Reklama
Strona 9 z 10 PierwszaPierwsza ... 78910 OstatniaOstatnia
Pokazuje wyniki od 121 do 135 z 147

Temat: Na podbój świata - czyli Europa Universalis

  1. #121
    Avatar Aureos
    Data rejestracji
    2009
    Wiek
    31
    Posty
    6,620
    Siła reputacji
    20

    Domyślny

    - Pierwsze kroki dowolnym krajem -

    W tym krótkim poradniku postanowiłem zawrzeć kilka porad jak dobrze rozegrać pierwsze lata dowolnym krajem z przynajmniej kilkoma prowincjami. Kierując się poniższymi wskazówkami skutecznie zbudujesz podstawy potęgi ekonomicznej, gospodarczej, a w konsekwencji i militarnej swojego kraju.

    Zaczynamy w 1399 roku lub później, wybierając odpowiedni scenariusz. Zakładamy, że dany kraj ma więcej niż 2-3 prowincje i nie jest w stanie wojny.

    1) Suwaki technologii

    a) Jeśli nie mamy stabilności +3, ustawiamy 100% suwaka na technologię stabilności
    b) Po 2-3 latach jest już maksymalny poziom. Ustawiamy 100% na technologię rządową. Po krótkim czasie wchodzimy na poziom 4, co odblokowuje doktrynę. Wybieramy musztrę wojskową (+1 do morale)
    c) Ustawiamy 100% na produkcję. Po jakimś czasie osiągamy 4 poziom, co odblokowuje budynek 'konstabl'
    d) Teraz suwaki technologiczne ustawiamy w następujący sposób: lądowa 25% więcej niż reszta, rząd 25% więcej niż reszta, morska 25% mniej niż reszta, pozostałe po równo.

    2) Wysyłamy wszystkich dyplomatów z propozycjami zawarcia królewskich mariaży. Wybieramy te kraje, z którymi nie zamierzamy prowadzić wojny przez przynajmniej 50 lat.
    3) Do momentu odblokowania opcji stawiania pierwszych budynków(patrz 1)c), zużywamy urzędników do zlecania kupna obrazów - dzieł sztuki. Daje nam to tradycję kulturalną --> lepszych doradców.
    4) Wysyłamy 5 kupców do centrów handlu które jak najlepiej spełniają trzy warunki: wysoka wartość, mała odległość i duża szansa powodzenia kupca
    5) Przynajmniej przez pierwsze 30 lat(czyli 3 razy) przesuwamy jeden z suwaków w stronę centralizacji.
    6) Na samym początku zatrudniamy doradcę od inflacji. Suwak skarbca ustawiamy na -0.00 - w ten sposób zapewniamy sobie pewną pomoc dla budżetu, bez nabijania inflacji. Nie mintujemy i nie bierzemy pożyczek najlepiej w ogóle do samego końca gry, nie licząc 2 przypadków: gdy zaczynamy krajem który ma trudną sytuację od pierwszego dnia jak np. Wielkie Księstwo Moskiewskie, lub gdy jesteśmy w krytycznej sytuacji i potrzebujemy kaski, co po pierwszych 150 latach nie powinno mieć już miejsca.
    7) W momencie osiągnięcia poziomu 4 technologii produkcji, zaczynamy inwestowanie w infrastrukturę. Sukcesywnie latami oszczędzamy dukaty i stawiamy konstable, aż pojawią się we wszystkich prowincjach naszego kraju. Następnie to samo robimy z kościołami jeśli mamy problemy ze stabilnością. Potem już w miarę możliwości i potrzeb targi/zbrojownie/doki. Gdy produkcja osiągnie poziom 8 obowiązkowo w każdej prowincji stawiamy warsztat. Jeśli akurat nie mamy kasy na budynki to wrzucamy urzędników w tradycję kulturalną. Wszystkie te inwestycje w infrastrukturę będą trwać dziesiątki lat i pochłaniać większość pieniędzy które otrzymasz z podatków. Ale się opłaca - po 100 latach gry powinniśmy być już najbogatsi w okolicy i nie mieć większych problemów z ekonomią. A jeśli zaczynamy dużym i łatwym krajem (Kastylia/Austria/Anglia/Francja itp.) to w 1500 roku mamy już zdecydowaną przewagę nad dowolnym krajem na świecie.

