
Nie będę się zbędnie rozpisywał o niepotrzebnych rzeczach. Poradnik będzie dość długi więc i tak sporo się naczytacie ; d Było dużo próśb o taki poradnik więc łapcie.
So let's go
________________________________
Yalahar - miasto otoczone murami które chronią mieszkańców przed atakami dzikich potworów od których aż roi się za murami. W mieście znajdziemy kilka zadań do wykonania nad którymi spędzić możemy dobrych kilka godzin.

Na wodach otaczających miasto znaleźć możemy trzy wyspy. Ale o nich później.
Miasto dzieli się na osiem dzielnic. W każdej z nich znajdziemy różne rodzaje potworów. Zdobywać doświadczenie może tutaj gracz o dowolnym poziomie, miasto jest dostosowane zarówno dla niskopoziomowych graczy jak i dla wysokopoziomowców.
Aby dostać się do tego miasta należy rozpocząć przygodę z Explorer Society. Wystarczy ukończenie pierwszej misji - dostarczenie Dwarven Pickaxe.
Rada: gdy po raz pierwszy stawiamy kroki w tym mieście warto zagadać do NPC na statku.(hi->map->yes) Dzięki tej rozmowie na mapie pojawią się znaczniki z opisami miejsc.
W mieście oraz jego dzielnicach znajdziemy kilka questów. Oto one:
In service of Yalahar - Quest umożliwiający nam przechodzenie bezpośrednio z miasta do każdej z dzielnicy. Dostęp do wszystkich mamy już po wykonaniu ośmiu z dziesięciu misji. Outfit oraz jedną z nagród(do wyboru: Yalahari Armor/Yalahari Leg Piece(+2dist)/Yalahari Mask(+2mlv)
Blood Brothers - Yalahar jest atakowane przez vampiry. Pomóż NPC uratować miasto a w zamian otrzymasz Blood Goblet, 13200 EXP oraz addon do Yalahar Outfitu.
The Hidden City of Beregar - Zaginione miasto krasnoludów czeka na kolejnych odkrywców. Jeśli zdecydujemy się walczyć z strażnikiem miasta otrzymać możemy słynne Firewalker boots. Prócz nich otrzymamy także kilka mniej wartościowych rzeczy podczas wykonywania questu.
Top of the City - Zamaskowany złodziej ukradł cenne kolczyki, odzyskaj je aby zdobyć nagrodę(10 heaven blossoms).
Rada: gdy tylko jesteś w stanie postaraj się wykonać misję The Way to Yalahar (część Yalahari Service). Wykonanie tej misji pozwala nam na podróżowanie do większości tibisjkich miast, wcześniej możemy podróżować tylko do Liberty Bay.
Teraz zajmijmy się podziemiami miasta. Wbrew pozorom stanowią one doskonałe miejsce do... trenowania. Właśnie tak! :) W kanałach odnaleźć możemy respy slimów oraz ciche zakątki, które idealnie nadają się do trenowania. Aby móc wejść w to miejsce musimy ukończyć 4 misje Yalahar Questu oraz rozpocząć 5.

O samym mieście to chyba na tyle. Teraz coś o jego dzielnicach.
Trade Quarter

Dzielnica handlowa. Właśnie tutaj znajduje się Top of the City Quest o którym wspomniałem wcześniej. Ta dzielnica idealnie nadaje się dla postaci z około 20tym poziomem. Wyższe levele raczej nie mają tutaj czego szukać. Czasem zdarza się, że spotkamy tutaj high lvl'a, dzieje się tak za sprawą przystani która się tutaj znajduje. Z niej możemy dostać się na Vengoth(o tym później)
Potwory jakie możemy tutaj spotkać:
- Amazon
- Bandit
- Creazed Beggar
- Crocodile
- Elf
- Gang Member
- Goblin Assassin
- Nomad
- Poacher
- Smuggler
- Valkyrie
- Wild Warrior
- Barbarian Headsplitter
- barbarian Skullhunter
- Pirate Cutthroat
- Pirate Buccaneer
- Pirate Marauder
- Witch
- Hunter
- Monk
- Pirate Corsair
- Stalker
- Assassin
- Mad Scientist(tylko podczas wykonywania Questu)
- Gladiator (jak wyżej)
Tak więc jak sami widzicie nie ma tutaj zbytnio o czym pisać więc pozwolę sobie odpuścić pisanie taktyk bo imo jest to bezsensu.
Factory Quarter

