czar cancel ivisibility daje 20% szans na zniszczenie pierścieni niewidzialności (stealth ring) używanych przez graczy, którzy znajdują się w zasięgu działania zaklęcia.
* Brak amuletów straty (amulet of loss) i błogosławieństw.
29 czerwca – Cztery nowe światy: 2 nowego typu, czyli pvp-enforced – Inferna i Dolera, oraz 2 zwykłe – Elysia i Xantera.
22 lipca – Update 7.27: Numery kont wydłużone do 6-7 cyfr.
10 sierpnia – Nowe światy: Aurea i Samera.
11 sierpnia – Update 7.3:
* Powstaje miasto Ankrahmun.
* Kontrola spamu – możliwość umieszczania ogłoszeń na kanale trade nie częściej niż co 2 minuty i wyciszanie graczy, którzy piszą zbyt wiele wiadomości w krótkich odstępach czasu.
* Możliwość kupowania i sprzedawania więcej niż jednego przedmiotu na raz u NPC.
16 września – Powstają światy Tenebra (pierwszy serwer ulokowany w Brazylii) i Galana.
20 października – Nowe światy: Fortera i Lucera.
24 listopada – Kolejne serwery: Celesta (non-pvp) i Pythera.
14 grudnia – Update 7.4:
* Nowe podziemia i questy na Daramie.
* Losowe najazdy potworów.
* Kolejka logowania dla graczy z free account.
* Paski umiejętności (skill bar).
* Lista graczy ignorowanych na stałe.
22 grudnia – Nowe serwery gry: Arcania i Jamera. <<<<<<<<<< Arcania - pierwszy mój server na poważnie z tibią
....wszystko co było potem to moim zdaniem (i pewnie nie tylko moim) źle wyznaczony azymut przez niemiecką firmę tworzącą tą gre.
a więc takie rzeczy jak :
*anti-luring system
* Możliwość wchodzenia na kilka przedmiotów takich jak paczka, skrzynia czy krzesło ustawionych na sobie.
* Nie można używać run fire/energy/poison field na przedmiotach, na które nie da się wejśc, np. skrzynie czy stoły.
* Jeśli na danym polu stoi więcej niż jedna osoba, runy leczące działają zawsze na osobę która ich użyła.
* Liny można używać, nawet jeśli na miejscu do jej użycia znajdują się przedmioty.
* Statki, dywany latające i piramidy w Ankrahmun stały się strefami ochronnymi (protection zone).
* Włócznie i inne bronie miotane rozpadają się co pewnien czas podczas używania.
* Do łowienia ryb oraz awansowania w tej umiejętności niezbędne są teraz robaki na przynętę.
* Punkty dusz (soul points) zdobywane na potworach dających co najmniej tyle samo doświadczenia, ile wynosi poziom naszej postaci, są od tej pory konieczne do wytwarzania magicznych run.
* Runy dostępne do kupienia w sklepach magicznych.
* Możliwość nauczenia się czaru uzależniona od poziomu doświadczenia, a nie jak dotychczas od poziomu magicznego.
* Czterokrotnie szybsza regeneracja many.
* Dokumenty dające się edytować zawierają imię gracza, który ostatnio je zapisywał.
* Obsługa DirectX 9.0 i OpenGL.
* Stamina ograniczająca czas, jaki postać może spędzić w grze zdobywając punkty doświadczenia.
* Przez pierwsze 10 sekund od zabicia potwora przedmioty z niego może zabrać tylko gracz, który zadał mu największe obrażenia oraz osoby będące z nim w drużynie.
* Strzelanie z run w innych graczy przez okno battle.
i wiele innego badziewia. . . .
Zostały wprowadzone później !!!
cały temat ze zdjęciami jest na :
vvvvvv.forum.toproste.pl/showthread.php?t=47187 (nie moge jeszcze zamieszczac linków ale se poradzicie)
każdy z was terazmoże się podzielić tym w którym momencie zaczoł grać :)
Zakładki