- Pierwsze kroki dowolnym krajem -
W tym krótkim poradniku postanowiłem zawrzeć kilka porad jak dobrze rozegrać pierwsze lata dowolnym krajem z przynajmniej kilkoma prowincjami. Kierując się poniższymi wskazówkami skutecznie zbudujesz podstawy potęgi ekonomicznej, gospodarczej, a w konsekwencji i militarnej swojego kraju.
Zaczynamy w 1399 roku lub później, wybierając odpowiedni scenariusz. Zakładamy, że dany kraj ma więcej niż 2-3 prowincje i nie jest w stanie wojny.
1) Suwaki technologii
a) Jeśli nie mamy stabilności +3, ustawiamy 100% suwaka na technologię stabilności
b) Po 2-3 latach jest już maksymalny poziom. Ustawiamy 100% na technologię rządową. Po krótkim czasie wchodzimy na poziom 4, co odblokowuje doktrynę. Wybieramy musztrę wojskową (+1 do morale)
c) Ustawiamy 100% na produkcję. Po jakimś czasie osiągamy 4 poziom, co odblokowuje budynek 'konstabl'
d) Teraz suwaki technologiczne ustawiamy w następujący sposób: lądowa 25% więcej niż reszta, rząd 25% więcej niż reszta, morska 25% mniej niż reszta, pozostałe po równo.
2) Wysyłamy wszystkich dyplomatów z propozycjami zawarcia królewskich mariaży. Wybieramy te kraje, z którymi nie zamierzamy prowadzić wojny przez przynajmniej 50 lat.
3) Do momentu odblokowania opcji stawiania pierwszych budynków(patrz 1)c), zużywamy urzędników do zlecania kupna obrazów - dzieł sztuki. Daje nam to tradycję kulturalną --> lepszych doradców.
4) Wysyłamy 5 kupców do centrów handlu które jak najlepiej spełniają trzy warunki: wysoka wartość, mała odległość i duża szansa powodzenia kupca
5) Przynajmniej przez pierwsze 30 lat(czyli 3 razy) przesuwamy jeden z suwaków w stronę centralizacji.
6) Na samym początku zatrudniamy doradcę od inflacji. Suwak skarbca ustawiamy na -0.00 - w ten sposób zapewniamy sobie pewną pomoc dla budżetu, bez nabijania inflacji. Nie mintujemy i nie bierzemy pożyczek najlepiej w ogóle do samego końca gry, nie licząc 2 przypadków: gdy zaczynamy krajem który ma trudną sytuację od pierwszego dnia jak np. Wielkie Księstwo Moskiewskie, lub gdy jesteśmy w krytycznej sytuacji i potrzebujemy kaski, co po pierwszych 150 latach nie powinno mieć już miejsca.
7) W momencie osiągnięcia poziomu 4 technologii produkcji, zaczynamy inwestowanie w infrastrukturę. Sukcesywnie latami oszczędzamy dukaty i stawiamy konstable, aż pojawią się we wszystkich prowincjach naszego kraju. Następnie to samo robimy z kościołami jeśli mamy problemy ze stabilnością. Potem już w miarę możliwości i potrzeb targi/zbrojownie/doki. Gdy produkcja osiągnie poziom 8 obowiązkowo w każdej prowincji stawiamy warsztat. Jeśli akurat nie mamy kasy na budynki to wrzucamy urzędników w tradycję kulturalną. Wszystkie te inwestycje w infrastrukturę będą trwać dziesiątki lat i pochłaniać większość pieniędzy które otrzymasz z podatków. Ale się opłaca - po 100 latach gry powinniśmy być już najbogatsi w okolicy i nie mieć większych problemów z ekonomią. A jeśli zaczynamy dużym i łatwym krajem (Kastylia/Austria/Anglia/Francja itp.) to w 1500 roku mamy już zdecydowaną przewagę nad dowolnym krajem na świecie.
Ogólne porady:
- nigdy nie schodzimy na ujemny poziom stabilności
- nigdy nie wypowiadamy wojny bez casus belli (warto robić misje)
- w krytycznych sytuacjach można mintować, tzn. wytapiać nowe monety i dodawać je do skarbca, ale inflacja nigdy nie powinna przekroczyć 2-3%, a po wojnie powinna spaść do zera
- na wojnie nigdy nie pozwól na zajęcie twojej stolicy przez wroga
- w czasie pokoju ustawiamy utrzymanie wojska na 20-30%
- nie zaczynamy wojny bez przynajmniej 50% ogólnej siły ludzkiej
- warto mieć zatrudnionego na stałe doradcę od stabilności
Jak coś sobie jeszcze przypomnę to dodam. Póki co tak zostaje, mam nadzieję że poradnik komuś się przyda :)
Zakładki