Jest wiele rodzajów questów, czasem musimy dostarczyć list, zebrać konkretne przedmioty, a czasem zabić hordy potworów. Z każdą misją nasze Tibijskie życie staje się bogatsze, czujemy się dumni po ukończeniu niezwykle trudnego questa. Często to właśnie podróż, przygoda i niezapomniane wrażenia są większą nagrodą, niż zdobyty przedmiot.
Amaro de Quester jest byłym podróżnikiem, który od dziecka uwielbia zwiedzać świat. Niedawno miał on okazję poznać kilku członków CipSoftu - Chayenne, Densa Larikę, oraz Knightmare'a i zgodził sie podzielić swoimi doświadczeniami.
Odwiedziłem członków załogi CipSoftu, aby mieć lepszy wgląd w tworzenie Tibijskich questów. Oczywiście miałem wiele pytań: Czy są jakieś wskazówki? O czym musicie pamiętać przy tworzeniu questów? Jaka jest typowa fabuła questu? Czy są jakieś nieodkryte questy?
Bardzo miło wspominam tę rozmowę i postaram się przekazać wam wszystko, czego się dowiedziałem.
Na każdy ważniejszy update, CipSoft przygotowuje od jednego do trzech 'dużych' questów, oraz kilka mniejszych. Oczywiście ilość nowych questów w dużej mierze zależy od innych elementów update'u. I tu ważna rzecz, nie wszystkie questy są ogłaszane w artykułach dotyczących update'u, za każdym razem dodawane są również ukryte questy, które znaleźć musicie sami.
Przygotowanie każdego nowego questu zaczyna się burzą mózgów. Jedna z najważniejszych decyzji to rodzaj questu. Quest z bardzo rozbudowaną fabułą, taki jak Postman, może mieć zarówno przebieg liniowy, jak i bardzo dynamiczny. Z drugiej strony, proste, jednozadaniowe questy potrafią być równie interesujące. Dla przykładu, Tibia Tales składa się z wielu mniejszych questów, nie koniecznie ze sobą powiązanych. A niektóre questy mogą być powtarzane, na przykład Machinery of War.
Zawsze byłem ciekaw, kto wymyśla wszystkie te wspaniałe questy. Okazuje się, że pracuje nad tym cała drużyna i nie da się jednoznacznie stwierdzić, czyj udział jest największy. Czasami są oni zainspirowani pomysłami graczy, mają też w biurze specjalną tablicę, na której członkowie innych sekcji mogą przedstawiać swoje pomysły.
Questy są bardzo szczegółowo testowane, tak, aby gracze nie mogli pominąć niektórych części questu, bądź wykorzystać bugów w grze do ułatwienia sobie zadania. Gracze nie mogą też mieć możliwości resetowania questu, w celu ponownego zdobycia nagrody. Jeśli coś takiego ma miejsce w queście, który nie powinien być powtarzany, należy niezwłocznie zgłosić to do obsługi CipSoftu. Doceniam fakt, że CipSoft stara się unikać sytuacji, w których gracz traci możliwość ukończenia questu, na przykład z powodu utraty jakiegoś przedmiotu. Dlatego zazwyczaj gracze posiadają możliwość ukończenia questa, lub jego części w inny sposób. Jednakże, ważne jest, aby alternatywna droga przejścia nie była niewspółmiernie łatwiejsza, w stosunku do oryginalnej. Nie może być tak, że bardzo trudny quest zostaje wykonany w kilka minut, poprzez kupienie potrzebnego przedmiotu.
Jest znacznie więcej decyzji, które wpływają na przebieg questu, oraz jego nagrodę. Trzeba zdecydować, jakie wymagania będą musieli spełnić gracze, aby przystąpić do questu, takie jak minimalny poziom, lub profesja. Również, z jakimi potworami trzeba się zmierzyć, jakie przedmioty są potrzebne, czy będzie to quest grupowy, czy dla jednej osoby, oraz wiele, wiele innych. Prawie zasnąłem, słuchając tej niekończącej sie listy.
W pewnym momencie, gdy przestałem już nadążać nad napływem informacji, poprosiłem o wyjaśnienie przebiegu questu na podstawie mojego ulubionego - Djinn Questu. Quest ten jest szczególnie interesujący, gdyż na początku musisz zdecydować, po której stronie staniesz, zielonych djinnów Efreet, lub niebieskich djinnów Marid.