    Ogólne porady:
    - nigdy nie schodzimy na ujemny poziom stabilności
    - nigdy nie wypowiadamy wojny bez casus belli (warto robić misje)
    - w krytycznych sytuacjach można mintować, tzn. wytapiać nowe monety i dodawać je do skarbca, ale inflacja nigdy nie powinna przekroczyć 2-3%, a po wojnie powinna spaść do zera
    - na wojnie nigdy nie pozwól na zajęcie twojej stolicy przez wroga
    - w czasie pokoju ustawiamy utrzymanie wojska na 20-30%
    - nie zaczynamy wojny bez przynajmniej 50% ogólnej siły ludzkiej
    - warto mieć zatrudnionego na stałe doradcę od stabilności

    Jak coś sobie jeszcze przypomnę to dodam. Póki co tak zostaje, mam nadzieję że poradnik komuś się przyda :)

  2. #122
    Avatar Haan
    Data rejestracji
    2005
    Położenie
    Irlandia
    Wiek
    35
    Posty
    2,081
    Siła reputacji
    20

    Domyślny

    Witam panow strategów

    Wciagnalem sie w EUIII. Spedzielm w grze okolo 10-15h i mam nastepujacy problem:

    Gram Polska, mam calkiem spory, wielokulturowy kraj o nietypowym ksztalcie i wielkosci pol europy i czesci azji i niestety - reputacje -220/58. Jest rok 1520 i od conajmniej 10 lat nie wywolalem zadnej wojny, starajac sie przekupywac sasiadow (co wyszlo mi srednio). W pewnym momencie udalo mi sie osiagacn stosunki z Austria na poziomie 120-140 i zawrzec sojusz. Pech chcial, ze jakies jednoprowincjowe gowno za zachodzie wypowiedzialo mi wojne. Efekt - austria zrywa sojusz i wypowida mi wojne. Kilka lat naprawiania reputacji poszlo na marne. Wpisalem kody i zaanektowalem mini-panstewko i jestem w trakcie dobijania Austrii.

    Moje pytanie - czy na tym etapie da sie jeszcze poprawic reputacje, czy jestem skazany na walke z cala reszta swiata?
    Ostatnio zmieniony przez Haan : 30-05-2014, 15:38
    ipse se nihil scire id unum sciat

  3. Reklama
  4. #123

    Data rejestracji
    2006
    Posty
    950
    Siła reputacji
    18

    Domyślny

    Cytuj Haan napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    Witam panow strategów

    Wciagnalem sie w EUIII. Spedzielm w grze okolo 10-15h i mam nastepujacy problem:

    Gram Polska, mam calkiem spory, wielokulturowy kraj o nietypowym ksztalcie i wielkosci pol europy i czesci azji i niestety - reputacje -220/58. Jest rok 1520 i od conajmniej 10 lat nie wywolalem zadnej wojny, starajac sie przekupywac sasiadow (co wyszlo mi srednio). W pewnym momencie udalo mi sie osiagacn stosunki z Austria na poziomie 120-140 i zawrzec sojusz. Pech chcial, ze jakies jednoprowincjowe gowno za zachodzie wypowiedzialo mi wojne. Efekt - austria zrywa sojusz i wypowida mi wojne. Kilka lat naprawiania reputacji poszlo na marne. Wpisalem kody i zaanektowalem mini-panstewko i jestem w trakcie dobijania Austrii.

    Moje pytanie - czy na tym etapie da sie jeszcze poprawic reputacje, czy jestem skazany na walke z cala reszta swiata?
    bardzo dawno nie gralem w EU ale nie sadze zeby oprocz czekania bylo cos co mozesz zrobic.
    oczywiscie save'y w EU sa tak zrobione ze mozesz edytowac kazdy najmniejszy nawet szczegol w grze wiec to jedna jest opcja nie liczac uzycia kodow.

    nie polecam jednak ani uzywania kodow ani edytowania save bo w chwili gdy to zrobisz - gierka bardzo szybko Ci sie znudzi i w kazdej mozliwej sytuacji bedziesz tego naduzywal(po co mam czekac nastepne 15 lat na aneksje wasala, skoro zmienie sobie dwie cyferki w save i na to samo wyjdzie bez zbednego czekania? przejme sobie X prowincje kodem zeby miec ladny ksztalt granic, jakbym chcial to bym ja podbil ale po co tracic czas?).

    Twoj problem to chyba problem najczesciej spotykany przez nowicjuszy - zazwyczaj ktos buduje mase wojsk i po prostu podbija wszystko jak leci, efekt koncowy jest wlasnie taki jak u Ciebie - duza infamia, wszedzie bunty, niestabilne panstwo.
    w tej grze jest masa sposobow na duzo bardziej umiejetne podbijanie nowych terenow - ustroj panstwa, idee, szpiedzy, losowe eventy czy nawet pokojowa aneksje - to wszystko dobrze wykorzystane pozwala na zwiekszanie granic panstwa bez tak masakrycznych kar i osobiscie - sprawia duzo wieksza frajde.

    tak czy siak - polecam Tobie wybrac sobie jakies mniejsze panstewko, wysoka trudnosc, obrac sobie pare celow(konkretna granica panstwa, wymarzony ustroj, najbardziej rozwinieta ekonomia/technologia, kolonizacja ameryki, modernizacja technologiczna czy wiele innych) i grac. bez kodow, edytowanie savow czy wczytywaniu ich po podjeciu zlej decyzji.

    kazdy gra jak lubi, ale jak dla mnie taki sposob daje najwiecej przyjemnosci i satysfakcji z gry.

