Sprowadzasz sytuację do absurdu. Przecież możliwa jest sytuacja, że np. kupuje sobie jakiś produkt i nie znam się dokładnie na jego właściwościach. W przypadku elektroniki to pewnie dość częsta sytuacja. Kupujesz Iphone5 i dostajesz Iphone6, myślisz że każda starsza osoba zorientuje się o co chodzi? Tym bardziej jeżeli chodzi o sprzęt komputerowy. Po prostu nie trzeba oddawać tego przedmiotu ani zwracać pieniędzy w przypadku gdy np. zbyło się tą rzecz dalej odpłatnie. Czyli załóżmy przyszła mu karta i ma za słaby zasilacz, albo za wąską obudowę (sam musiałem ostatnio ciąć w obudowie bo mi brakowało 3cm), a przy okazji jego znajomy chciał kupić taką samą kartę więc zamiast ją zwracać i narażać się na koszty wysyłki itd., to po prostu sprzedał ją znajomemu za taką samą kwotę jaką kupił.
Ma zastosowanie, ponieważ on jest konsumentem a nie specjalistą w tej dziedzinie. Mógł się nie połapać i to jego święte prawo. Przykład z Iphone, gdzie jest wg Ciebie granica. Ok zamawiasz Iphone 7 wersje 32gb, przychodzi Ci Iphone 7 wersja 128gb, która jest pewnie 1000zł albo więcej droższa. To co musisz być specjalistą i to za wszelką cenę sprawdzać? Tak samo w przypadku karty, z tego co kojarzę (sam nie jestem specjalistą bo nie muszę być lol) to teoretycznei te same karty mają niekiedy inne parametry GB ramu i są inaczej chłodzone itd. Na najprostszym przykładzie
http://www.x-kom.pl/szukaj?q=geforce...by=price_asc&f[groups][5]=1 (nie wiem czy link działa to zrobie screena)
https://i.imgur.com/HTtRHhH.png
Ta sama karta, w zależności od konfiguracji kosztuje 1700 albo 2700 zł, czy zamawiając taką kartę musisz za wszelką cenę sprawdzać zastosowany typ chłodzenia i się na tym znać? Nie.