Generalnie, quest składa się z "flagi questowej", która wyznacza przynależność do którejś z frakcji djinnów, oraz dwóch alternatywnych dróg przejścia, z których każda posiada 3 misje. Flaga questowa to swego rodzaju znacznik, który przybiera pewną wartość, gdy gracz wykona konkretną akcję. Dla przykładu, gdy gracz otworzy skrzynkę questową, flaga przybiera wartość "you have alredy opened this chest", dlatego nagrodę można zdobyć tylko raz. Często zdarzało mi się zapomnieć niektórych wykonanych questów, dlatego bardzo spodobał mi się wprowadzony niedawno Quest Log. W końcu można śledzić swoje postępy, lub jeszcze raz przeczytać niektóre wskazówki dotyczące questa. Zastanawiałem się, czemu Quest Log nie zawiera informacji o wszystkich wykonanych questach. CipSoft odpowiedział, że w danym momencie jest około 1000 flag questowych, dlatego dla przejrzystości tylko te najważniejsze questy są zapisywane.
Ale wróćmy do djinnów.
Pierwszą flagę gracz otrzymuje w momencie, gdy uczy się przywitania djinnów od żebraka Melchiora. Następnie trzeba udać się do strażnika fortecy djinnów, w zależności od wybranego koloru djinnów. Każdy ze strażników sprawdza poprawność flagi (poznane przywitanie) i jeśli jest właściwe, można zawrzeć sojusz z frakcją. Wartość tej flagi jest najważniejsza, gdyż to właśnie od niej zależą wszystkie kolejne działania - które drzwi można otworzyć, jak będą reagować NPC, itd. Pojawia się również wpis w Quest Logu informujący o wybranej frakcji.
Ja należę do niebieskich djinnów i wciąż pamiętam swoją pierwszą misję - "krasnoludzka kuchnia". NPC Bo'ques poszukuje specjalnego przepisu i ja zgodziłem się mu pomóc.
W tym momencie flaga przyjmuje wartość "misja otrzymana". Pojawia się również wpis w Quest Logu, aby o tym nie zapomnieć, błądząc po labiryncie Kazordoon.
Gdy w końcu odnalazłem Maryzę, zapytałem ją o krasnoludzką książkę kucharską. Sprawdzając wartość flagi questowej, Maryza wiedziała że jestem w trakcie misji i należy dać mi książkę. Wraz z otrzymaniem książki, flaga przyjmuje wartość "książka otrzymana". Zapytałem ją po raz kolejny, w nadziei że dostanę drugi egzemplarz na pamiątkę, lecz na podstawie flagi Maryza wiedziała, że już ją otrzymałem. Gdy wróciłem do Bo'quesa, sprawdził on flagę, aby upewnić sie, że jestem we właściwym momencie questu i otrzymałem książkę. Od tej chwili flaga ma wartość "misja wykonana", aktualizuje się również wpis w Quest Logu.
Podsumowując, flaga questowa "mówi grze", czy gracz spełnia wymagania questu, czy porozmawiał z wybranymi NPC, czy przypadkiem nie otrzymał już nagrody za dany quest, oraz inne ważne dla przebiegu questu informacje.
Wreszcie, zadałem nurtujące mnie od dawna pytanie: Czy są jakieś nieodkryte, lub nierozwiązane questy? Chayenne odpowiedziała, że generalnie starają się dawać wystarczająco dużo wskazówek i questy są rozwiązywane stosunkowo szybko. Niemniej jednak, są questy, o których nie wspomina żaden NPC i nie pojawiają się one w Quest Logu, nawet po otrzymaniu pewnych wskazówek. Tego typu questy często zawierają wiele łamigłówek, jak na przykład Paradox Tower. Niestety zazwyczaj szybko są one spoilowane i wszystkie niezbędne informacje można znaleźć w internecie. Kto wie, być może w przyszłości CipSoft wprowadzi trudne, ukryte questy, które tylko nieliczni będą mogli wykonać. Myślę, że to najwyższy czas, aby znów zacząć się rozglądać i szukać nowych przygód. Życie podróżnika jest pełne przygód, zachęcam Was wszystkich do poszukiwań.
Zakładki