Ja moze wyjasnie jak z tym dragonem jest. W lolu istnieja tak zwane "map objectives", punkty na mapie za ktorych zdobycie czy zniszczenie dostaje sie jakies bonusy.
Najwazniejszym jest oczywiscie nexus (baza) przeciwnika, zniszczenie jej powoduje wygranie gry.
Drugimi pod wzgledem wagi sa wieze i inhibitory przeciwnika, o ile inhibitory nie daja global golda (czyli golda kazdemu graczowi z twojej druzyny) o tyle kazda wieza daje 150 golda KAZDEMU z twojej druzyny i odrobine expa - jak latwo policzyc za jedna wieze twoja druzyna dostaje 750 golda.
Na trzecim miejscu jest Baron Nashor, taki wielki fioletowy robak siedzacy w swojej norze przy gornej linii. Respi sie w 15 minucie, daje global golda i global expa druzynie ktora go zabije, dodatkowo dajac buffa zwiekszajacego AP o 40, AD o 40, HP regen o 3% twojego max hp i MP regen o 1% twojej maks many. Zabicie go we wczesnym stadium gry jest cholernie trudne i czesto nieoplacalne, bo ryzykowne - dlatego jego kontrola wazna jest od plus minus 20 minuty.
Na czwartym miejscu jest dragon, nazywany przez biedakow "DRAKE" czy "smok". Zabicie go daje 190 golda kazdej osobie z twojej druzyny, czyli 950 global golda na druzyne. Respi sie co 6 minut. Latwo policzyc, ze jezeli w 8 minucie zabijecie dragona, potem w 14 a potem w 20 to twoja druzyna jest do przodu 2750 golda. Zabicie draga mozliwe jest bardzo wczesnie, dlatego priorytetem w wiekszosci gier jest kontrola tego punktu i wieksza ilosc broniacych go osob - dlatego na bot lane ida dwie osoby. x+1 > x. Zadaniem supporta ze wzgledu na to, ze zazwyczaj nie zdobywa on golda w zaden inny sposob niz czekajac na jego naturalny przyrost i ewentualne asysty jest wlasnie kontrolowanie dragona wardami. Bruiser czy inny AP carry potrzebuje przedmiotow, dlatego nie zawsze moze sobie pozwolic na stawianie wardow co 3 minuty na smoku, support z drugiej strony jednak bazuje w wiekszosci na swoich umiejetnosciach i itemy nie sa na nim niezbedne do wygrania gry.
Sa jeszcze buffy jak lizard/blue, ktore w wyzszym stadium gry tez sa wazne (bo kradnac je udupisz jednoczesnie przeciwnego junglera i przeciwnego mid AP carry), ale to juz inna historia.
W skrocie:
top lane jest cholernie daleko od dragona i postaci tam o ile nie nosza teleporta nie maja wiekszej kontroli nad dragonem (z tego wzgledu ze sa kurwa daleko ;d), dodatkowo potrzebuja pieniondzuw zeby byc uzytecznymi.
mid lane ma kontrole nad dragonem ale postaci bedace tam tez potrzebuja jak najwiecej zlota zeby byc uzytecznymi, dlatego nie moga sobie pozwolic na wardowanie calej mapy, zazwyczaj warduja jedno-dwa miejsca na rzece
bot lane ma najwieksza kontrole nad dragonem bo jest najblizej, umieszcza sie tam dwie osoby zeby mogly go bronic (2>1 ;d), dodatkowo rola supporta jest wardowanie dragona zeby przeciwny team go nei zdobyl (no i zeby przy okazji nie pasc od gankow przeciwnego teamu)
jungler ma kontrole nad wszystkim zaleznie od tego w ktorym miejscu mapy jest, junglerzy dziela sie na kilka rol - ganker, farmer, roamer, lategame carry jungler, support jungler i inne pierdoly i jego (junglera) zadaniem wraz z bot lane jest dominacja nad dragonem i ganki.
POZDRAWIAM LORD PAPIESZ :)
Zakładki