Leff napisał
no probowalem dzisiaj cos sobie pograc i troche to wydaje sie ze nie ma nic wiecej w tej grze niz umiejetne ogranizowanie wojska do obrony granic. moze sie myle. nie wiem ogarnalem troche samouczkow zagralem dzisiaj polska i zakon krzyzacki plus reszta jakis rosyjskopodobnych panstw roznioslo mnie w pyl na przelomie doslownie 10 lat, sojusze nic nie daly kazdy oprocz litwy sie odwrocil + ciagle kredyty ktore sie pobieraly automatycznie spierdolily mi stablinosc. i wiem ze nie tylko o to chodzi ale panowie w takim razie jak mozna rozwijac sie na przelomie chociazby jednego roku, cos robic, dzialac bo ja nie widze jak narazie nic oprocz ciaglej walki i zacierania granic, to normalne czy zalezy od panstwa? bo jak jestem centrum europy i obok mnie zyje 20 panstewek o wielkosci jednej prowincji a ja mam ich pare i reguralnie atakuja mnie co najmniej 3 to cos sie wydaje dziwne. chcialbym troche ogarnac cala mechanike gry. znajde gdzies jakis rzetelny poradnik, info?
Tu jest wszystko
http://chomikuj.pl/piotrmigdal79/GRY...2250887738.pdf Do podstawki a nie dodatku ale nie ma to wiekszego znaczenia
Rzecz w tym, że kraj utrzymać w stabilności i równowadze. Chaotyczne działania prowadzą właśnie do tego co mówiłeś, czyli pożyczek i wojny z resztą świata ;P
Najpierw ustaw sobie budżet. Jak nakierujesz na monetki obok liczby dukatów (po lewej na gorze) to pojawi się okienko z dochodem rocznym i miesięcznym. Pożyczka bierze się automatycznie (można też ręcznie) gdy zabraknie kasy na następny miesiąc. Ujemne saldo miesięczne w tym okienku jest całkowicie normalne i nie powinieneś się nim martwić, bo najważniejsze żeby dochód roczny równoważył lub przewyższał miesięczne wydatki.
Innymi słowy mnożysz miesięczne saldo razy 12 i porównujesz do rocznego przychodu. Powinno być na plusie. Pożyczek nie powinieneś brać w ogóle, ewentualnie jedną na dłuższą wojnę ale nie zawsze. Nie warto, odsetki kosztują. Jak zmienić przychody i wydatki?
1) Wojsko i flota kosztuje. Poziom utrzymania zmieniasz w zakładce wojskowej (główne menu kraju > ikonka hełmu). W czasie wojny wszystko na maksa, ale w czasie pokoju powinno się ustawiać utrzymanie armii na zero lub np. połowę suwaka jeśli masz bunty. Poziom utrzymania armii determinuje morale żołnierzy - podstawowy czynnik na polu walki
2) W zakładce z budżetem i technologiami jest opcja "skarbiec". Jeśli przesuniesz suwak w prawo to mennice będą bić monety, co przyniesie ci dochód. Ale bicie pieniądza bez pokrycia powoduje inflację (nakieruj myszką na suwak skarbca to pojawi się okienko z informacjami). Ja robię tak, że zatrudniam doradcę obniżąjącego inflację i wybijam tyle monet żeby jakoś wspomogły budżet ale nie zwiększały inflacji.
3) Aby podnieść wpływy z podatków i produkcji powinno się budować odpowiednie budynki w prowincjach. Ale na początku gry ciebie to nie dotyczy bo budować można dopiero po przekroczeniu jakiegoś tam poziomu technologicznego, co zajmie z 50 lat albo dłużej.
4) Jeśli masz wolne okno doktryny to możesz wybrać taką która da ci bonusy do ekonomii, np. narodowa polityka handlowa albo bank narodowy (szczegolnie ten bank polecam)
Dobre stosunki z okolicznymi państwami pozwalają unikać wojen. Wysyłanie darów pieniężnych, zawieranie mariaży, pozwalanie na przemarsz - te czynniki i wiele innych mają wpływ na stosunki. Odpowiednia dyplomacja to klucz do sukcesu. Bardzo ważny jest wysoki poziom prestiżu i niski niesławy.
Stabilność powinna być ciągle na +3. Na początku gry ustawiasz na maksa suwak stabilności, po paru latach już jest +3 i wtedy się spokojnie rozwijasz. Mniejsza stabilność ma wpływ na wszystko, od ekonomii po dyplomację.
Jak prowadzisz wojnę i masz swoje jednostki na wrogim terytorium to pamiętaj żeby obserwować wskaźnik zaopatrzenia (procentowy, w menu jednostki). Jeśli jest na czerwono to są braki, czyli w jednej prowincji jest za dużo wojska i ludzie umierają z głodu, w takim układzie szybko stracisz dużą część jednostek. Zwykle jedna prowincja może wyżywić od 5 do 10 jednostek, do oblężenia wystarczą nawet dwie więc to nie problem.
Polska nie jest najłatwiejszym krajem na początek, ale poprowadzona umiejętnie może stać się potężnym mocarstwem :P Cel gry ustalasz sobie praktycznie sam, ale jest jedna podstawowa zasada - nie daj się zaanektować :D
Zakładki