Cytuj:
Po pierwsze, podstawowa jednostka pojemosci silnika nie sa litry tylko ccm (centymetry szescienne) i w dokumentacji podaje sie np:
pojemnosc skokowa (przy teoretycznym, nigdy nie zdarzajacym sie dpm-dolnym polozeniu maksymalnym- wszystkich tlokow w przypadku silnika o ruchu tloka posuwisto-zwrotnym)wynosi 1993 ccm, oznacza to, ze silnik ma pojemosci ok 2 litrow, wiec tak sie dla uproszczenia na to mowi
pojemnosc silnika, a tym samym cylindrow, jest liczona ze woru na objetosc, tak na kazdy inny walec (w sumie dowolna figura przestrzenna)pole podstawy razy wysokosc. Wysokoscia jest tym razem droga jaka pokunuje w cylindrze tlok, czyli tzw skok. jezeli wiemy ilo cylindrowy jest nasz silnik i mamy pojemnosc podana przez producenta, to mozemy policzyc ilosc mieszanki paliwowej jaka podczas calego cyklu ulega spaleniu w silniku na 4 cylindrach. Pozwala to okreslic, szacunkowo, zywotnosc cylindra, spalanie, sklad spalin oraz pozwala skalibrowac (wyskalowac, ustawic skale)czujniki sterujace mieszanka paliwowa (komputer, czujnik krokowy itd)oraz rozrząd.
Co sie dzieje, jezeli silnik ma wieksza pojemosc? To jest jak bomba. Mowi sie, ze mieszanka paliwowo-powietrzna jest spalana, a na dobra sprawe jest to wybuch, ktorego sila idzie praktycznie cala na jedyny ruchomy element, czyli tlok. Potem jest ten ruch odpychanego tloka zamieniany na obrot walu, a potem, przez uklad przekazania napedu i skrzynie biegow, na kola. Wiec tak samo jak z bomba, jezeli wybuch bedzie silniejszy, to szybciej bedzie naciskac tlok, i szybciej sie beda kola krecic. teraz, zaleznie od silnika, przekladni, budowy walu itd, zwiekszaja sie: moc silnika (konie mechaniczne) moment obrotowy)niutono-metry) i spalanie. Zawsze te trzy elementy beda rosly, tylko, zaleznie od konstrukcji, w roznym stopniu. Samochod bedzie mogl szybciej jezdzic, bedzie przyspieszal szybciej, nierzadko bedzie mial lepsza dynamike (to niekoniecznie:D).