  5. #124
    Avatar Haan
    Data rejestracji
    2005
    Położenie
    Irlandia
    Wiek
    35
    Posty
    2,081
    Siła reputacji
    20

    Domyślny

    Porzucilem tamta gre i rozpoczalem nowa - Kastylia. Tym razem spokojniej.

    Jest rok ok. 1490. Zwasalowalem i zaanaketowalem Portugalie, podbilem prawie cala polnocna Afryke (anektujac Algier i prawie cale Maroko). Mam 3 prownicje w Kanadzie.

    Moj jedyny problem to Francja. Przez blad na poczatku gry, odpuscilem Barcelone, ktora szybka zostala zwasalowana i anektowana przez "zabojadow". Francja byla zbyt silna militarnie, wiec stala sie moim zaufanym sojusznikiem (stosunki nie spadaja ponizej 195).

    Gra Kastylia jest b. latwa. Kwestia kilkudziesiecu lat i cala Ameryka Polnocna bedzie hiszpanska. Zastanawiam sie czy zaanektowac UK, czy otoczyc Francje ze wszytskich stron i za 100-150 lat zerwac sojusz i przerwac ich ekspansje na wschod
    ipse se nihil scire id unum sciat

  6. #125
    Avatar Aureos
    Data rejestracji
    2009
    Wiek
    31
    Posty
    6,620
    Siła reputacji
    20

    Domyślny

    Cytuj Haan napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    Porzucilem tamta gre i rozpoczalem nowa - Kastylia. Tym razem spokojniej.

    Jest rok ok. 1490. Zwasalowalem i zaanaketowalem Portugalie, podbilem prawie cala polnocna Afryke (anektujac Algier i prawie cale Maroko). Mam 3 prownicje w Kanadzie.

    Moj jedyny problem to Francja. Przez blad na poczatku gry, odpuscilem Barcelone, ktora szybka zostala zwasalowana i anektowana przez "zabojadow". Francja byla zbyt silna militarnie, wiec stala sie moim zaufanym sojusznikiem (stosunki nie spadaja ponizej 195).

    Gra Kastylia jest b. latwa. Kwestia kilkudziesiecu lat i cala Ameryka Polnocna bedzie hiszpanska. Zastanawiam sie czy zaanektowac UK, czy otoczyc Francje ze wszytskich stron i za 100-150 lat zerwac sojusz i przerwac ich ekspansje na wschod
    Pewnie już nieaktualne ale odpowiem :) Pokonanie Francji jest trudne na początku, ale tak naprawdę dość łatwo ją całkowicie zniszczyć, tylko trzeba to zrobić przed 1600 r. Zatrudnij ministra od inflacji, weź pożyczkę, ustaw nabijanie kaski ze skarbca i dzięki tym środkom zrób jakieś 50~ tys. wojska więcej niż masz. Potem tylko dobre casus belli żeby nie walczyć z jakimś dużym sojuszem. Wiem z doświadczenia, że można mieć jakieś 20-25% mniej woja niż Francja. Wyślij 5 szpiegów aby wywołać bunty po drugiej stronie ich granicy. Potem grupuj swoją armię i atakuj pojedynczo, np. 80 tys.(+generał) przeciw ich 30 tys. Wtedy te 30 tys. powinno zostać zniszczone całkowicie. I tak po kolei, aż do pokonania ich całej armii. AI nie umie dowodzić, często nie wykorzystuje przewagi, trzyma armię często w kilku małych kupkach które łatwo rozbić. Gdy podbijesz kraj, w ramach pokoju zażądaj wyzwolenia tylu krajów ilu się da, najlepiej z tych bogatszych prowincji i nie zajętych przez bunty. Po podpisaniu pokoju Francja jest w kompletnej rozsypce i po pewnym czasie tereny buntowników przekształcają się w niepodległe państwa.

