Dokładnie, znajomość dźwięków jest pewnym 'stopniem' w graniu.
Jak ćwiczyć? Najlepiej jakbyś miał w domu keyboard/pianino - bo dźwięk jest czysty i głośny. Kupujesz zeszyt w pięciolinie, ołówek i zaznaczasz dźwięki na pięcioliniach.
o tak
http://www.weremiuk.radom.pl/teoria/...g_dzwiekow.gif
To są podstawowe dźwięki, jadąc od lewej:
C D E F G A H <powtórzone C> i jedzie tak dalej.
Każdy próg na gitarze to masz pół tonu kolejne. Dwa półtony (2 progi) to cały ton. Pomiędzy dźwiękami idzie to tak
C<cały ton>D<cały ton>E<półton>F<cały ton>G<cały ton>A<cały ton>H<pół ton> powtórzone C
Pomiędzy dźwiękami C a D masz cały ton różnicy. Między D a E masz cały ton. Między E a F masz pół tonu. Między F a G masz cały ton, między G i A masz cały ton, A-H cały ton i H do C to pół tonu.
Nie ma innej rady niż wkuć to, taka teoria daje dużo lepszy start w grze, uwierz mi.
PART TWO
Skoro np. pomiędzy dźwiękami C i D masz cały ton, czyli dwa półtony = dwa progi, to coś musi między nimi być. Dźwięki są 'podwyższane' o pół tonu za pomocą krzyżyków <#> i bemoli <b>. Tego nie musisz znać w zapisie nutowym, chociaż może się przydać. Niestety nie mogę znaleźć, a nie mam jak na ten czas żadnego programu żeby ci pokazać, obiecuję, że uzupełnie.
C podwyższone o pół tonu to Cis.
D obniżone o pół tonu to Des.
Między C i D jest cały ton.
Czyli przeskakując od C do D po gryfie (co próg) jedziemy C->Cis->D
Przeskakując w dół od D do C to jedziesz D->Des->C
czyli wychodzi nam na to, że Cis=Des
Idzie tak przez cały czas, z tym, że pomiędzy E a F oraz H a C masz pół tonu różnicy, tak więc
Eis = F
Fes = E
His = C
Ces = H
"H" obniżone o pół tomu nie ma dodanego 'es' jak 'hes' tylko nazywane jest 'b' (może się mylić w tabach hamburgersów, gdzie B=H, przykro mi ;d)
Teraz trochę praktyki:
Dźwięk C najbliżej jest (w standardowym strojeniu) na 8 progu najgrubszej struny (E) lub oczywiście na 3 progu struny A.
Jedziesz tak sobie dźwięki od C do C, na początku polecałbym na jednej strunie. Po jednym progu lecisz, powoli, starając się zapamiętać dźwięk, możesz go sobie nucić. Wymawiaj też głośno jego nazwę, tzn.
uderzasz na 3 struny A - mówisz C
4 próg - Cis
itd.
Szczerze - nie wiem nawet czy to będzie dobry sposób, najlepiej niech ktoś z elder-gitarzystów zatwierdzi to.