-1

-2

-3

Tutaj już spotkać możemy wysokopoziomowe postacie. Dzieje się tak ze względu na respy Worker oraz War Golemów. Ale o tym niżej.
Występujące tutaj potwory(pozwolę sobie pominąć niegroźne stwory takie jak pies etc):
- Centipede
- Gang Member
- Bandit
- Creazed Beggar
- Smuggler
- larve
- Goblin Scavenger
- Dwarf
- Assassin
- Mad Scientist
- Pirate Marauder
- Damaged Worker Golem
- Dark Apprentice
- Mutated Human
- Slime
- Fire Elemental
- Frost Dragon Hatchling
- Worker Golem
- War Golem
Taktyki(dotyczą tylko poziomów od -2 w dół):
Druid/Sorcerer - przydaje się 33 poziom aby móc używać różdżki zadającej największy DMG. Wspomagamy się czarem exori vis. Jeśli decydujemy się schodzić na poziomy -3 należy szczególną uwagę zwrócić na War Golemy. Gdy wchodzimy wszystkie potwory wyglądają tak samo, natomiast War Golem potrafi uderzyć podobnie do behemotha co w wypadku postaci magicznych nie jest za przyjemne. Na poziom -3 zaleca się schodzenie dopiero po 100lv, oczywiście można robić to wcześniej ale narażamy się na zgon. Jeśli nie dajemy rady warto wyczyścić sobie poziom z worker golemów za pomocą exevo gran mas vis/exevo gran mas frigo.
Paladin - na -2 można schodzić już po 35 lv. Tutaj głównie liczy się skill - przydaje się 75+
Mimo tego iż golemy są wrażliwe na ataki fizyczne dość trudno je zabić na mniejszym skillu. Warto także wspomnieć o fakcie leczenia się przez worker golemy dlatego nigdy nie podbiegamy do golema nim nie padnie na ziemie. Nie raz zdarza się, że podleczy się mając czarne HP a my myśląc o loocie podejdziemy doń za wcześnie.
Co do polowań na War golemy stanowczo odradzam przeciętnym graczom, chyba że mamy blokera.
Bić te story można używając tylko royal spearów bądź też wspomagać się czarem exori con(jeśli mamy do czynienia z większą ilością golemów, inaczej jest to strata many)
Knight - ma się tutaj najgorzej. Jeśli już jakiś na nie poluje to bardzo często jest to nawet 200lv+
Jeśli już musimy je ganiać grając rycerzem musimy zaopatrzyć się w sporą ilość GHP gdyż huncić je 'warto' dopiero od 80 poziomu z dwuręczną bronią. Rycerzem bardzo trudno wynieść tutaj profit.
małe podsumowanie:
Worker golemy poleca się dla postaci magicznych oraz palladynów(gdyż można je bić na dystans). Są dobrym źródłem pieniędzy. Często spadają war hammery oraz od czasu do czasu cenniejszy loot.
Sunken Quarter

-1

-2

-3

-4

Zatopiona dzielnica jest jedynym miejscem poza Calassą oraz Frozen Trench gdzie spotkać możemy Quary. Aby dostać się pod wodę należy mieć ze sobą 50gp(na podróż) oraz helmet of the deep. W odróżnieniu od innych miejsc z tymi potworami nie musimy mieć explorer society qestu. Wystarczy nam hełm.
Potwory:
Taktyki:
Druid/Sorcerer - Wand of starstrom/springsprout rod + exori vis to najskuteczniejsza metoda jeśli polujemy solo. Na poziom -3(i niżej) sami schodzić możemy po 120~ poziomie. Teoretycznie można wcześniej lecz musimy pamiętać, że pod wodą poruszamy się bardzo wolno więc ucieczka jest niemożliwa. Warto zabrać ze sobą kilka plecaków run HMM/thunderstorm.
Paladin - Enchanted speary lub power bolty(na większym lv).
Na poziomach do -2 można biegać dość wcześnie i polować na fish finy które są dość cenne. Możemy wspomagać się czarem exori con lub runami HMM/thunderstrom. Natomiast poziom -3 oraz -4 nie jest idealnym miejscem dla palladyna, choć expić tutaj można. Na niższe poziomy często schodzi się z power boltami a to przy wpadce na większy resp jest niebezpieczne nawet na wyższym lv.
Knight - I ponownie rycerz ma się tutaj najgorzej. Osobiście jeszcze nie widziałem żadnego rycerza który solo polowałby niżej niż poziom -2. Na -3 oraz -4 rycerz nadaje się tylko jako bloker. Doskonale sprawdza się tutaj drużyna ed+ek.
Po 150poziomie rycerz może 'spokojnie' zblokować wszystkie potwory na raz, druid uderza z terra wave oraz leczy rycerza. Dość często stosowana metoda jeśli ktoś poszukuje fish finów.
Magician Quarter