    Scenariusz jest dość uniwersalny. W ten sposób z dużej i silnej Francji poprzez wojenny rozpierdol można zrobić wiele małych słabych państewek, w czasie jednej lub 2/3 wojen. Próbowałem już Hesją, Szwecją i Anglią, za każdym razem wyglądało to dość podobnie :P

    Cytuj GM Gorn napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    bardzo dawno nie gralem w EU ale nie sadze zeby oprocz czekania bylo cos co mozesz zrobic.
    Ofc wszystko sprowadza się ostatecznie do czekania, ale jest parę sposobów na większy spadek infamii: ambasada(budynek specjalny), rada gabinetowa (doktryna narodowa), dobry król(wysoki skill dyplomacji), posiadanie kardynałów w Watykanie, doradca(dyplomata) i coś tam jeszcze ale zapomniałem :P Generalnie przy rozsądnym graniu zła reputacja nie powinna być jakimś dużym problemem.
    Cytuj GM Gorn napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    w tej grze jest masa sposobow na duzo bardziej umiejetne podbijanie nowych terenow - ustroj panstwa, idee, szpiedzy, losowe eventy czy nawet pokojowa aneksje - to wszystko dobrze wykorzystane pozwala na zwiekszanie granic panstwa bez tak masakrycznych kar i osobiscie - sprawia duzo wieksza frajde.
    Teoretycznie można próbować, w praktyce najszybszym i najlepszym sposobem jest klasyczna aneksja po wygranej wojnie lub ewentualnie aneksja dyplomatyczna wasala jako dodatek :) Zdecydowanie nie polecam rozwiązań typu królewski mariaż-unia personalna-integracja/pokojowa aneksja. Czasochłonne i często nieskuteczne

    Cytuj GM Gorn napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    tak czy siak - polecam Tobie wybrac sobie jakies mniejsze panstewko, wysoka trudnosc, obrac sobie pare celow(konkretna granica panstwa, wymarzony ustroj, najbardziej rozwinieta ekonomia/technologia, kolonizacja ameryki, modernizacja technologiczna czy wiele innych) i grac. bez kodow, edytowanie savow czy wczytywaniu ich po podjeciu zlej decyzji.
    Pełna zgoda. Dodam tylko, że warto wybrać 'państewko' będące już w zachodniej grupie technologicznej
    @Haan ; @GM Gorn ;
    Ostatnio zmieniony przez Aureos : 26-06-2014, 03:52

  7. #126
    Avatar karutso
    Data rejestracji
    2014
    Położenie
    okolice szczecina
    Posty
    54
    Siła reputacji
    10

    Domyślny

    Cytuj Aureos napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    - Pierwsze kroki dowolnym krajem -

    W tym krótkim poradniku postanowiłem zawrzeć kilka porad jak dobrze rozegrać pierwsze lata dowolnym krajem z przynajmniej kilkoma prowincjami. Kierując się poniższymi wskazówkami skutecznie zbudujesz podstawy potęgi ekonomicznej, gospodarczej, a w konsekwencji i militarnej swojego kraju.

    Zaczynamy w 1399 roku lub później, wybierając odpowiedni scenariusz. Zakładamy, że dany kraj ma więcej niż 2-3 prowincje i nie jest w stanie wojny.

    1) Suwaki technologii

    a) Jeśli nie mamy stabilności +3, ustawiamy 100% suwaka na technologię stabilności
    b) Po 2-3 latach jest już maksymalny poziom. Ustawiamy 100% na technologię rządową. Po krótkim czasie wchodzimy na poziom 4, co odblokowuje doktrynę. Wybieramy musztrę wojskową (+1 do morale)
    c) Ustawiamy 100% na produkcję. Po jakimś czasie osiągamy 4 poziom, co odblokowuje budynek 'konstabl'
    d) Teraz suwaki technologiczne ustawiamy w następujący sposób: lądowa 25% więcej niż reszta, rząd 25% więcej niż reszta, morska 25% mniej niż reszta, pozostałe po równo.

