Cytuj:
Jak informuje magazyn World Highways, który przebadał sytuację w ośmiu krajach regionu, najwyższe średnie koszty budowy kilometra autostrady występują w Austrii (12,87 mln euro). Następne miejsca zajęły Węgry 11,87 mln euro, Słowacja 9,56 mln euro i Czechy 8,86 mln euro. Na przeciwnym końcu tej klasyfikacji znalazła się Dania 5,89 mln euro, Chorwacja 6,68 mln euro, Słowenia 7,29 mln euro i Niemcy 8,24 mln euro. Polska nie została uwzględniona w tym badaniu. Jeśli chodzi o budowę autostrad w terenie górskim, to najwyższe nakłady występują w Niemczech (25,9 mln euro0 i Austrii (24,9 mln euro). Mosty na autostradach najdrożej konstruowane są na Węgrzech, które wyprzedzają pod tym względem Danię, Niemcy i Czechy. Najdroższe tunele budowane są w Czechach i Niemczech.
Polska na chwilę obecna wydaje ok 10 mln euro za kilometr. Nie jest to najmniej, prawda, ale to dopiero początek. My nie mamy takich gór, rzek że trzeba trzeba najdroższe tunele czy mosty tworzyć, jednak brak nam porostu doświadczenia. Tutaj także sie rozbija o brak doświadczenia i wiedzy przez urzędników. Jakby dać większa swobodę wykonawcom, którzy wiedzą czym i jak powinno się budować to dali by rade obciąć koszty gdzie to możliwe, a dla polskiego urzędnika to pewnie obojętne jaka podkładkę się daje pod asfalt na terenie górzystym a jaką na terenie bagiennym.