-1

-2

-3

-4

I tutaj znów przyda się parę słów. Podziemia otoczone 'murami'(czerwone linie na zdjęciach) to resp Cultów. Natomiast mapka gdzie ziemia jest brązowa resp Hellspawnów oraz Plaguesmithów.
Aby polować na Djiny musimy rozpocząć Blue(aby polować na Green djiny) lub Green(jeśli chcemy polować na Blue djiny) Quest.
Potwory oraz taktyki podzielę według opisu pod zdjęciami(w zależności od miejsca występowania)
Resp Cultów
Potwory:
Taktyki:
Druid/sorcerer - od 33lv możemy biegać po powierzchni oraz -1 i -2. Na niższe poziomy warto mieć około 50 poziomu. Dobrze sprawdza się tutaj metoda lurowania i bicia z fire wave. Choć jest to metoda niebezpieczna gdyż każdy z kultystów potrafi uderzyć za 100+.
Paladin - Warto brać ze sobą Enchanted Speary gdyż kultyści atakują z dystansu właśnie 4 SQM. Używając rs'ów musimy je ganiać co jest denerwujące po dłuższym czasie. Na poziom -3 i niżej schodzimy po 50~ poziomie. Możemy próbować wcześniej lecz jest to strata potionów.
Knight - świetna miejscówka jeśli chodzi o cashmaking rycerzem. Zwłaszcza jeśli posiadamy 80lv+. Bez względu na poziom używamy dwuręcznej broni aby jak najszybciej zabić potwory. Na poziomie -1 i -2 polować możemy od około 40 poziomu.
Rada: dla każdej profesji bardzo przydatny okazuje się tutaj dwarven ring.
Resp Blue oraz Green Djinnów
Potwory:
Taktyki
Druid/Sorcerer - od 50 poziomu możemy już spokojnie czyścić wszystkie zakamarki tych komnat. W wypadku druida używamy Hailstorm rodu zaś grając magiem Wand of Voodoo i wspomagamy się czarem exori frigo.
Paladin - przydaje się 60lv aby w miarę efektywnie tutaj expić oraz zarabiać. Warto dodać, że lepiej jest tutaj biegać z łukiem używając shiver arrows niż z royal spearami.
Knight - 70lv, skille w okolicach 85(bardzo się przydają) oraz dwuręczna broń. Leczymy się głównie czarami więc lepiej zabrać więcej MP niż SHP. Jeśli używamy broni jednoręcznej możemy użyć small enchanted sapphire aby zadawać obrażenia z żywiołu lodu.
Rada dla wszystkich profesji: jeśli nie mamy dwarven ringa nawet nie mamy co myśleć o polowaniu na te stwory.
Resp Necro oraz Hellspawnów
Potwory:
Taktyki:
Druid/Sorcerer - na Hero oraz Necro możemy biegać już od 45 poziomu. Atakując Hero używamy death strike'u, natomiast Necromancera za pomocą fire strike'u. Rod nie robi tutaj większej rónicy choć możemy nosić dwa i stosować zamiennie.
Paladin - Necro od 35lv~ wspomagając się exori san'em. jeśli zostaniemy zaatakowani przez kilka necromancerów i otoczeni przez ich summony zwyczajnie używamy czaru exevo mas san na 'celowniku' mając jednak zawsze któregoś z necromancerów. Natomiast na hero możemy polować od 55lv~ ganiając się w ogół schodów. Tutaj jesli w ogóle to wspomagamy się czarem exori con. Przydaje się skill w granicy 80/65.
Knight - Necro od 50~lv można już zacząć próbować. Używamy broni dwuręcznej, leczymy się za pomocą czarów choć na ekstremalne sytuacje warto mieć kilka SHP. Na hero z zyskiem expić możemy po 80lv. Jeśli nie używamy aol'a możemy z powodzeniem wykorzystywać Protection Amulety. Wspomagać się możemy czarem exori gran.
A teraz coś o polowaniu na Hellspawny, Plaguesmithy oraz Demony...
Team co najmniej złożony z trzech osób(jeśli chcemy marzyć o jakimkolwiek proficie). Rycerz 120lv+ shield+broń, jeśli bijemy więcej niż dwa potwory warto wspomagać się exori gran'em.
Pozostałą część drużyny najlepiej aby stanowił ED oraz MS. Wtedy można dość efektywnie i szybko zabijać podbiegające potwory.
W tym miejscu przydaje się party skill druida. Postacie magiczne - można zacząć od 80lv+ lecz jest to według mnie dolna granica.
Resp Infernalistów
Potwory:
- Dark Apprentice
- Dark Magician
- Infernalist
- Hero
- Ice Witch
- Mad Scientist
- Necromancer
- Priestess
- Warlock
- Witch
Taktyki:
Druid/Sorcerer - po całym terenie prócz warlocków biegać możemy po 45~lv. Jeśli chcemy polować na infernalisty wybieramy jakiś single spawn i stawiamy 2 ds'y które pełnią funkcję blokera.
Paladin - Około 90lv możemy już czyścić wszystko co się tutaj znajduje. Wcześniej raczej nie pchamy się na infernale oraz warlocki. Do 45lv możemy polować na ice witche, hero oraz necro.
Knight - W zasadzie rycerz polować tu może tylko na necro, hero oraz ice witche. Reszta to strata pieniędzy nawet na wysokim poziomie. Wymienione wcześniej potwory bić możemy po 55lv, natomiast ice witche od 60 gdyż znajdują się za bramką lv.
Zakładki