    2) Wysyłamy wszystkich dyplomatów z propozycjami zawarcia królewskich mariaży. Wybieramy te kraje, z którymi nie zamierzamy prowadzić wojny przez przynajmniej 50 lat.
    3) Do momentu odblokowania opcji stawiania pierwszych budynków(patrz 1)c), zużywamy urzędników do zlecania kupna obrazów - dzieł sztuki. Daje nam to tradycję kulturalną --> lepszych doradców.
    4) Wysyłamy 5 kupców do centrów handlu które jak najlepiej spełniają trzy warunki: wysoka wartość, mała odległość i duża szansa powodzenia kupca
    5) Przynajmniej przez pierwsze 30 lat(czyli 3 razy) przesuwamy jeden z suwaków w stronę centralizacji.
    6) Na samym początku zatrudniamy doradcę od inflacji. Suwak skarbca ustawiamy na -0.00 - w ten sposób zapewniamy sobie pewną pomoc dla budżetu, bez nabijania inflacji. Nie mintujemy i nie bierzemy pożyczek najlepiej w ogóle do samego końca gry, nie licząc 2 przypadków: gdy zaczynamy krajem który ma trudną sytuację od pierwszego dnia jak np. Wielkie Księstwo Moskiewskie, lub gdy jesteśmy w krytycznej sytuacji i potrzebujemy kaski, co po pierwszych 150 latach nie powinno mieć już miejsca.
    7) W momencie osiągnięcia poziomu 4 technologii produkcji, zaczynamy inwestowanie w infrastrukturę. Sukcesywnie latami oszczędzamy dukaty i stawiamy konstable, aż pojawią się we wszystkich prowincjach naszego kraju. Następnie to samo robimy z kościołami jeśli mamy problemy ze stabilnością. Potem już w miarę możliwości i potrzeb targi/zbrojownie/doki. Gdy produkcja osiągnie poziom 8 obowiązkowo w każdej prowincji stawiamy warsztat. Jeśli akurat nie mamy kasy na budynki to wrzucamy urzędników w tradycję kulturalną. Wszystkie te inwestycje w infrastrukturę będą trwać dziesiątki lat i pochłaniać większość pieniędzy które otrzymasz z podatków. Ale się opłaca - po 100 latach gry powinniśmy być już najbogatsi w okolicy i nie mieć większych problemów z ekonomią. A jeśli zaczynamy dużym i łatwym krajem (Kastylia/Austria/Anglia/Francja itp.) to w 1500 roku mamy już zdecydowaną przewagę nad dowolnym krajem na świecie.

    Ogólne porady:
    - nigdy nie schodzimy na ujemny poziom stabilności
    - nigdy nie wypowiadamy wojny bez casus belli (warto robić misje)
    - w krytycznych sytuacjach można mintować, tzn. wytapiać nowe monety i dodawać je do skarbca, ale inflacja nigdy nie powinna przekroczyć 2-3%, a po wojnie powinna spaść do zera
    - na wojnie nigdy nie pozwól na zajęcie twojej stolicy przez wroga
    - w czasie pokoju ustawiamy utrzymanie wojska na 20-30%
    - nie zaczynamy wojny bez przynajmniej 50% ogólnej siły ludzkiej
    - warto mieć zatrudnionego na stałe doradcę od stabilności

    Jak coś sobie jeszcze przypomnę to dodam. Póki co tak zostaje, mam nadzieję że tporadnik komuś się przyda :)
    Jak już ci mówiłem większość robie tak jak napisałeś na pewno to jest dobry sposób na rozpoczęcie gry. Jest jeszcze mały bajer że przez pierwsze 200 lat (mniej więcej) kawaleria dużo pomaga.
    Ostatnio zmieniony przez karutso : 27-06-2014, 09:42

  8. #127
    Avatar Hotarti
    Data rejestracji
    2012
    Położenie
    Śląsk
    Posty
    4,468
    Siła reputacji
    14

    Domyślny

    Dzisiaj żeby sprobować swych sil przed ostateczna kampania znow zagralem WKM
    Na poczatek stala styuacja
    20 tys armia
    z zachodu atakuje mnie buntownicy z litwy + wojna ze zlota orda
    bunt stlumilem niestety z orda nie dalem rady
    moich 15 tys wojownikow poleglo w walce z 35 tysieczna armia ordy i musialem placic danine - dalej wlasciwie place teraz sie zorientowalem
    Nastepnie pozyczka na 5000 , szkolenie woja 20 000 moich + 40 000 najemnikow i kolejna wojna - tym razem z Riazianiem ktorego wsparl Nowogrod
    Wojna bardzo krotka bo trwala ledwo 3 lata podczas ktorych rozbilem w pyl armie nowogrodu , przejalem im 2 prowincje i zaanektowalem riazian (czy jakos tak)
    Zadowolony moim zwyciestwem zaraz po wygasnieciu rozejmu ruszylem dalej!
    kolejna pozyczka szkolenie wojska 25 tysiecy ruskich + 35 najemnikow liczyla w sumie moja armia i jazda na nowogród
    Niestety nie pomsylalem ze ich sojusznicy az tak mocno beda ich wspierac przez co walczylem z 4 krajami - nowogrod + szwecja + norwegia + dania vs WKM!
    Ale co tam!
    Po kilku pierwszych potyczkach armia nowogrodu i wspierajacej jej szwecji byla w rozsybce
    W przeciagu 2 lat caly wschod nowogrodu nalezal do mnie
    Problem pojawil sie nieco pozniej gdy do ataku na mnie rpzylaczyla sie norwegia, szwecja zaczela przejmwoac mi tereny armiami po 1-2 tysiace. Do tego doszly bunty ;/
    To byla straszna wojna. Odbijanie prowincji co chwile itp
    Ogolnie męczyłem się 30 lat! (chyba nigdy tak dlugo nawet WKM nie gralem xD)
    Rezultat? Norwegia zgodzila sie na status quo, dania to samo
    Przy szwecji byl problem bo niechcacy kliklem akceptuj i stracilem 1 prowincje na jej rzecz oraz wyswobodzilem nowe panstwo - smolensk, oddajac im tym samym 3 prowincje + smolensk wywolal mi wojne (hahahahahh) co skonczylo sie tak ze byl niepodlegly przez 2 lata tylko i znow nalezy do mnie poza 1 prowincja ktora zwasalizowalem.
    Nowogrod prawie przestal istniec - zostala im tylko stolica.
    W miedzyczasie do wojny z nowogrodem przylaczyl sie twer - ale nie jako moj sojusznik, i zajal 2 prowincje nowogrodu na samej polnocy.

    Zmeczony wojnami postanowilem ogarnac bunty co zajelo mi kolejne 5 lat.
    Moja armia po tym okresie praktycznie nie istniala - ledwo 10 tysiecy wojsk
    Jednak musialem cos zrobic bo twer zaanektowal nowogrod.
    Z nieba spadli mi krzyzacy oferujac mi sojusz wojskowy.
    Kolejna pozyczka tym razem na 2000 i znow wojna.

    Tym razem krotka bo tylko 3 letnia.
    Rezultat?
    Twer powrocil do stanu z 1399 roku a ja zagarnalem kolejne 3 prowincje + 1 wzial zakon krzyzacki.

    Teraz jestem na etapie dlawienia buntow + staram sie splacic pozyczki ktore wynosza az 12 000 (jesus!)

    Jak ogarne nieco kraj to zamierzam podbic twer i zaanektowac smolensk + powojowac ze szwecja w zemscie za to ze musialem im oddac moja prowincje :)


    Mam nadzieje ze nikt sie nei zanudzil czytajac to :(
    @Aureos ; co myslisz o mojej sytuacji i planach na przyszlosc?
    Cytuj jaxi napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    Ciekawe czy opierdalanie galy jest fajne
    Bo lizanie cipa to nie ma dużo możliwości, a przy paruwie można nieźle rzeczy tworzyć

  9. #128
    Avatar karutso
    Data rejestracji
    2014
    Położenie
    okolice szczecina
    Posty
    54
    Siła reputacji
    10

    Domyślny

    @Hotarti ; mam pytanie. JAK MOŻNA NABIĆ AŻ 12 tysięcy KREDYTÓW??

  10. #129
    Avatar Aureos
    Data rejestracji
    2009
    Wiek
    31
    Posty
    6,620
    Siła reputacji
    20

    Domyślny

    Może nie podbiłeś jeszcze okolicy ale ile zabawy z tym było ;d Wrzucaj fotek więcej

    Przede wszystkim warto starać się nie dopuścić do wojny innych krajów niż Nowogród/Twer/Riazań. Dania to jeszcze pół biedy bo nie są bardzo silni, ale Litwa może narobić kłopotów. Pamiętam jak grałem WKM to w ciągu pierwszych 10 lat za wszelką cenę starałem się zaanektować Twer i Riazań. Są na to misje więc nie ma problemu. Da się wygrać bez najemników i pożyczek, co najwyżej z jedną. Ofc doradca od inflacji+mint na początku. Oczywiście w wojnie z Ordą nie ma co stawiać oporu - płacimy haracz od początku przez 50+ lat. Da się wygrać.

    Podziwiam twoją wytrwałość swoją drogą xD Miałeś trochę pecha że musiałeś wziąć pożyczkę i teraz bunty+długi+wyczerpanie zahamują cię na wiele lat. Ale myślę że sobie poradzisz jeśli już zająłeś większość Nowogrodu :P Ich stolica to centrum handlu więc priorytet

    Wrzucam parę fotek z pierwszych lat WKM. Tylko ja grałem na normalu - do harda jakoś nie mam czasu i nerwów :D




















  11. #130
    Avatar Hotarti
    Data rejestracji
    2012
    Położenie
    Śląsk
    Posty
    4,468
    Siła reputacji
    14

    Domyślny

    Cytuj Aureos napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    jeśli już zająłeś większość Nowogrodu
    @Aureos ;
    Nowogrodu juz nie ma xD
    Zostal tylko twer ktory ma prowincje twer i rżew
    archangielisk czy jakos tak nalezy do szwedow
    ta prowincja nad karelia jest zakonu krzyzackiego

    nie wiem czemu nie mgoe robic ssow z eu3

    probowalem anwet tym programem co mowiles ale nie dziala ;/

    ogolnie moja granica wkm od twojej rozni sie tym ze ja mam nowogrod, karelie i to gowno na wschod od wiatki
    zas nie posiadam pskowa, połocka archangielska i smolensk to moj wasal

    @karutso ;
    najemnicy kosztuja;/ i jeszcze co miesiac trzeba im placic sporo a nie mialem ludzi zeby zaciagnac wlasne wojsko i to przez to glownie ;/
    Ostatnio zmieniony przez Hotarti : 27-06-2014, 19:41
    Cytuj jaxi napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    Ciekawe czy opierdalanie galy jest fajne
    Bo lizanie cipa to nie ma dużo możliwości, a przy paruwie można nieźle rzeczy tworzyć

  12. #131
    Avatar Aureos
    Data rejestracji
    2009
    Wiek
    31
    Posty
    6,620
    Siła reputacji
    20

    Domyślny

    Cytuj Hotarti napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    probowalem anwet tym programem co mowiles ale nie dziala ;/
    ppm na skrót gry > wlasciwosci > wylacz kompozycje pulpitu

    i bedzie dzialac

    @edit

    Jeszcze 5 fotek dorzucę, bo jako że już prawie nie gram, to się pusto w temacie zrobiło :P Niżej widać w skrócie pozostały przebieg całej kampanii WKM>Rosją. Ostatnia fotka jest z roku 1707 w którym postanowiłem zakończyć rozgrywkę ponieważ osiągnąłem co chciałem. Bardzo przyjemnie się tym krajem grało i jak ktoś lubi cieszyć się widokiem imperium budowanego przez siebie właściwie od zera to polecam ;p









    Ostatnio zmieniony przez Aureos : 28-06-2014, 00:14

  13. #132
    Avatar karutso
    Data rejestracji
    2014
    Położenie
    okolice szczecina
    Posty
    54
    Siła reputacji
    10

    Domyślny

    mnię jakoś nigdy nie kręciła gra rosją, za to często gram krajami skandynawskimi :P ładne te imperium zrobiłeś @Aureos ;

  14. #133
    Avatar Hotarti
    Data rejestracji
    2012
    Położenie
    Śląsk
    Posty
    4,468
    Siła reputacji
    14

    Domyślny

    Cytuj Aureos napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    - Pierwsze kroki dowolnym krajem -

    W tym krótkim poradniku postanowiłem zawrzeć kilka porad jak dobrze rozegrać pierwsze lata dowolnym krajem z przynajmniej kilkoma prowincjami. Kierując się poniższymi wskazówkami skutecznie zbudujesz podstawy potęgi ekonomicznej, gospodarczej, a w konsekwencji i militarnej swojego kraju.

    Zaczynamy w 1399 roku lub później, wybierając odpowiedni scenariusz. Zakładamy, że dany kraj ma więcej niż 2-3 prowincje i nie jest w stanie wojny.

    1) Suwaki technologii

    a) Jeśli nie mamy stabilności +3, ustawiamy 100% suwaka na technologię stabilności
    b) Po 2-3 latach jest już maksymalny poziom. Ustawiamy 100% na technologię rządową. Po krótkim czasie wchodzimy na poziom 4, co odblokowuje doktrynę. Wybieramy musztrę wojskową (+1 do morale)
    c) Ustawiamy 100% na produkcję. Po jakimś czasie osiągamy 4 poziom, co odblokowuje budynek 'konstabl'
    d) Teraz suwaki technologiczne ustawiamy w następujący sposób: lądowa 25% więcej niż reszta, rząd 25% więcej niż reszta, morska 25% mniej niż reszta, pozostałe po równo.

    2) Wysyłamy wszystkich dyplomatów z propozycjami zawarcia królewskich mariaży. Wybieramy te kraje, z którymi nie zamierzamy prowadzić wojny przez przynajmniej 50 lat.
    3) Do momentu odblokowania opcji stawiania pierwszych budynków(patrz 1)c), zużywamy urzędników do zlecania kupna obrazów - dzieł sztuki. Daje nam to tradycję kulturalną --> lepszych doradców.
    4) Wysyłamy 5 kupców do centrów handlu które jak najlepiej spełniają trzy warunki: wysoka wartość, mała odległość i duża szansa powodzenia kupca
    5) Przynajmniej przez pierwsze 30 lat(czyli 3 razy) przesuwamy jeden z suwaków w stronę centralizacji.
    6) Na samym początku zatrudniamy doradcę od inflacji. Suwak skarbca ustawiamy na -0.00 - w ten sposób zapewniamy sobie pewną pomoc dla budżetu, bez nabijania inflacji. Nie mintujemy i nie bierzemy pożyczek najlepiej w ogóle do samego końca gry, nie licząc 2 przypadków: gdy zaczynamy krajem który ma trudną sytuację od pierwszego dnia jak np. Wielkie Księstwo Moskiewskie, lub gdy jesteśmy w krytycznej sytuacji i potrzebujemy kaski, co po pierwszych 150 latach nie powinno mieć już miejsca.
    7) W momencie osiągnięcia poziomu 4 technologii produkcji, zaczynamy inwestowanie w infrastrukturę. Sukcesywnie latami oszczędzamy dukaty i stawiamy konstable, aż pojawią się we wszystkich prowincjach naszego kraju. Następnie to samo robimy z kościołami jeśli mamy problemy ze stabilnością. Potem już w miarę możliwości i potrzeb targi/zbrojownie/doki. Gdy produkcja osiągnie poziom 8 obowiązkowo w każdej prowincji stawiamy warsztat. Jeśli akurat nie mamy kasy na budynki to wrzucamy urzędników w tradycję kulturalną. Wszystkie te inwestycje w infrastrukturę będą trwać dziesiątki lat i pochłaniać większość pieniędzy które otrzymasz z podatków. Ale się opłaca - po 100 latach gry powinniśmy być już najbogatsi w okolicy i nie mieć większych problemów z ekonomią. A jeśli zaczynamy dużym i łatwym krajem (Kastylia/Austria/Anglia/Francja itp.) to w 1500 roku mamy już zdecydowaną przewagę nad dowolnym krajem na świecie.

    Ogólne porady:
    - nigdy nie schodzimy na ujemny poziom stabilności
    - nigdy nie wypowiadamy wojny bez casus belli (warto robić misje)
    - w krytycznych sytuacjach można mintować, tzn. wytapiać nowe monety i dodawać je do skarbca, ale inflacja nigdy nie powinna przekroczyć 2-3%, a po wojnie powinna spaść do zera
    - na wojnie nigdy nie pozwól na zajęcie twojej stolicy przez wroga
    - w czasie pokoju ustawiamy utrzymanie wojska na 20-30%
    - nie zaczynamy wojny bez przynajmniej 50% ogólnej siły ludzkiej
    - warto mieć zatrudnionego na stałe doradcę od stabilności

    Jak coś sobie jeszcze przypomnę to dodam. Póki co tak zostaje, mam nadzieję że poradnik komuś się przyda :)
    Co jest lepsze-centralizacja czy decentralizacja I czym sIe to rozni?
    Obecnie mam na full decentralizacje

    Mozesz poopsywasc poszczegolne suwaki, opisac czym sie roznia I jakies wady I Zalety @Aureos ;
    Ostatnio zmieniony przez Hotarti : 01-07-2014, 14:21
    Cytuj jaxi napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    Ciekawe czy opierdalanie galy jest fajne
    Bo lizanie cipa to nie ma dużo możliwości, a przy paruwie można nieźle rzeczy tworzyć

  15. #134

    Notoryczny Miotacz Postów Bedlin jest teraz offline
    Avatar Bedlin
    Data rejestracji
    2006
    Posty
    1,054
    Siła reputacji
    19

    01123581321345589144233377610987159725844181

  16. #135
    Avatar Hotarti
    Data rejestracji
    2012
    Położenie
    Śląsk
    Posty
    4,468
    Siła reputacji
    14

    Domyślny

    Stronka mi sie nie laduje
    Cytuj jaxi napisał Pokaż post
    Cytat został ukryty, ponieważ ignorujesz tego użytkownika. Pokaż cytat.
    Ciekawe czy opierdalanie galy jest fajne
    Bo lizanie cipa to nie ma dużo możliwości, a przy paruwie można nieźle rzeczy tworzyć

Reklama

Informacje o temacie

Użytkownicy przeglądający temat

Aktualnie 1 użytkowników przegląda ten temat. (0 użytkowników i 1 gości)

Podobne tematy

  1. Europa Universalis, Paradox i inne
    Przez kociakos w dziale Inne gry
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 17-07-2015, 06:23
  2. Europa Universalis IV - kampania
    Przez EK from Azura w dziale Inne gry
    Odpowiedzi: 91
    Ostatni post: 09-11-2014, 17:40
  3. Europa Universalis 3: Divine Wind - Multiplayer
    Przez Aureos w dziale Inne gry
    Odpowiedzi: 391
    Ostatni post: 05-10-2014, 15:25
  4. Europa Universalis IV
    Przez Pietrek w dziale Inne gry
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 13-08-2013, 12:27
  5. Europa Universalis III
    Przez durassek w dziale Inne gry
    Odpowiedzi: 15
    Ostatni post: 13-02-2013, 20:15

Zakładki

Zakładki

Zasady postowania

  • Nie możesz pisać nowych tematów
  • Nie możesz pisać postów
  • Nie możesz używać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •